mac leren kennnen

hallo ,

ik heb gisteren een imac 21,5 inch besteld op internet en uitgeprobeerd in de apple store in Amsterdam
ik heb de allereerste imac gehad, daarna kreeg mijn vader bij een abonnement 2 windows laptops
ik ben toen met windows gaan werken. Maar naar een tijdje was ik helemaal klaar met windows en heb besloten om weer terug te gaan naar apple.
Alleen is het nieuwe mac os x
net iets anders dan wat ik op die mac uit de oertijd had.
Ik moet eraan gaan wennen.
Nu is mijn vraag moet ik cursussen gaan volgen?(Amsterdam is voor mij niet om de hoek)
of wen ik er wel aan? ik moet de mac wel optimaal kunnen gebruiken.

gr Fedde

Je kan misschien beginnen met www.macmiep.nl. Dat is wel het oudere systeem maar je kan er toch heel veel uit leren.
En het forum natuurlijk.
Ook Apple zelf heeft wel wat lees- en kijk materiaal.
http://www.apple.com/nl/support/macbasics/

dankjewel ik ga het proberen

ik denk dat osx zichzelf de weg wel wijst, ik ben ook 2 jaar geleden begonnen met mac voor het eerst in een hele windhoos familie, ik wist na 2 dagen alles in het os te vinden, maar het komt ook omdat ik alles wilde weten ervan, dus ging het uitproberen, dat werkt denk ik beter dan dingen uit je hoofd leren van een site met info

Al doende leert men.
Mac is nog steeds gebruiksvriendelijk en op dit en andere forums vind je ontelbare tips en howto's.
Ook de usa site van apple en de Nederlandse apple site geven veel info en ook daar is over alles wel een forum.
1 gouden tip: koop bij de mac meteen een backup schijf ( met GB minimaal gelijk aan GB op schijf
van de mac) en wacht niet te lang na installatie met backups via Time M'achine, wat in OSX zelf zit.
Je kunt best ook meteen een apple ID (gratis) configureren, omdat alle upgrades/updates sinds systeem
Lion via de App Store lopen. Betalen kan met zgn. itunes vouchers (her en der te koop in warenhuizen),
je hebt dus geen creditcard nodig.

Tja, als je echt alle ins en outs van OS X wil leren kennen (shortcuts, terminal etc..) dan is een cursus, denk ik, niet eens toereikend. Ik zou in jouw geval een boek als naslagwerk kopen en verder lekker achter de Mac kruipen en OS X gebruiken, je zult zien dat heel veel zaken ongelooflijk simpel en intuitief zijn.

MacMiep is idd. een goed boekje in een soort Jip & Janneke taal.

Maar iemand van 12 kent een Windows computer ook niet van binnen en buiten. Het gaat erom wat je er mee wit doen , de meeste mensen hier weten ook niet hoe de Terminal werkt in Mac OS maar hebben dat ook nooit nodig dus waarom zou je dat willen weten.

Punt 2, iemand van 12 jaar leert alles veel sneller dan een ouder iemand, leren als je jong bent gaat vele malen sneller dan wanneer je ouder bent.

Dealers als iAM hebben een gratis dienst, [url=http://www.iamstore.nl/ilearn]ILearn[/url]

@Wensink
"na 2 dagen wist ik alles ..."
Ik denk toch dat je jezelf overschat en het systeem onderschat.
Ikzelf en veel andere zitten al jaren op een Mac en toch geven we toe dat we alle dagen nog dingen bijleren en ontdekken. Een systeem ken je nooit helemaal.

Ik heb nooit Mac OS X echt leren kennen,
Maar er gewoon mee zitten te spelen en de website van Apple doorgeneusd.

waar het mij om draait is dat ik weet waar alle icontjes zitten,
bij apple staan de icontjes net aan de andere kant. bijvoorbeeld
kon ik bij safari het "kruisje" of waarmee je kunt verkleinen.(dit weet ik nu wel, door gewoon te proberen)
bedankt voor alle reacties, ik ga het gewoon proberen en leren, en alles wat ik na een week nog
niet snap ga ik opzoek bij miep of gewoon opzoeken op het internet

gr Fedde