Mac en PC koppelen

Al langere tijd wil ik mijn Mac en PC bestanden via het thuisnetwerkje kunnen uitwisselen. Tot op heden doe ik dat domweg door het te mailen van het ene naar het anere apparaat. Kan prima, maar is eigenlijk gewoon stom. En dat geklungel met een usb-sleutel is niks omdat een G4 alleen usb-poorten aan de achterkant heeft.

Goed, ik heb een router (ZyXel Prestige 600 van Demon Internet) waaraan twee PC’s, een G4 en een WiFi accesspoint zitten. Verder heb ik niet bijzonder veel kennis van het hele netwerk-gebeurene. Ik dacht het te kunnen oplossen met Bonjour, maar na installatie op de PC (was een download van 12 MB) staat er alleen een desktop printer utility op. Ik had verwacht dat het een zero-configuration-utility was (zoals op de site van Apple staat) waarmee ik simpel mijn Mac en PC kon koppelen.

• Mijn Mac is een G4 met OS X (Tiger)
  • Mijn PC is een Dell Dimension met Win XP (pro)

Is er misschien iemand die mij op weg kan helpen? :o

Alvast bedankt!

Beiden in dezelfde werkgroep zetten, bestandsdeling op de Mac en PC aanzetten, en op de PC een gedeelde map aangeven.

Met appeltje-K geef je het IP aan, of met de Finder browse je naar je Mac.

Heb je wel je XP op SP2 draaien? Lijkt mij dat apple dit aangeeft als een [url=http://www.apple.com/support/downloads/bonjourforwindows_readme.html]ideale [/url] oplossing (bonjour will configure the windows firewall appropirately during installation on windows XP SP2 and above).

success
davedive

[quote:9667ca10cc="davedive"]Heb je wel je XP op SP2 draaien? Lijkt mij dat apple dit aangeeft als een [url=http://www.apple.com/support/downloads/bonjourforwindows_readme.html]ideale [/url] oplossing (bonjour will configure the windows firewall appropirately during installation on windows XP SP2 and above).

success
davedive[/quote:9667ca10cc]

Ik heb inderdaad SP2 erop staan. Maar de auto-configuratie werkt niet zoals ik verwachtte. Zoals ik al in mijn eerste bericht zette, na installatie stond er alleen een printer-utility op.
:frowning:

Ik had hetzelfde probleem en ben er toevallig gisteravond eens voor gaan zitten, heb het nu aan de praat!

Ik had Bonjour geinstalleerd en precies dezelfde conclusie getrokken als jij :wink:

Hierna nog wat gerommeld en op de Mac in de instellingen zitten koekeloeren. Wat ik precies allemaal gedaan heb, weet ik niet meer, maar in ieder geval heb ik in het instellingenmenu “Delen” twee zaken aangezet, volgens mij… Zit nu achter een pc op het werk, maar ik zal vanavond eens op mijn appeltje kijken of ik het nog kan terughalen.

In de huidige situatie is er op de pc een werkgroep bijgekomen in het netwerkmenu, die gewoon ‘Workgroups’ heet. Van daaruit kan ik inloggen op mijn prive directory op de Mac, dus de dir die de naam van jouw Mac account heeft. Kopieren van bestanden gaat daarmee prima, evenals het delen van een printer die op de Mek zit.
:lol:

Ok, achter de Mac :lol:

Ga vanuit Systeemvoorkeuren op je Mac naar Delen en zet Windows-deling aan en Printerdeling. Geef verder een Computernaam op bovenin het scherm. Klik ook op de toets Accounts en maak een account aan.

Hierna kreeg ik op de pc in Mijn netwerklocaties een netwerkmap naar de Mac toe.

En nu, een dag later, werkt het weer niet meer.... :?

Hoe zet je je Mac in een bepaalde werkgroep? Dat kan ik namelijk niet echt goed vinden.

Directory Access (onder utilities): smb/cifs aanklikken, configure. Ondertussen vraag ik me af of het wel bij jou gaat werken, smb-printing (zoals het eigenlijk heet, je printer delen tussen een WindowsPC en je mac) heeft voor problemen gezorgd en is nog steeds een "hot" issue in de weg naar 10.4.1. Het zou me verbazen als het bij jou lukt, maar ik ben benieuwd!

[update] Nu doet ie het wel! Whoei! Bizar wat een reboot wel niet kan doen... Wel slecht voor mn uptime :wink:!! [/update]

Ik had straks even zin om er de hens in te steken :evil:

Die printerdeling vind ik niet zo belangrijk, bestandsdeling vind ik het belangrijkste. Nu moet ik soms gig’s aan data kopieren van pc naar Mac en doe dat met een externe harddisk. Dat duurt #@$@ lang en werkt soms compleet niet, omdat vanwege het verschil in bestandssysteem tussen de pc en Mac ik perse de externe disk als FAT32 heb moeten formatteren. FAT32 laat weer geen bestanden toe die groter zijn dan 4Gb en ik heb de onderlinge verbinding nou juist nodig voor videobewerking (dus erg vaak bestanden van meer dan 4Gig).

Ik ga zometeen thuis weer eens proberen!

EPTER en CENOBYTE ernstig bedankt voor alle berichten :)

Dit weekend ga ik er eens achter zitten en kijken of ik het aan de gang krijg (en of het blijft werken).

Cheers! :mrgreen: