Mac gebruiken als server voor webpagina

Vraag: ik wil via systeemvoorkeuren mijn mac toegankelijk maken voor een webpagina. Gewoon aanklikken van deze optie, zodat de mac als webserver dienst doet, geeft alleen een intern adres, namelijk http://10.0.0.152/~maartenvandenbosch/bassie/

als ik dit vervang met mijn web-ip adress, werkt het niet.
het modem (speedtouch) heb ik al via NAPT inegsteld op
het forwarden van port 80 naar 10.0.0.152.

Hoe krijg ik mijn webpagina zichtbaar voor anderen?? Want nu
vind de browser op een andere computer deze webpagina
in ieder geval niet…

help

In principe heb je het goed gedaan. dus er gaat ergens iets mis. je moet effe iemand vanuit de buitenkant laten portscannen om te kijken of je echt bereikbaar bent aan de buitenkant. Ergens staat toch iets niet helemaal goed dus. Je hebt ook niet de mogelijkheid het in het lokale netwerk te testen? en op http://localhost/~maartenvandenbosch/bassie/ doet de webpagina het wel?

Het werkt ook al voor andere. Ik heb zojuist jouw IP opgevraagd en ik krijg een "Bassie is een baassie" pagina met foto's. Kortom, het werkt. Je moet alleen niet jouw interne IP-adres aan andere geven.

Volgens mij was ie aan het testen op het lokale netwerk met een outside IP en dat werkt niet zonder virtuele hosts..

{offtopic} handig het in het phpbb2 dat je als admin de ipadressen kan zien{offtopic_

Ik zou dat namelijk ook graag willen weten. Ik kom er namelijk zelf ook niet helemaal uit. Ik had in de macfan nr:51 gelezen dat je van uit alle adsl modems je modem moest configurenen dat alle aanvragen op poort 80 moesten binnen komen :mrgreen: abracadabra voor mij Vervolgens was het mij duidelijk dat je apache kon activeren via systeemvoorkeuren/delen daar moest je vervolgens de optie "persoonlijke webserver aanvinken. Mijn site werk bij mij perfect, maar is ook niet zichtbaar voor anderen. Ik zou ook graag de missing clue willen weten.

thanks macian

Heb je niet te maken met een dynamic-ip address?? Die veranderd telkens als je je computer start. Of is dit alleen als je een router gebruikt?

succes

Neem aan dat je adsl of vaste verbinding hebt en dat je ip dus niet verandert!

wil je je externe ip weten kijk dan even op:
http://www.whatismyip.com/

Webpagina hang je in de lucht met bijv. http://82.161.173.22

en die verwijst naar de map Webpagina’s in je thuisfolder. Niet je interne ip gebruiken voor de mensen die je van buiten willen benaderen.

activeren dmv aanklikken systeemvoorkeuren/delen/Persoonlijke Webserver

[quote:73acec804c="Macian"]Ik zou dat namelijk ook graag willen weten. Ik kom er namelijk zelf ook niet helemaal uit. Ik had in de macfan nr:51 gelezen dat je van uit alle adsl modems je modem moest configurenen dat alle aanvragen op poort 80 moesten binnen komen :mrgreen: abracadabra voor mij Vervolgens was het mij duidelijk dat je apache kon activeren via systeemvoorkeuren/delen daar moest je vervolgens de optie "persoonlijke webserver aanvinken. Mijn site werk bij mij perfect, maar is ook niet zichtbaar voor anderen. Ik zou ook graag de missing clue willen weten.

thanks macian[/quote:73acec804c]In principe is poort 80 forwarden genoeg als het op het lokale netwerk draait.
dus zonder die adsl router abracadabra gaat er niks gebeuren.
Vaak kun je de NAPT instellingen via een webpagina in safari instellen.
Ik zou je gewoon aanraden de handleiding van je modem eens door te lezen.
dat is de missing clou :wink:

even terzijde: als je je eigen mac wil gebruiken als (goedkope) server, let er dan zeker op dat je niet al te veel bezoekers krijgt, anders zit je meteen aan je uploadlimieten (dat is overigens de hoofdreden waarom wij bij Telenet maar 1,5 gig mogen uploaden) en krijg je problemen. Bovendien moet je er dan ook voor zorgen dat je mag 24/24 per dag aan staat zodat de site bereikbaar blijft. Ik heb het voor mezelf ook al afgevraagd hoor, maar ik kom telkens maar weer uit dat een server hosten bij een goedkope provider al een heel eind is.

ik heb er ook nog steeds problemen mee het is me al gelukt dat sommige de pagina wel konden bereiken en andere dan weer niet... ook als ik m'n mac opnieuw opstarte kreeg ik geen verbinding meer met het internet...

welke map wordt eigelijk gebruikt bij FTP?

hai,

het lijkt veel op het probleem dat ik heb/…maar niet met een site/webserver, maar een “wired” server
anderen kunnen via het externe ip(bij 11.22.33.123)gewoon inloggen op de server, maar zelf moet ik het doen met het interne ip (10.0.0.enz)
blijkt zo te zijn met dat modem…
zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=29475

succes
maurice.

Prima, het werkt vanaf een externe compu inderdaad als je je interne IP vervangt door je vaste adsl IP adres. Wel even de vraag, waarom die interne IP niet gecommuniceerd mag worden - men komt toch uit bij de webpagina's map? andere mappen zijn volgens mij niet te bereiken. Daarbij is het redelijk eenvoudig om te gokken welke IP adressen intern gebruikt worden, omdat velen de standaardinstelling van t modem gebruiken. Toch?

Weer een verse vraag erbij: gaat het opzetten van een FTP server net zo, hoe voorkom je dat alles zoichtbaar is en hoe kan je gebruikers limiteren in t ghebruik. Of mot ik n nieuwe topic opstarten?

Dank voor alle reacties alvast!

(Enne: het klopt dat je vanaf je interne netwerk niet je externe adres kunt benaderen)

Het is inderdaad geen probleem om iemand je interne ip adres te geven ,ze kunnen er erg weinig mee.

Een FTP server is een ander verhaal dat heeft weinig te maken me je ingebouwde webserver. Het is wel zo dat er ftpservers zijn die een webinterface hebben.

Wat je moet doen is een FTP server installeren en dan daarin al je users aanmaken en daarin hun permissies te geven. Dat is op zich een beste klus maar het werkt feiloos met mac en windows dus da’s wel mooi .

zoek maar eens naar proFtp en nog een is crushFTP van ben spink. Deze programma’s zijn geen freeware dus je moet ze wel betalen.
Zoek gewoon eens in http://www.versiontracker.com

hoi

ftp server zit al in je osx
system: share en daar ftp aanklikken
de “andere” kant kan dan van alles dumpen in de dropbox van je public folder.
mbv een ftp programma(bijv fetch voor mac)

als je op safe wil gaan: raad ik je aan om eerste een nieuwe user aan te maken en dan van die nieuwe user de folder te gebuiken waarin men kan “dumpen”
je geeft dan aan de ander je gegevens zoals : inlog adres/username en pasword(vandaar die nieuwe user op je mac)

5 minuutjes en het werkt.
maurice.