Mac direct aan PC?? Pc zit al in netwerk, Mac mag er niet in

Ik heb mijn vraag ook gesteld onder de 'sticky' over bestanden delen tussen mac en windows, maar volgens mij is mijn vraag iets gecompliceerder, dus maar even een aparte thread ervoor gemaakt.

Mijn probleem:
Ik heb op m’n werk het probleem dat Mac afgeknepen wordt. Ondersteund werd het al niet en toegang tot het bedrade netwerk is er binnenkort ook niet meer bij. Wireless blijft over, maar dan kun je de netwerkprinters niet benaderen.
Tot zover het (kleine) probleem, nu een oplossing:
ik wil mijn mac aan de pc hangen ivm printen en delen van bestanden (delen internetconnectie hoeft niet). Nu kan ik:

1. een extra netwerkkaart in de pc hangen en een utp kabeltje tussen mac en pc trekken. Zou dat werken?
  2. een bluetooth stickje in de mac en 1 in de pc (ze staan naast elkaar), zou dat werken?

NB: ik kan de mac natuurlijk niet ‘in hetzelfde netwerk’ hangen als de pc al hangt, omdat ik daarop geen toegang krijg.

graag jullie advies/ commentaar.
alvast bedankt!

Waarom krijg je geen toegang? Je kan wel een tweede netwerkkaart in de pc hangen, maar dan heb je wel te maken met zones, wat voor servers worden er gebruikt? Als je twee netwerkkaarten in de pc hebt hangen kan je de tweede kaart open zetten voor de mac. Het hoeft toch geen probleem te zijn om een mac in een bestaand net werk te hangen? Al heb je een 100% pc netwerk, de mac kan er zo tussen?

Hier in huis zijn 3 Mac's en 1 PC verbonden in netwerk (met switch en router) via Ethernetkabels. Op mijn kantoor zal alles ook gemixt worden gemaakt. Het hangen in een netwerk hoeft toch geen probleem te zijn. Met wat instellingen aanpassen lukt alles prima. Het lijkt meer op Macje pesten door een xenofobe netwerkbeheerder.

Kunnen en willen zijn hier inderdaad gelijkgesteld... Ik zal je de (non)discussie besparen, maar macje pesten in de naam van eenheid is de kern.

Vandaar dus mijn vraag. Ik vroeg me ook al af of ik geen problemen kreeg door 2 netwerkkaarten actief te houden in die pc, vandaar dat ik de bluetooth optie wilde verkennen. Zou je nog iets meer kunnen zeggen over die zones en wat dat in de praktijk betekent?

LOL... dit slaat echt drie keer op niks!!! :lol:

Raar verhaal, snap niet dat je niet met je mac op het netwerk mag. Ik zou gewoon een hubje aan je ethernet touwtje hangen, mocht je daar maar 1 aansluiting hebben.

Die optie met een netwerkkaart erbij of twee bluetooth stickjes werken natuurlijk ook.

Groeten,

evo

De PC heeft geen problemen met twee netwerkkaarten, alleen moeten de netwerkinstellingen per kaart worden ingesteld, ik weet niet alle details, we hebben hier een aantal pc's met dubbele kaarten. Zones zijn niet noodzakelijk, trouwens, dat is iets wat op de servers wordt ingesteld. Als je een tweede kaart in de pc hangt en daaraan je mac hangt, zou het moeten werken, maar het hangt van de 'goodwill' van de rest af in hoeverre je met de mac overal kan komen. Je krijgt dan als het ware twee netwerken, een 'bedrijfs'-netwerk, en je gescheiden 'mac' netwerkje, het is aan het overleg om te zien of je het hoofdnetwerk op kan, want dat kan wel. Wat voor windows versies worden er gebruikt?

[quote:59e98b7388="walterb"]De PC heeft geen problemen met twee netwerkkaarten, alleen moeten de netwerkinstellingen per kaart worden ingesteld, ik weet niet alle details, we hebben hier een aantal pc's met dubbele kaarten. Zones zijn niet noodzakelijk, trouwens, dat is iets wat op de servers wordt ingesteld. Als je een tweede kaart in de pc hangt en daaraan je mac hangt, zou het moeten werken, maar het hangt van de 'goodwill' van de rest af in hoeverre je met de mac overal kan komen. Je krijgt dan als het ware twee netwerken, een 'bedrijfs'-netwerk, en je gescheiden 'mac' netwerkje, het is aan het overleg om te zien of je het hoofdnetwerk op kan, want dat kan wel. Wat voor windows versies worden er gebruikt?[/quote:59e98b7388]

Bedankt voor de info, wederom…
windows 2000 volgens mij.
Ik hoef niet per se het netwerk op vanaf die mac, ik wil de printer delen die ik via de PC kan benaderen en ik wil de harde schijf van die PC kunnen benaderen. Internetverbinding op m’n Mac doe ik dan wel wireless… (dat zijn dan dus 2 compu’s met 3 netwerken…)

Oja, ik neem trouwens niet aan dat ik nog problemen erdoor krijg, maar om eventuele nieuwsgierigheid bij jullie te bevredigen: de windows PC is aangesloten op de telefoon (VOIP) en die telefoon hangt in de muur aan het netwerk…