Mac + Intel + Pro Users (aardig artikel)

Hier een goed artikel over potentiele problemen voor professionele Intel-Mac gebruikers:

http://www.publish.com/article2/0,1759,1825701,00.asp

zjn er dan al profesionele intel-mac gebruikers. Maar wel interressan artikel, ik word steeds positiever over de alliantie. Heeft IBM eigenlijk al iets verklaard, tis zo stil.......

Heel aardig artikel.... Het punt over classic is natuurlijk een waarheid als een koe, echter.... Laten we wel wezen dat de prestaties onder classic behoorlijk tegenvallen. In ieder geval in mijn situatie. Ik werk met een G4-400 en die kan dat net niet echt lekker trekken. In mijn planning staat dan ook een nieuwe(re) G5 echter zal de G4 er naast blijven bestaan. De G4 zal gewoon geboot zijn als 9.2 en de nieuwere G5 onder Macosx. Er is natuurlijk geen enkele reden om een 'IntelMacG5' te kopen voor app's die onder classic draaien. Dit zie je ook terug bij veel bedrijven een (groot) deel van de Mac werkt nog gewoon onder Os9, iets wat alles te maken heeft met Quark.... Je lacht je soms suf als je ziet wat voor oude G3's en G4's je nog tegenkomt in bepaalde bedrijven; die dingen zijn schijnbaar niet kapot te krijgen en draaien nog volop mee.....

De "oude bakken" blijven maar doorwerken inderderdaad. Overigens vind ik dat je jezelf, je bedrijf en werknemers, tekort doet door de switch naar X steeds uit te stellen.

[quote:2eea4c28b0="Mattheus"]Heel aardig artikel.... Het punt over classic is natuurlijk een waarheid als een koe, echter.... Laten we wel wezen dat de prestaties onder classic behoorlijk tegenvallen. In ieder geval in mijn situatie. Ik werk met een G4-400 en die kan dat net niet echt lekker trekken. In mijn planning staat dan ook een nieuwe(re) G5 echter zal de G4 er naast blijven bestaan. De G4 zal gewoon geboot zijn als 9.2 en de nieuwere G5 onder Macosx. Er is natuurlijk geen enkele reden om een 'IntelMacG5' te kopen voor app's die onder classic draaien. Dit zie je ook terug bij veel bedrijven een (groot) deel van de Mac werkt nog gewoon onder Os9, iets wat alles te maken heeft met Quark.... Je lacht je soms suf als je ziet wat voor oude G3's en G4's je nog tegenkomt in bepaalde bedrijven; die dingen zijn schijnbaar niet kapot te krijgen en draaien nog volop mee.....[/quote:2eea4c28b0]

Quark 6 is voor OS X, heb je iets gemist ?
En daarnaast, voor veel bedrijven is het nog niet de moeite waard om van bepaalde software licenties te kopen (=duur) voor OS X versies zolang 't ook nog prima op 9 kan.

Ik werk zelf ook met een G3 350 met OS X om foldertjes en flyertjes te maken, gaat echt super hoor :slight_smile:

Oh en trouwens, verderop dit jaar komt Quark 7 uit, ik vind dat er een beetje bullshitargumenten in dat artikel staan. 16 bit applicaties worden ook niet meer onder XP gebruikt terwijl er misschien best handige applicaties voor zijn. Het is dan 2006/2007 mensen! OS 9 is bejaard! (doch functioneel)

[quote:b97a976227="Ducboy59"]De "oude bakken" blijven maar doorwerken inderderdaad. Overigens vind ik dat je jezelf, je bedrijf en werknemers, tekort doet door de switch naar X steeds uit te stellen.[/quote:b97a976227]

Waarom switchen ze niet naar OS X?

1. Ze zijn bekend met de workflow. Wanneer ze overschakelen naar OS X moet dat weer opnieuw aangeleerd worden. Dat kost tijd en tijd is geld.
  2. Programmatuur moet worden vernieuwd. Xpress kost al € 2000. (Indesign zul je zeggen, maar veel mensen zweren bij Xpress). Dan heb je nog Photoshop, Illutrator en weet ik veel wat nog meer voor programmatuur die soms ook nog niet eens voor OS X bestaat. Daar moet je weer een alternatief voor zoeken, wat weer meer tijd kost om te leren.
  3. Niet alle (oudere) hardware is compatible met OS X. Weer een nieuwe investering.

