Mac is het debiele broertje van de BetaalTV-revolutie

Er komen steeds meer betalende streaming videoservices op het internet. Zo heeft bijvoorbeeld RTL een heleboel films en televisieseries klaar staan voor een paar Euro.

Maar natuurlijk is het alleen voor PC-gebruikers. Uit hun FAQ:

[quote:a8a143dce3]Mac gebruikers kunnen niet kijken. Bij het digitaliseren van de afleveringen is gebruik gemaakt van Microsoft’s Digital Rights Management (DRM 2.2). Apple computers ondersteunen deze versie van DRM helaas niet. Het is daarom niet mogelijk om vanaf een Apple computer toegang te krijgen tot de afleveringen.[/quote:a8a143dce3]

Weet iemand of deze situatie kan veranderen met QuickTime7? Want op deze manier wordt de Mac wel heel erg buitenspel gezet… :grrr:

Nee, QuickTime 7 ondersteunt de Microsoft DRM ook niet. Dit is gewoon het gevolg van de keuzes die zijn gemaakt door de aanbieder van het materiaal, en door Microsoft en Apple. Niet echt iets om je kwaad over te maken, vind ik.

Bovendien weten ze de schuld ook heel subtiel bij de Mac te leggen...

[quote:73998d7925]Apple computers ondersteunen deze versie van DRM helaas niet.[/quote:73998d7925]
Ze laten je dus denken dat Apple niet meewerkt. Maar nu dus de feitelijke vertaling:

[quote:73998d7925]Wij zijn in zee gegaan met Microsofts DRM, en hun weigeren dit te verwerken in de Mac versie van hun MediaPlayer, om zo meer mensen Windows aan te kunnen blijven smeren.[/quote:73998d7925]

Van [url=http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/software/Macintosh/osx/faq.aspx?section=TOPISSUES&question=TOPISSUES3#1_3]een MS pagina[/url] [quote:d108fe229e]Content providers can issue several different versions of DRM licenses; however, Windows Media Player 9 for Mac OS X only supports version 1 licenses. This means that you might be able to play some protected files, but not others.

We have informed our content partners about this issue so that they can decide whether to offer version 1 licenses to their customers who use Macintosh computers.
[/quote:d108fe229e]
RTL-video zou dus een uitzondering kunnen maken voor Mac gebruikers, maar daar zien ze voorlopig nog van af. Snap het ook wel gedeeltelijk. Een uitzondering maken betekent vaak een grotere investering en aangezien het hier een nieuwe dienst betreft, moet deze zich eerst nog bewijzen. Helaas ben je dan we de l*l met je Mac, maar dat geldt ook voor Linux, *BSD en andere OS’en.

Niet treuren. Als M$ het perse wenst dan kunnen we BitTorrent gebruiken. Dat vinden ze waarschijnlijk wel leuk, niemand krijgt dan geld. Niet de TV zenders die te leeg zijn om hun content geschikt te maken voor iets anders dan Windows en M$ krijgt er ook zeker niets van. De keuze ligt aan hun ... :sealed:

Het zal wel uiteindelijk loslopen denk ik. Als Windows Media Player 10 voor Mac uitkomt, zal er vast wel ondersteuning voor de nieuwere Microsoft DRM zijn. Ik vraag me alleen af of die betaaltelevisie ooit winstgevend zal worden. Voor de meeste mensen is het te duur, niet interessant. Dat kun je zien aan bijvoorbeeld de voetbalwedstrijden uit de Eredivisie die sinds een paar jaar achter de decoder zitten.

Afgelopen tijden had Canal Plus deze rechten, maar zij hebben nog nooit meer dan 225.000 abonnees gehad…Daardoor is er geen cent winst gemaakt met het brengen van live voetbal. Ik ben bang dat de nieuwe eigenaar van de rechten, Versatel, hetzelfde te wachten staat. Mede daarom zie ik de noodzaak niet in van betaaltelevisie en dus hoeven wij ons als Maccers niet echt druk te maken. In ieder geval vind ik RTL geen interessante content-aanbieder…

[quote:4d82ce71e7="Pleeborstel"]Het zal wel uiteindelijk loslopen denk ik. Als Windows Media Player 10 voor Mac uitkomt ...[/quote:4d82ce71e7]

Wanneer zou dat zijn? 2015? 8)

In ieder geval pas NA Longhorn...

dan hebben de software kuch makers kuch pas weer vrije tijd, en kunnen ze pas weer gaan doen wat ze echt leuk vinden… Mac spullen maken.

:stuck_out_tongue:

ik voorspel dat M$ niet capabel genoeg is om die andere DRM in de media speler voor Mac in te bouwen. Het systeem is te veel geïntegreerd in Windows, en met alléén de player (op de Mac dus) en geen controle over het hele OS, gaat het ze niet lukken.

Het enige dat je kan doen is een mail naar RTL sturen dat zij actief meewerken aan de monopolie positie van MS en aan vendor lock-in en dat je dat niet netjes vind. Daarnaast geven zij Apple de schuld, terwijl het hun eigen schuld is dat ze een systeem van MS kiezen en dat MS het niet voor de Mac maakt.

Beter nog: nooit meer naar RTL kijken.

n.b. de Mac het debiele broertje noemen is onzin. Het is niet Apple’s fout dat M$ DRM systeem niet op de mac beschikbaar is. En wees blij, want Windows Media is van een trieste beeld- en geluidkwaliteit dat wil je niet weten.

Er wordt volgens mij weer veel onzin verkondigd om maar weer eens lekker over Microsoft te kunnen klagen hier. Apple en Microsoft zijn concurrenten als het gaat om media-formaten en DRM. Daarom is er geen WMP 10.0 voor Mac. Het is dus net zo zeer Apple's 'fout' als die van RTL en Microsoft. Ik vind dit geweeklaag daarom een beetje overdreven. Apple's media producten lopen op dit moment voorop als het om de video codec gaat (QT7/H264) en om de DRM voorwaarden voor muziek (iTMS). Microsoft loopt voorop (geholpen door de alomtegenwoordigheid van Windows) als het om acceptatie van DRM voor video gaat. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Als je zo graag deze video's wil bekijken, dan koop je toch gewoon een PCtje. Dat is gewoon op dit moment het apparaat dat je moet hebben voor deze toepassing. Net zoals je een Windows PC of game console moet hebben ipv een Mac of Linux machine voor hard-core gaming, een DVD speler in plaats van een VHS recorder voor het beste aanbod bij de videotheek en een G5 in plaats van een G4 voor het soepel kunnen afspelen van HD materiaal.

[quote:5f85197b66="Buzz_D"]Er wordt volgens mij weer veel onzin verkondigd om maar weer eens lekker over Microsoft te kunnen klagen hier. Apple en Microsoft zijn concurrenten als het gaat om media-formaten en DRM. Daarom is er geen WMP 10.0 voor Mac. Het is dus net zo zeer Apple's 'fout' als die van RTL en Microsoft.[/quote:5f85197b66]

Precies. Als het om andere gebieden gaat hebben we een keus. Of sterker nog, biedt Apple een keuze. Veel muziekwinkels op het internet zijn PC-only. Maar Apple heeft een DRM in AAC ingebouwd en z’n eigen winkel (iTunes) opgezet. Dat haalt de prikkel weg om naar de PC over te stappen als je legaal muziek wil downloaden.
Voor vrijwel elk PC-programma bestaat een Apple-tegenhanger.
Tegenover alle PC-centrische fotoalbum-services heeft Apple z’n eigen fotoalbum service in het leven geroepen die nauw samenwerkt met iPhoto. Etc.

Maar legale video-distributie is dus de uitzondering.

[quote:5f85197b66=“Buzz_D”]Als je zo graag deze video’s wil bekijken, dan koop je toch gewoon een PCtje. Dat is gewoon op dit moment het apparaat dat je moet hebben voor deze toepassing. Net zoals je een Windows PC of game console moet hebben ipv een Mac of Linux machine voor hard-core gaming, een DVD speler in plaats van een VHS recorder voor het beste aanbod bij de videotheek en een G5 in plaats van een G4 voor het soepel kunnen afspelen van HD materiaal.[/quote:5f85197b66]

Ik sta versteld van de lauwe reacties. Iedereen zit te roepen over die mooie HD H264 trailers. Maar realiseren we ons dat het daar ook bij zal blijven? Want zonder een stevige DRM zal geen enkele maatschappij deze films distribueren over het net. En zal altijd gekozen worden voor iets wat NU beschikbaar is. Media Player dus. En of die nou slechte kwaliteit levert, is van minder belang. Anders hadden we allemaal nog een Betamax of Video2000 recorder in huis. :wink: Dus ‘koop maar een PC’ of ‘Niet naar RTL kijken’ zijn zo’n beetje de stompzinnigste adviezen die je kan geven. Want ik, en vele anderen met mij, hebben een Mac en willen geen PC. En we kijken graag TV. Die gaan we dus echt niet uitzetten.

Ik weet dat je eigenlijk met deze klacht bij Apple moet zijn maar ik begrijp in dat opzicht weinig van Steve J. Als hoofd van Pixar en dus betrokken bij het maken van content, moet hij toch ook inzien dat, wil hij het iTunes model verplaatsen naar de videowereld, hij tegemoet moet komen aan de eisen van die industrie. Waarom daar nu al niet mee beginnen? Waarom geen beveiligingsmogelijkheid in Quicktime 7. Ach, ja. Vragen, vragen.

:expressionless:

Vergeet niet dat quicktime een van de meest gebruikte players in nederland is. Nu ook met H264. Ik weet bijna zeker dat er content zal blijven komen voor wuicktime. Kwestie van tijd. Geen jaren!

[quote:fe9c5e676b="Buzz_D"]Microsoft loopt voorop (geholpen door de alomtegenwoordigheid van Windows) als het om acceptatie van DRM voor video gaat. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.[/quote:fe9c5e676b]

Ja maar dat is het hem nou juist. MS heeft het slechtste systeem maar misbruikt de machtspositie om hun eigen DRM systeem door ieder’s kelen te stouwen. Dat zou Apple ook doen als ze de grootste waren, maar Apple doet in ieder geval niet aan leugens en bedrog, en ze leveren kwaliteit. Ik heb serieus nog nooit een Windows Media film gezien die goed van kwaliteit was.

Aangezien je het beleid van site-bouwers (in dit geval RTL) toch niet kan wijzigen, kan je ze of negeren of een klacht sturen. Dat is alles wat je kan doen. Je kan ook een klacht sturen naar Microsoft omdat ze geen WMP10 voor Mac maken. Meer kan je gewoonweg niet doen.