mac en Windows koppelen

Ik geef het op......

Wie kan me helpen in, voor mij heldere uitleg.

Ik heb een Mac G4 450 en panther, die wil ik aansluiten op mijn Windhoos laptop met windows 2000.

Ik heb ADLS en het ISDN Alcatel Speed touche Home modem, en een aparte vigor 2200 E router.

Ik was vanmiddag in de nieuwe Apple winkel op de stadhouderskade Amsterdam, mooi!!! en vriendelijke medewerkers…

" Ohh meneer, geen probleem hoor met Panther, hij herkent alles zelf als je maar een Ethernetkabel (geen cross) in je laptop doet en in de Vigor…".

Nou niet dus, tenzij ik natuurlijk weer iets vergeet… want ik denk dat het inderdaad zo eenvoudig zal zijn, maar ja…

Wat moet ik … waar instellen bij de systeemvoorkeuren op de Mac???
en wat in (welk) configuratiebestand van windows???

Ik wil uiteindelijk bestanden heen en weer kunnen kopieren en via beide machines kunnen internetten…

Wie helpt me???

[i:2834a326e7][/i:2834a326e7]

Moet je even in de voorkeuren "delen" de windoos delen aanzetten. an herkant hij zo alles. Ook even je windoos op delen zetten natuurlijk ;)

Roel

Zet bij systeemvoorkeuren/delen/voorzieningen de windows bestandsdeling aan. Op je windows computer moet je bij je netwerk (kijk in configuratiescherm) bestands- en printerdeling aanzetten en een werkgroep benoemen. Standaard is dat bij windows WORKGROUP vervolgens moet je in verkenner aangeven welke folder(s) je wilt delen. that's it.

hoe verander je je werkgroep naam in OSX Panther dan? want dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden.

[quote:6bed0276d9="PeterK"]Zet bij systeemvoorkeuren/delen/voorzieningen de windows bestandsdeling aan. Op je windows computer moet je bij je netwerk (kijk in configuratiescherm) bestands- en printerdeling aanzetten en een werkgroep benoemen. Standaard is dat bij windows WORKGROUP vervolgens moet je in verkenner aangeven welke folder(s) je wilt delen. that's it.[/quote:6bed0276d9] Wordt hier dan Samba (SMB) toegepast?

Ja inderdaad wordt samba toegepast. Ik heb ook even zitten kijken naar een antwoord op de vraag over de werkgroep maar dat kan ik ook zo niet vinden.

[quote:17a3753171="Qorne"]hoe verander je je werkgroep naam in OSX Panther dan? want dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden.[/quote:17a3753171]

Je kan de werkgroep instellen met het programma adreslijsttoegang te vinden in de directory hulpprogramma’s. Kies de voorziening SMB en dan configureer, daar kan je de werkgroep instellen en ook de WINS server.

[quote:1e9b7e0ee9="Qorne"]hoe verander je je werkgroep naam in OSX Panther dan? want dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden.[/quote:1e9b7e0ee9]

In de terminal ga je naar /etc/smb.conf

Daar ergens verander de workgroup in wat je wilt hebben. Makkelijkste is om gewoon in terminal in te typen:

1. cd /.
  2. open etc/
  3. smb.conf -> open with text edit.

[edit]
What? Adreslijsttoegang? Spoel je mond eens… :stuck_out_tongue:

Hallo, Misschien denk ik er te makkelijk over, maar ik heb mijn ibook en win xp bak gekoppeld via een draadloos netwerk, maar dit kan ook wel via een bedraad netwerk. Ik heb in windows de folders die ik wi delen laten sharen (komt dan zo'n handje onder de folder. (rechtsklik op folder en kies sharing of zoiets). Op de mac ga in de finder naar Go/Connect to server in het menu en geef daar het ip adres van de windows compu. Dus ik heb daar smb://192.168.1.101ingevuld. en presto......

[quote:5838fc5c9f="Sage"][quote:5838fc5c9f="Qorne"]hoe verander je je werkgroep naam in OSX Panther dan? want dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden.[/quote:5838fc5c9f]

[edit]
What? Adreslijsttoegang? Spoel je mond eens… :P[/quote:5838fc5c9f]

Oke, als jij voortaan Vi(m) gebruikt in plaats van text edit :wink:

In systeemvooekeuren/delen de windows deling aangevinkt....(Mac) In windows bij config.scherm naat betwerk- en inbelverbinding gegaan,..... wat nu??

Er staat een map

Nieuwe verbinding

en een met

LAN verbinding

staat netwerkverbinding (lol, tikfouten)

[quote:a7e2db81b1="Sage"] In de terminal ga je naar /etc/smb.conf

Daar ergens verander de workgroup in wat je wilt hebben. Makkelijkste is om gewoon in terminal in te typen:

1. cd /.
  2. open etc/
  3. smb.conf -> open with text edit.

