Mac gaat onverstoorbaar verder na stroomstoring

Was net bezig een mailtje samen te stellen, met naast tekst ook links en foto's, toen de computer uitviel door een stroomstoring. In ieder geval de hele flat hier zonder stroom! :o

Was toch wel enigszins benieuwd wat dit voor gevolgen zou kunnen hebben.

Na zo’n uur werkte de stroom weer (wie zou dat voor elkaar gemaakt hebben op Hemelvaartsdag?) en het bleek dat de Mac, na tijdens het opstarten wat meer tijd te hebben genomen voor controle, gewoon weer als een zonnetje draaide en ik zelfs weer verder kon met m’n mail waar ik was opgehouden :slight_smile:

Voor de zekerheid wel even schijf EHBO alles laten checken.

Goeie batterij zeker :wink:

Eh, toch iets te vroeg gejuicht. iCal geeft 1 januari 1970 aan en de klok staat tijdens dit schrijven op bijna half acht. Had zo'n vertrouwen in de computer, dat ik anderhalf uur te vroeg warm heb gegeten :D Ik dacht al, hoe komt het toch dat ik nog geen trek heb :P

Nog een geluk dat ik niet iedereen een gelukkig nieuw jaar heb gewenst!

ROFL :)

of dat je kalender op december 2003 stond en je je afvroeg waar 10.3 bleef ....

[quote:73a2d48318="andrez"]Eh, toch iets te vroeg gejuicht. iCal geeft 1 januari 1970 aan en de klok staat tijdens dit schrijven op bijna half acht. Had zo'n vertrouwen in de computer, dat ik anderhalf uur te vroeg warm heb gegeten :D Ik dacht al, hoe komt het toch dat ik nog geen trek heb :P[/quote:73a2d48318]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: LOL :lol: :lol: :lol: :lol:

Toch maar Journaling File System aanzetten? :wink:

[quote:be4688f67c="JeePee"]Toch maar Journaling File System aanzetten? :wink:[/quote:be4688f67c]

Journaling File System aanzetten :? Ik heb nog last van een time lag (bestaat dat?) van 33 jaar, dus ik heb geen idee waar je het over hebt :frowning:

Ik bedoelde dat je door Journaling File System aan te zetten, kunt voorkomen dat instellingen veranderen/verloren gaan of bestanden/files verdwijnen of niet meer gebruikt kunnen worden door een stroomstoring, dus vandaar mijn opmerking: Toch maar Journaling File System aanzetten? :wink:

Inmiddels is het hier weer gewoon 30 mei 2003 en loopt het klokje ook weer tot op de seconde (nou ja....) gelijk. Ik heb al even gezocht, maar tot nog toe dat JFS niet kunnen vinden. Waar zit het precies?

Je kunt het via de Terminal aanzetten of met Cocktail, Onyx en andere Tools.

Zorg voor het aanzetten ervan dat je Mac goed draait en met Schijfhulpprogramma en een reparatieprogramma op en top is.

Om het simpel via de Terminal aan te zetten, tik je in:

[i:e5c43e3a48]sudo diskutil enableJournal /[/i:e5c43e3a48]

Druk dan op Enter en daarna wordt je om je wachtwoord gevraagd. Tik die in en druk dan weer op Enter. Klaar is Kees.

Als je Schijfhulpprogramma dan start, zul je als extra informatie bij je partitie/schijf zien: ‘journaled’

Succes! :smiley:

Is dit wel raadzaam om te doen met alleen schijfhulp als reparatie programma?

Nee, daarom schreef ik boven ook: Schijfhulpprogramma en een reparatieprogramma...... :P :wink:

In dat geval zet ik na de volgende stroomstoring m'n klokje maar gewoon weer handmatig gelijk en de kalender weer op de juiste datum. Voor het overige was er nl. niets aan de hand. Ook de kalender aantekeningen bleken bewaard te zijn!

Tja, nu viel de schade wel mee, maar een volgende keer kan het best anders zijn... Niet om je bang te maken hoor! :wink:

Heb je al gekeken met een reparatieprogramma of er schade is? Hoeft niet, kan wel…

Nee, Disk Warrior staat nog steeds op het verlanglijstje. Voor zover ik weet is er geen free (of share)ware die tot die tijd zoiets kan checken(?). Schijf ehbo gaf aan dat alles weer snor zit, maar ja, da's dus niet in alle opzichten afdoend qua check up, laat staan qua reparatie.

Klopt dat SchijfEHBO erg licht is. Ik kreeg eergisteren een email dat mijn DiskWarrior 3 CD onderweg is... 8)