Ik kan maar niet begrijpen waarom mijn Mac G4 ( 533 Mhz - 1GB ram) steeds trager aan het lopen is?
Ik heb niet te veel lettertypes staan, herstel wekelijks de prilileges, draai nu en dan Discwarrior en heb onlangs de schijf opgekuist met de nieuwste techtool !!
Het enige wat aan de hardware veranderd is , is dat ik een USB2 kaart anex external LACIE HD geplaats heb.
Ik kan bijvoorbeeld Itunes niet laten lopen en dan met photoshop aan de slag gaan!
Maak bij wijze van proef eens een nieuw account aan en log in onder de nieuwe naam. Als dat scheelt, helpen Disk Warrior en TechTool niks: dan wordt het hoog tijd om je oude gebruikersmap op te ruimen.
Ik herken het probleem. En ja een sneller kaartje zou verbeteren, maar dat is natuurlijk pure onzin. Je koopt een mac met een bepaalde snelheid. Dat je mac na verloop van tijd bepaalde nieuwe software niet kan draaien word klaarblijkelijk normaal gevonden, OK. Maar als ook nog blijkt dat ZONDER dat je iets aan je systeem veranderd de hele boel na verloop van tijd gewoon minder soepel werkt. Begin ik te twijfelen.
Ik heb zelfs het vermoeden dat de upgrades van apple er (bewust of onbewust) voor zorgen dat je oude computer langzamer werk zodat je sneller kiest voor een nieuwer model.
ik vind het verdacht!
Op mijn oude G3 kon ik al muziek maken, nu is het ineens vrijwel onmogelijk om met mijn G4 te doen.
intressante theorie en ik wil je wel volgen in het idee dat Apple mensen in de richting van nieuwe modellen duwt. Maar of ze daarvoor nu ook opzettelijk hun software updates voor inzetten betwijfel ik echt. Met mijn vorige iMac moet ik zeggen dat ik niet echt gemerkt hebt dat hij opmerkelijk trager werd.
Maar wat bedoel je dat je nu geen muziek meer kunt maken met je G3? De nieuwe programma’s zoals Garageband en nu recentelijk logic lopen inderdaad niet meer op een G3, maar die programma’s zijn ook niet meer de programma’s van 5 jaar geleden en zitten vol met sothsynths die zelfs voor een G4 te zwaar zijn.
Door de komst van de G5 maakt Apple het mogelijk voor sotwarebouwers om ook zwaardere programma’s te ontwerpen wat je dan ook weer ten goede komt. Nu Tiger 64 bit gaat denk ik dat er een veel snellere transitie naar nieuwere modellen zal plaatsvinden dan die van G3 naar G4.
Het heeft dan ook lang geduurd voor Apple eindelijk met snelle machines op de markt is gekomen misschien valt het daarom op dat oudere machines sneller achterop gaan hinken.
[quote:c44c2b0c95="Esquare"]Maak bij wijze van proef eens een nieuw account aan en log in onder de nieuwe naam. Als dat scheelt, helpen Disk Warrior en TechTool niks: dan wordt het hoog tijd om je oude gebruikersmap op te ruimen.[/quote:c44c2b0c95]
Heb ik gedaan, en ja hoor, loopt beduidend sneller !!
Dus gebruikersmap opruimen, hoe doe ik dat het beste? Is daar een prog voor ?
Wat moet er zeker uit ?
[quote:92351b4e80="tridee"][quote:92351b4e80="Esquare"]Maak bij wijze van proef eens een nieuw account aan en log in onder de nieuwe naam. Als dat scheelt, helpen Disk Warrior en TechTool niks: dan wordt het hoog tijd om je oude gebruikersmap op te ruimen.[/quote:92351b4e80]
Heb ik gedaan, en ja hoor, loopt beduidend sneller !!
Dus gebruikersmap opruimen, hoe doe ik dat het beste? Is daar een prog voor ?
Wat moet er zeker uit ?
[/quote:92351b4e80]
Wat je om te beginnen eens kunt doen is: gebruikersmap->bibliotheek->voorkeuren in zijn geheel op je desktop neerzetten (niks weggooien nog). Uitloggen en weer inloggen. Als het probleem is opgelost, ben je alweer een stapje verder (er is nu als het goed is een nieuwe voorkeurenmap aangemaakt). Andere mappen die je op die manier kunt behandelen: Application Support, Caches, Recent Servers… enz, enz. Wat je niet weggooit, kun je later altijd weer terugzetten.
Als dit allemaal te veel moeite is, en je betrekkelijk weinig eigen instellingen e.d. hebt, zou je ook kunnen overwegen om op het nieuwe account over te stappen en de oorspronkelijke op een gegeven moment op te heffen. Maar persoonlijk maak ik een mug liever dood met een muggenmepper dan met een kanonschot.
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb Macsweeper 3.0 gedraaid, alles uitgevoerd. (bij optie 'batch' kies 'run everything'. Daarna draai de DiskWizzard in Macsweeper en je mac is weer snel als vanouds. Tenminste bij mij wel.
[quote:7f83d2395f]k heb niet te veel lettertypes staan, herstel wekelijks de prilileges, draai nu en dan Discwarrior en heb onlangs de schijf opgekuist met de nieuwste techtool !! [/quote:7f83d2395f]
Maakt t dan uit als je veel lettertypes hebt staan??
ik heb alle 'nutteloze' lettertypes zoals symbols enzo in 1 set gezet en die set uitgezet. Ook heb ik al m'n gedownloade lettertypes in 1 set gezet en die ook uitgezet. zou dit helpen?
sh*t, ik kan ze nog steeds in word typen! Ze staan nog steeds in de lettertype lijst! hoe kan ik zie hier makkelijk, als het kan allemaal tegelijk, uit verwijderen? de hele set in een keer dus...
alvast bedankt