Mac beschermen tegen collega's

Ik ga later deze maand 3 weken op vakantie. In die periode werken er dan wel eens collega' s op mijn werkstation. Opzich niet erg. De mac is van het bedrijf dus iedereen mag er op werken. Het is alleen zo dat die collega's er (op z'n zachtst gezegd) niet zo netje mee omspringen als ik. Mijn werkstation onderhouden en soepel laten lopen is voor mij heel belangrijk. Nu zoek ik een oplossing die er voor zorgt dat ik niet na de vakantie kan beginnen met troep weggooien en achterhalen waarom ie zo traag is. (zoals vorig jaar). Dus: zoek ik een softwarematige oplossing die er voor zorgt dat de collega's weinig kunnen aanrichten. Of die het gebruik van mijn mac ontmoedigd, zodat de machine met rust wordt gelaten.

Alvast bedankt voor jullie ideeën

[size=9:64378e26e5]Ik heb verder hele aardige collega’s hoor…[/size:64378e26e5]

Een tweede account aanmaken met beperkte rechten?

Kan ik het huidige account geen tijdelijke beperkte rechten geven?

Nee, want die is zo goed als zeker 'administrator user' en wordt dus niet beperkt.

Ewout

Ander idee: kan ik mijn mac niet 'terug zetten' naar de staat zoals hij was voordat ik op vakantie ging?

Tuurlijk, gewoon een complete image van je schijf maken, elders parkeren en na je vakantie weer terugplaatsen op je Mac (Schijfhulpprogramma > Nieuwe schijfkopie) Is meer werk maar werkt gegarandeerd.

Ewout

Ik zou gewoon een "gast" account aanmaken eventueel met beperkte rechten. PW op je eigen account en er kan niks gebeuren.

Ik kan me herineren ooit iets gezien te hebben op versiontracker wat dit kon. Ik weet de naam niet meer precies. het was iets met 'ice'. Het had een icoon van een ijsbeer

[Edit]
gevonden Deep Freese

Waar ik nieuwsgierig naar ben, is wat er dan allemaal gebeurt waardoor je Mac zoveel trager wordt. Vraag me dus ook af of mijn Mac een opschoonbeurt nodig heeft. Hoe kun je dit bepalen? en uitvoeren?

Je zou dan al snel denken aan veel video-bewerkingen, waardoor flinke fragmentatie kan zijn ontstaan (automatische defragmentatie gaat n.l. alleen op voor bestanden kleiner dan 20 MB en die weggeschreven kunnen worden) of wanneer je HD bijna helemaal vol zit. En wat te denken van veel rommel installeren die steeds geladen moet worden... :?

Wat doen ze er mee?

Maar goed, je hebt ook MacShield.

Maak na je vakantie wel effe een backup van de Mac voordat je 'm terugzet! Collega's kunnen dingen bewaard hebben op de interne HD die je misschien niet kwijt wil!

En backup alles maar, want op mijn werk hebben we er eentje die het presteerde om waardevolle bestanden IN de Pagemaker-programma-map te bewaren (of ik snapte waarom ze die bestanden niet meer kon vinden). En een andere gebruikte de Prullenmand als soort ‘geheime archiefplek’ en daar had ze een goede reden voor: “Daar kijkt toch nooit iemand in” …

Ikke niet begrijpen... Het OS bied je een goede mogelijkheid om te doen wat je wilt, en dan wil je met meuk van VT gaan werken...

Vind ik ook. Beveilig jouw inlognaam met een wachtwoord, maak een extra gebruiker aan, en wis deze laatste als je terug bent van vakantie. Bespaart je heel wat werk.