[edit]
What? Adreslijsttoegang? Spoel je mond eens… :P[/quote:a7e2db81b1]
Werkt prima hoor :slight_smile:

smb.conf bewerken kan natuurlijk ook. Maar als je net begint dan zou in vim niet gebruiken. pico is dan veel makkelijker.

Hans

in windoos moet je dus een netwerk aan maken, als je dat nog niet gedaan hebt. Staat volgens mij gewoon in het rijje bij netwerkverbindingen...

Roel

Als je een Mac hebt met een AUTO-SENSING Ethernet poort, DAN en enkel en alleen DAN kan je zowel een cross-over als een patch kabel gebruiken. Dus, vroeger kon je enkel 2 computers verbinden aan elkaar met een cross-over kabel, maar nu kan je kiezen. Ik denk dat dis mss is wat de winkelier bedoelde met "hij detecteert alles automatisch". ...Allemaal mooi: dat heeft dus niets te maken met je OS, dat wordt hardwarematig bepaald. Dus, kijk even na of je wel een auto sensing ethernet poort hebt. Als je die niet hebt, MOET je de Xover gebruiken. Als je een router gebruikt, dan gaan alle computers normaal gezien met een PATCH kabel naar de router. Als je die auto-sensing poort hebt, mag je de Mac ook met een cross aan de router kopelen.

Voor de rest: je weet hoe je een netwerk tussen 2 ethernet clients instelt, toch…? (IP adressen,…)

EDIT: Zit er een DHCP Server in de router; krijgt iedere computer automatisch een IP van de router? Vermoedelijk zal je, als je de router gebruikt, een IP krijgen op je computer à la 192.168.x.x

Elke Mac van de afgelopen 7 jaar ofzo heeft een auto sensing poort. Maakt allemaal niks uit dus. :)

Verder moet de TS voor Windows support denk ik niet hier zijn. :stuck_out_tongue:
Als je in Windows je shares wilt zien van andere computers ga je naar netwerk->workgroup.

Ik denk dat het hele verhaal er nu wel zo'n beetje al staat, maar omdat het allemaal in stukjes en beetjes staat zal ik proberen het even samen te vatten. 1. sluit de hele zooi aan, dus modem op de uplink poort van de router en de twee computers op 2 andere poorten. Gebruik gewone ethernet kabels;

1. Zet de router op dhcp; Waarschijnlijk moet je het IP adres van de router zelf ook nog invullen (weet ik niet zeker). Gebruik hiervoor dan 10.0.0.150 en subnet mask 255.255.255.0.

2. Zet netwerk zowel bij xp als OS-X op automatisch (OS-X: netwerk - ingebouwd ethernet - configureer - automatisch bij IPv4). Stel gelijk de dns servers in;

3. Stel de gateway juist in = IP adres van router op beide computers en IP adres van de modem op de router. Dit is voor het netwerk niet nodig maar voor internet wel;
    probeer te pingen naar de modem of naar de router. Dit kun je doen door een terminal window te openen of een dos box en dan het commando “ping 10.0.0.138” (voor de modem) te typen. Als er een foutmelding komt dan klopt er iets niet, anders is het goed;

4. Zet windows deling aan op de mac en deel een aantal folders onder windows. Zet hiervoor windows bestands- en printerdeling aan;

5. Zorg ervoor dat de XP-account waarmee de folders zijn geshared een password heeft! Het makkelijkst is het als op de mac dezelfde gebruikersnaam met het zelfde password gebruikt wordt;

Nu zou het allemaal moeten werken. Je kunt de werkgroepen nog dezelfde naam geven, maar dat hoeft niet. Als alternatief kun je de IP adressen ook handmatig instellen.

Succes!
Hans

Dit begrijp ik, is heldere taal.

Ik ga het weer eens proberen.

Meld me wel weer als het is gelukt.

Ik heb dat dus ook geprobeerd echter zonder resultaat. Ik ben er al een 2 weken mee bezig maar het gaat nog steeds niet.

Ik heb een modem, aangesloten op de router, vervolgens mijn Ibook en XP machine op de router aangesloten.
Het internet werkt nu automatisch, ik kan IE of Safari openen en internetten.

Ik heb in OsX 10.3.3 bestandsindeling windows etc etc aangevinkt. Tevens in XP mijn hele E schijf gedeeld. Er staat nu een hand onder…

Ik toets op mijn Ibook “appeltje K” (verbind met) smb://192.168.2.102 (ip van XP machine) dan probeert hij verbinding te maken met mijn XP machine, Firewalls etc etc staat allemaal uit. Ik krijg dan de volgende fout "De finder kan de bewerking niet voltooien omdat sommige gegevens in smb://etc etc etc niet kunnen worden gelezen of geschreven. (foutcode -36) "

Kan iemand mij ook verder helpen?

:apple: Robsappeltjes :apple:

[quote:86fd8cfd59="Sage"]Elke Mac van de afgelopen 7 jaar ofzo heeft een auto sensing poort. Maakt allemaal niks uit dus. :) [/quote:86fd8cfd59]

Niet dus :slight_smile: