Mac kan printer niet vinden

Sinds een week kan Mac mijn Canon-printer plotseling niet meer zien via AirPrint. Ook via de USB kabel kan hij de printer niet zien. Vreemd genoeg kan iPhone/iPad dezelfde printer wel zien.

Verder staat de printer correct aangesloten op de netwerk (dat verklaart waarom iPhone/iPad de printer wel kan vinden).

Ik heb de nieuwste versie van macOS (10.15.4).

Ik heb de oude printerdriver verwijderd. Ik heb de driver opnieuw op Mac geinstalleerd, Mac opnieuw opgestart en wil nieuwe printer toevoegen maar hij ziet nog altijd geen printer in de buurt. Die staat nota bene ernaast.

Wat kan ik nog doen om Mac met de printer te kunnen communiceren?

• Zitten de printer en je Mac (nog steeds) in hetzelfde netwerk, met hetzelfde subnet masker en op dezelfde (router)frequentie?
  • Heb je al een andere USB kabel geprobeerd?
  • Heb je hetzelfde probleem in een ander (liefst nieuw, schoon) gebruiker-account?
<p class="cite">Night op 17 mei 2020 om 16:46</p>
  • Zitten de printer en je Mac (nog steeds) in hetzelfde netwerk, met hetzelfde subnet masker en op dezelfde (router)frequentie?
  • Heb je al een andere USB kabel geprobeerd?
  • Heb je hetzelfde probleem in een ander (liefst nieuw, schoon) gebruiker-account?
Bedankt voor uw reactie.

Mac en printer gebruiken identieke subnet masker en de eerste 7 cijfers van het IP-adres is identiek, alleen de laatste 3 cijfers verschillen. Moeten de IP-adressen van Mac en de printer dus ook identiek zijn?

Waaraan kan je zien of ze gebruik maken van dezelfde routerfrequentie?

Ik heb helaas geen andere USB-kabel.

Ook bij gebruik van andere gebruikersaccount kan men de printer niet zien. Ik heb ook nieuwe gebruiker aangemaakt (zonder apple-ID), die kan die printer ook niet vinden.

Hopelijk kan je de oorzaak achterhalen aan de hand van de bovenstaande antwoorden.

Ik heb een Canon Pixma IP7200. Wat ik me kan herinneren is, dat als je hem draadloos wilt laten werken, je eerst de printer moet aansluiten/installeren met een usb-kabel.

De printer heeft dus gewerkt onder Mac OS 10.15.4? Of ontstond dit probleem na installatie van het OS?

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 18 mei 2020 om 14:46</p> De printer heeft dus gewerkt onder Mac OS 10.15.4? Of ontstond dit probleem na installatie van het OS?
Ik zie dat die versie eind maart werd uitgerold. Ik had tot vorige week gewoon kunnen printen.

Maar sinds een week kan ik niet meer printen omdat hij de printer niet meer kan vinden.

Volgens mij heb ik vorige week helemaal niets in het systeem gewijzigd waardoor hij nu niet meer deed.

Ik heb USB kabel van iemand geleend en de printerdriver opnieuw geïnstalleerd.

Toch vindt hij via USB kabel geen printer.

Wat is er aan de hand en hoe kan ik dit oplossen?
<div id=“ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=“1.0.4”></div>

We hebben nu ook een MacBook en daar kan ie de printer wel vinden. MacBook was geheel nieuw geinstalleerd, dus geen gegevens van iMac naar MacBook overgebracht.

ik heb de Systeemvoorkeuren van beide Macs vergelijken maar zie niets geks.

SSID is zowel op de printer als op iMac en MacBook hetzelfde.

Ik heb alles van de printerdriver (/bibliotheek/printer/) en printersoftware verwijderd, iMac opnieuw opgestart en toch kan ie de printer niet zien.

Printer is nog altijd via USB met iMac verbonden.

Wat moet ik nu nog doen?
<div id=“ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=“1.0.4”></div>

Ik ben nu achtergekomen dat ik enkele weken geleden McAfee Antivirus (betaalde versie) heb aangeschaft en dat deze de verbinding met de printer heeft geblokkeerd!!

Want toen ik de firewall uitzette, dan kon iMac de printer wel zien!

Als ik het weer aanzet, dan ziet hij mijn printer niet meer.

Dan moet je of de virusscanner (die op een Mac weinig toegevoegde waarde heeft want het OS heeft er eentje ingebouwd) uitzetten of je moet kijken in de voorkeuren van McAfee of je uitzonderingen kunt instellen zodat die niet gescand c.q. geblokkeerd worden.