Mac en PC samen op SpeedTouch 510?

Vorige week heb ik een nieuwe ethernet modem gekocht, de Alcatel Speedtouch 510. 4 poorts modem, dus moest geen probleem zijn dacht ik.

Na een week van stoeien met instellingen had ik ze aan de praat, maar wat blijkt, ik kan maar 1 computer tegelijk on-line krijgen!

Als de PC al online is kan ik geen verbinding maken met de Mac, en als de Mac online is lukt het met de PC niet.

Ik heb deze vraag ook al neergelegd bij het Zonnet Forum, en het ADSL forum, maar we komen er niet uit. weet iemand hier raad?

PC met Windows 2000
Mac met OS X 10.2.6
Speedtouch 510
Zon breedband Basis

Als je DHCP aangeslingerd is ( en dat is default aan in die dingen ) dan zou alles out of the box moeten werken. Check op beide machines eens het ip als ze allebei aanstaan. Post het resultaat eens.

Zorg sowieso dat het modem ip-routing doet en niet bridging. Dat zou misschien al eens kunnen helpen.

Hij staat inderdaad op bridging... morgen eens op m'n gemak kijken hoe ik dat aanpas... 'k snap werkelijk geen &$% van die dingen.

:mrgreen:

Als je bridging omzet naar IP-routing dan gaat het werken. Nu kreeg een van je compjoeters ( PC of MAC ) het 'buiten ip' van je provider. Als je nu IP routing aanzet krijgt het modem het 'buiten-ip' en dan krijgen je compjoeters een iptje van DHCP. Dan moet alles opgelost zijn :) Succes!

Ik heb dit kunnen vinden:

Service Description: PPP over ATM - PPTP tunnel to modem - DHCP server on LAN.

Zo staat ie dus nu ingesteld… ik moet even kijken, want ik kon 4 verschillende manieren kiezen geloof ik.

Dat zou moeten kloppen ja...

Helaas nog steeds geen 2 verbindingen tegelijk...of de ene, of de andere.

gekke is: als de PC online staat, en ik probeer via pptp gui te verbinden gebeurt er gewoon niets, maar ook geen foutmelding of zoiets.

terwijl als de Mac op internet staat, en ik probeer het via de PC, krijg ik een of andere vage waarschuwing over security-layers…???

Je moet niks met PPTP doen, dat moet dat modem voor je doen... Dat modem moet je een 10.x ip toekenen. Welk ip krijgt de pc/mac?

[quote:7207e8b79a="Thijs"]Je moet niks met PPTP doen, dat moet dat modem voor je doen... [/quote:7207e8b79a]

Ik begrijp deze post even niet… ik kan juist alleen maar met dit programma verbinding maken voor zover ik weet. :oops:

PPTP is een tunnel die een device opzet met een ander device. Je wil dat die tunnel opgezet wordt door je modem en niet door je PC/Mac.

Nu heb je deze configuratie, de PC heeft het externe IP van de provider
en je kunt nu maar met 1 pc internetten

<----------------------tunnel---------------->
PC <-----<modem transparant>--------> KPN ( bijvoorbeeld )

Wat je wil is het volgende, nu krijgt het modem het externe IP van
je provider en krijgen je interne machines een ip van je modem/router.
Om dit
xxxxxxxxxxxxxxxxxx<--------tunnel–>
PC<------><modem><------------------> KPN
MAC<----><

( de xjes zijn voor het uitlijnen)

Dit moet je kunnen bewerkstellingen door in het modem/router iets
te veranderen wat de PPTP tunnel met je provider opzet. Er moet
iets zijn waar je je gegevens kan invullen net als bij dat PPTP programma.

Snap je het btje?

Een klein beetje... zoals ik al zei, ik heb hem net, en dit is mijn eerste ervaring met ethernet... in ieder geval staat de mac zo ingesteld:

[img:9b25f46372]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=406[/img:9b25f46372]

en zo op de PC [win 2000]

[img:9b25f46372]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=407[/img:9b25f46372]

Ja kijk dit ziet er goed uit. Wat voor IP krijgt de PC nu als je hem aanzet? Wel Mac aan laten staan :)

Ken ik niet zien volgens mij, zoals op de screenshot hierboven te zien is...

Ow wacht Win2k, open dan dos prompt en typ 'ipconfig'

gedaan.

Connection-specific DNS suffix: lan ip address: 10.0.0.150 Subnet mask: 255.255.255.0 Default gateway: 10.0.0.138

Als ik in explorer naar http://10.0.0.138 ga, zie ik onder andere dit:

[img:ae68077f27]http://www.iruben.com/uploads/data/media/56/modem-settings.jpg[/img:ae68077f27]

Mooi dan is dit allemaal in orde. Koel. Is er nu ook nog iets te vinden over een externe verbinding. Iets met PPTP?

ik kan zo snel niets vinden.... moet ik bij de modem zelf kijken of in windows zelf?

Op het modem dus dmv de browser. Het moet iets met inbelinstellingen zijn. Heb je in die browser geen soort van tabbladen?