Het kost dus waarschijnlijk handen vol geld. Daarnaast kunnen veel bedrijven het zich niet veroorloven om hun productiviteit voor een bepaalde tijd naar beneden te laten gaan.

Ik heb zelf ervaring met het switchen van mijn vader naar OS X. Hij deed dit in een rustige tijd, zodat hij bekend kon raken met het systeem en de vernieuwde programma’s. Hij is aan de ene kant blij met OS X, vooral omdat het veel stabieler loopt en de multitasking, maar aan de andere kant mist hij bijvoorbeeld het faxprogramma FAXstf onder OS 9.

Hij heeft het zelfde programma nu onder OS X, maar het lijkt totaal uitgekleed. Zo is er geen directe bewerking van de fax mogelijk rechtstreeks in FAXstf onder OS X, waar dit in OS 9 wel kon.

Daarnaast moest de hele workflow van Xpress document naar Certified PDF opnieuw worden opgezet. Daar wordt je echt niet goed van wanneer je niet weet hoe het moet. Toen kwamen er weer problemen. Een paar advertenties stonden niet goed afgedrukt in de krant, terwijl de PDF’s toch echt certified waren. En zo waren er nog tal van problemen die je tegenkomt. En dat was nog maar 1 computer! Moet je nagaan wat er op een compleet bedrijf moet gebeuren.

Misschien heb je nu wat meer begrip voor OS 9 gebruikers.

Tja , het kost geld heb als dat upgraden en zolang alles blijft werken blijven bedrijven denken dat ze het kunnen uit sparen...... hoewel in bedrijven worden pc's om de zovel jaar vervangen dat gebeurd zelden bij mac's lol

tja je kunt altijd vragen of je een upgrade cpu kunt krijgen…LOL
Dat zie je niet op de pc markt … compie is 5 jaar oud maar er kan nog een Dual 1,8 ghz in!
Hoewel voor mac os 9 een single 1,8 ook wonderen doet. en alleen mac osx de dual ondersteund.

Switchen kost geld en soms heel veel geld vergeet niet dat sommige hardware niet ondersteund wordt onder mac osx . protools kaarten zijn daar een goed voorbeeld van. en dat je vaak ook nieuwe software moet kopen. plus dat sommige gebruikers helemaal niet over willen. om dat ze dan weer helemaal moeten inwerken en leren voor taken die ze nu met gemak en routine doen. Tja maar vaak is het gewoon dat het een hoop geld kost zo nieuwe mac. ook al is de oude al 3 keer afgeschreven

[quote:620079ac90="candykane"]Tja , het kost geld heb als dat upgraden en zolang alles blijft werken blijven bedrijven denken dat ze het kunnen uit sparen...... hoewel in bedrijven worden pc's om de zovel jaar vervangen dat gebeurd zelden bij mac's lol

tja je kunt altijd vragen of je een upgrade cpu kunt krijgen…LOL
Dat zie je niet op de pc markt … compie is 5 jaar oud maar er kan nog een Dual 1,8 ghz in!
Hoewel voor mac os 9 een single 1,8 ook wonderen doet. en alleen mac osx de dual ondersteund.

Switchen kost geld en soms heel veel geld vergeet niet dat sommige hardware niet ondersteund wordt onder mac osx . protools kaarten zijn daar een goed voorbeeld van. en dat je vaak ook nieuwe software moet kopen. plus dat sommige gebruikers helemaal niet over willen. om dat ze dan weer helemaal moeten inwerken en leren voor taken die ze nu met gemak en routine doen. Tja maar vaak is het gewoon dat het een hoop geld kost zo nieuwe mac. ook al is de oude al 3 keer afgeschreven[/quote:620079ac90]

Wij ziten op dezelfde gedachtenlijn. :slight_smile:

Er is ook nog zoiets als..... ALS HET GOED WERKT DAN HOEFT HET NIET VERVANGEN TE WORDEN..... En dat is dus het geval met Quark en OS9. Mijn 450mhz G4 zal hier nog de nodige jaren draaien op 9.2.2. Voor die paar dingen die ik moet doen met Quark voldoet het systeem uitstekend. Zo is FCP 3.0.4 ook eigenlijk nog "beter" -> stabieler dan FCP 4.X voor standaard DV en 10bit uncompressed video.

