Mac bouwen

hallo,

ik heb al een beetje gegoogled maar niks gevonden. Heeft iemand een deftige link of uitleg hoe ik precies mijn eigen mac bouw , met pc onderdelen

En waarom zou je dat willen???

http://www.macopz.com/buildamac/
Of een heel oudje:
http://www.mandrake.demon.co.uk/Apple/build_own.html

Maar nogmaals: waarom?

Niet. :wink:

De belangrijkste component die je nodig hebt is een origineel Apple moederbord.
Daar kun je dan wel PC componenten bij prikken zoals een harde schijf, CD/DVD speler, geheugen, videokaart, voeding etc.

Maar een actueel moederbord zul je nergens kunnen krijgen.
Hooguit van een model van een paar jaar oud op de 2e hands markt.

veel goedkoper dan een nieuwe mac te kopen + ik kan er dan toch wel mac osx op zetten of niet ?

[quote:fc02bbb5c3="freeride_mac"]veel goedkoper dan een nieuwe mac te kopen + ik kan er dan toch wel mac osx op zetten of niet ?[/quote:fc02bbb5c3] Omdat je alleen maar oudere moederborden kunt kopen loop je sowieso al achter. Daar moet dan nog van alles omheen worden gebakken, dus ik denk niet dat je goedkoper uit bent. Het is natuurlijk wel hardstikke leuk om te doen.

Ik heb vorig jaar een PowerMac 7300 uit 1995 (ongeveer) opgewaardeerd met een G4 processor op 400 MHz, 512 MB geheugen, 180 GB schijf, ATA kaart, FireWire kaart en ethernet kaart.

Leuk om te doen, maar als ik nu naar het prijskaartje kijk, dan had ik dus beter het geld in een 2e handse PowerMac G4 kunnen stoppen.

als ik zou moeten kiezen uit prijs-kwaliteit

g4 500 mhz processor -> 40 € incl koelblok
g4 800 mhz processor-> 150 €

wat neem ik ?

[quote:306042e616]veel goedkoper dan een nieuwe mac te kopen + ik kan er dan toch wel mac osx op zetten of niet ? [/quote:306042e616]

1 Tuurlijk, een tweedehands Mac is toch altijd goedkoper! Wist je dat PC’s trouwens nóg goedkoper zijn. En heb je wel eens een tweedehands PC gekocht die zijn helemáál goedkoop.
2 Ja hoor als je maar blijft proberen. Ik zou trouwens gewoon OSX op een PC instaleren, dat is toch het allergoedkoopst.

Vraagje in het algemeen: Als je OSX op een PC draait, mag je dan ook advies vragen op macOSX.nl?

OSX op een PC ??? :o

Ja goed hè, die zijn lekker goedkoop. Je moet wel heeeeeel lang proberen hoor.

[quote:5919b2e418]als ik zou moeten kiezen uit prijs-kwaliteit

g4 500 mhz processor -> 40 € incl koelblok
g4 800 mhz processor-> 150 €

wat neem ik ?
[/quote:5919b2e418]

g4 400 mhz da’s duidelijk, dat is nog inclusief koelblok ook.

Ik heb nog wel een 7200/75 staan, is dat niks voor je? Die heb wel een ugrade beurtje nodig maar je mag hem zó hebben.

Dat laaste aanbod is trouwens wél serieus.

daar past geen g4 500 mhz in denk ik :wink:

Nee, dat kan inderdaad niet. Ik zou echt zoeken naar een tweedehandsie. Voor ± 400 Euro had ik laatst een G4 400mhz. Je moet het zo zien, dat het geld wat je gaat investeren, echt weggegooid is als je zelf wat gaat knutselen. Als je een mac koopt kun je hem altijd weer verpatsen.

Als je in google zoekt naar ies dat er niet is zul je het ook niet vinden. Je kunt wel een Mac verbouwen, maar bouwen gaat niet lukken. Wellicht dat je met heel veel moeite iets krijgt dat je kunt opstarten, maar dat is meer een poging 'for the record' en niet om een Mac te krijgen waar je mee kunt werken.

wrm zou dat niet lukken ?

Ik weet niet of het zin heeft het je allemaal uit te leggen. Daarom maar eerst een vraag: waar haal je een G4 moederbord vandaan en wat zit er allemaal op? Of hoop je je G4 / 800 processor in een Intel socket te kunnen proppen?

[quote:f7e2e024f5="freeride_mac"]veel goedkoper dan een nieuwe mac te kopen + ik kan er dan toch wel mac osx op zetten of niet ?[/quote:f7e2e024f5]

…zucht…

(bewerkte tekst)

NOG EENS EEN DIEPE ZUCHT…
waarom reageer ik zelf nog op zo een non onderwerp…
Tuurlijk kun jij een mac bouwen met PC onderdelen
Tuurlijk kun jij dat…
Tuurlijk kun je ook gewoon weer wakker worden nu…
Tuurlijk mag j… ach.

Je bent 14 en nog net te jong om een lekker ongegeneerd potje “ff lekker afzeiken” op je dak te hebben.

Nee, het is niet mogenlijk om met zelfbouw geld uit te sparen.

[quote:e8b342ed5c="freeride_mac"]hallo,

ik heb al een beetje gegoogled maar niks gevonden. Heeft iemand een deftige link of uitleg hoe ik precies mijn eigen mac bouw , met pc onderdelen[/quote:e8b342ed5c]

Beste freeride heb je deze vraag al gesteld: Als je hierover zo weinig vindt, waarom zou dat zijn denk je?
Even nadenken…

[quote:9b2b2eaf28="angorawol"]Als je hierover zo weinig vindt, waarom zou dat zijn denk je? Even nadenken...[/quote:9b2b2eaf28]

Uh… Mac-gebruikers weten niet hoe een schroevendraaier werkt?

:mrgreen:

Waarom zegt iemand niet gewoon dat er gewoon geen onderdelen verkrijgbaar zijn om een een goede recente mac te bouwen? Met wintel boxen is dit wel mogelijk omdat je overal dingen als snelle moederborden kunt kopen, deze zijn er niet voor mac, behalve op de 2e hands markt, maar dan zit je met verouderde apparatuur en je betaalt er ook nog 's dik geld voor.

En zoals wel eerder gezegd… dan ben je beter af met een (goed geprijsde!) tweede hands mac!