XPress en Classic zijn taboe binnen mijn onderneming... en dat 64-bits gedoe is voor mij niet noodzakelijk. Dus de overstap naar Intel is voor mij redelijk eenvoudig (software updates koop ik toch wel).

Aanvankelijk was het even schrikken - die Intel boodschap in combinatie met mijn recente Power Mac G5 aanschaf - maar nu ben ik eigenlijk wel blij: tegen de tijd dat de G5 aan vervanging toe is (over een jaar of 5 a 6) zijn die Intel bakken van Apple vast redelijk genezen van kinderziekten en aanloopproblemen.

Ik neem aan dat Apple nog lang PPC Macs en Intel Macs gelijktijdig blijft verkopen. Zoals Steve Jobs al zei: er zitten nog een aantal PPC producten in ‘the pipeline’.

De Pro-markt blijft natuurlijk heel belangrijk voor Apple… maar het nieuwe geld valt enkel te halen bij de massa: de consumenten.

Bedrijven denken dat mac's duur zijn maar dat zijn ze apsoluut niet aan gezien ze toch 2/3 keer worden afgeschreven invergelijking tot windows pc's... hoewel bij mij op het werk zijn ze nog net zo crea bea nog een pc xt hebben staan ja 24 uur perdag ingebruik , en nog een aantal 486 gebakjes lol maar de compaq deskpro pentium 2 is er eindelijk uit en nu hebben we 2de hands ibm pentium 3 celerons staan :) yep en die moeten 24 uur per dag 7 dagen in de week 365 dagen per jaar door draaien. :S

LOL yep any way je kunt altijd denken aan een CPU opgrade voor zo oude bak en geloof me het werkt echt wonders zo een 1,2 ghz model met 2mb lvl 3 cache geef zo een bakje echt flinke spierballen , onder mac os 9 en X dan kan hij er weer jaren tegen aan. En werknemer is blij dat zijn bakje weer helemaal top draait.

Is toch goed die nieuwe intel bakkies, zo snel zijn ze echt niet hoor en een powermac G5 is natuurlijk veel prettiger om mee te werken. want die is gewoon snel in alles, de intel bakjes alleen maar in bepaalde dingen. wat is het voordeel? Dadelijk is dat je op een intel bak gewoon standaard hardware kunt kopen dat is nu ook zo op uitbreidings kaarten na. Dat tweakers er me aan de haal gaan is zeker!
dat ze het op hun pc geinstalleerd gaan krijgen dat zal ook gebeuren dat ze er van gaan houden denk het wel, dat ze het ook aan vrienden doorgaan geven yep en dat ze dan ook software voor gaan schijven is alleen maar mee genomen. Want die mensen moeten ze nu juist op dit platform er bij hebben.

hey

ik snap de problemen met de OS 9 gebruikers niet.
Die kunen toch blijven werken op de machines die ze nu hebben, die worden toch niet sneller meer
Classic gebruikers kunen nog wel ff mee, maar zullen uiteindelijk over moeten.
En het is natuurlijk volstrekt b elachelijk dat een developer niets maakt voor OS-X, lik heb zelf ook software van “trage” developers, maar ze zijn over en het werkt perfect .

greetzz

Inderdaad! Voor mij persoonlijk is het gewoon nog ff doorsparen voor een nieuwe G5 o.i.d. en dan kan m'n ouwe trouwe G4 mooi nog af en toe booten in Os9 en de nieuwe in Tiger offuh Leopard...

[quote:a60b0bcc60="ateazz"]hey

ik snap de problemen met de OS 9 gebruikers niet.
Die kunen toch blijven werken op de machines die ze nu hebben, die worden toch niet sneller meer
Classic gebruikers kunen nog wel ff mee, maar zullen uiteindelijk over moeten.
En het is natuurlijk volstrekt b elachelijk dat een developer niets maakt voor OS-X, lik heb zelf ook software van “trage” developers, maar ze zijn over en het werkt perfect .

greetzz[/quote:a60b0bcc60]

Helemaal mee eens, bedrijven die nog 9 draaien doen dat op oude hardware want anders kan niet. Willen ze nieuwe hardware, nu of als er Intel in zit dat maakt niet uit, dan zullen ze ook met de Software mee moeten.

Niemand zegt toch dat je een Intel Mac moet kopen? Als je PPC Mac nog goed dienst doet laat je 'm lekker doorgaan.