MAC loopt vast

Beste Lezer,

Het is mij de afgelopen week al 2x voorgekomen dat mijn net aangeschafte e-mac spontaan vastliep, terwijl zo heb ik mij laten voorlichten niet zou voorkomen op een mac. Ik heb eerst een netwerkverbinding geopend via finder met een windows pc en wat documenten getransporteerd. Daarna opende ik op mijn mac word en opende een bestand. Daarna verscheen er een "regenboog-rondje" welke constant bleef draaien. Na enige minuten linksboven op het appeltje geklikt en gekozen op 'forceer stop' waarbij het "regenboog-rondje" bleef draaien. Weer wat minuten gewacht en nogmaals op forceer stop geklikt. Niets hielp. Vervolgens heb ik op de aan/uitknop gedrukt, waardoor de mac in een slaapstand kwam. Muis bewegen; computer werd weer actief.
Wederom veranderde niets. Ook niet "forceer stop".

Uit pure nood (en ergernis) heb ik botweg het systeem spanningsloos gemaakt en weer opgestart. Dat werkte probleemloos, maar dat is juist waarom ik mij altijd zo ergerde bij een microsoft machine.

Heeft iemand misschien een betere oplossing dan die ik gebruikt heb?

Mvg, Arjan

Ik denk dat je ergens een inschattingsfout hebt gedaan en niet alles hebt gedaan voor je je mac afzette. Als ik goed lees bleef de finder hangen. Ik weet nu niet of het geintrigeerd is in jaguar of dat het bij tinkertool zat maar je had de finder moeten stoppen, of had je dat gedaan?

[quote:post_uid0="kompanje"]Heeft iemand misschien een betere oplossing dan die ik gebruikt heb?

Mvg, Arjan[/quote:post_uid0]
Een echt betere oplossing is ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt.
Dus:het probleem waardoor dit ontstaat opsporen.

"voorkomen is beter dan genezen" :slight_smile:

Mja heel goede raad geeft Torz daar.

We zullen even met je meedenken.

1 De Apple is gloednieuw en er is nog niet mee geknoeid?!
2 De verbinding met de andere kant werkt
3 De computer aan de andere kant is een PC
4 De PC draait windows!!!!!

aha daar zie ik al iets dat zeker moet nagekeken worden  :p

Flauwe reactie, Macattack :( De eerste post van MacAttack is er dichterbij: bij forceer stop kun je ook kiezen voor het opnieuw starten van de Finder. Dat zal meestal helpen, Mac OS X loopt zelden helemaal vast. Maar als je echt moet herstarten moet je de power-knop 5 seconden indrukken. Niet de stekker eruit dus!

Je bedoelt de PC laten meedoen met DE wedstrijd??

Ik denk eerder dat het een netwerk probleem is.

[quote:post_uid0="MacAttack"]Ik denk dat je ergens een inschattingsfout hebt gedaan en niet alles hebt gedaan voor je je mac afzette. Als ik goed lees bleef de finder hangen. Ik weet nu niet of het geintrigeerd is in jaguar of dat het bij tinkertool zat maar je had de finder moeten stoppen, of had je dat gedaan?[/quote:post_uid0] Hierbij een link naar TinkerTool. Erg handige utility! [url=http://www.bresink.de/osx/TinkerTool2.html]http://www.bresink.de/osx/TinkerTool2.html[/url] Jammer dat je niet precies kunt achterhalen WAAROM hij bleef hangen! Mijn eerste reactie zou zijn: Je hebt toch wel je PC schijfsymbool naar de prullenmand gesleept? En vervolgens de verbinding met de PC verbroken? Ik weet het: het ligt voor de hand maar toch...

:) Ik heb al al jullie tips twee dingen niet gedaan: Finder sluiten en/of netwerkconnectie sluiten. Mocht het weer gebeuren dan zal ik dit eens proberen. Iedereen bedankt !!

Je kunt het volgens mij wel achterhalen. Onder het appletje over deze mac aanklikken. Dan meer info. en dan log-bestanden. Kijk daar eens onder.

dit probleem ligt waarschijnlijk aan Word, zorg dat je de allerlaatste update ook geinstalleerd hebt, maar bij een paar kenissen van mij helpt zelfs dit niet.  Bij mij liep word eerst steeds vast tijdens het saven (en hij sleurde de finder mee in zijn val), maar met de laatste update draait alles prima!!

groeten HS-L

[quote:post_uid0="kompanje"]:) Ik heb al al jullie tips twee dingen niet gedaan: Finder sluiten en/of netwerkconnectie sluiten. Mocht het weer gebeuren dan zal ik dit eens proberen. Iedereen bedankt !![/quote:post_uid0] Ik heb het al een keer in een post gezet ergens "Don't blame the computer, blame the user (if he doesnt use Windoos :p )"

Ja sorry ik weet het, het is weer een flauw antwoord  :)

Kompanje,

Ik denk dat ik weet hoe het komt.
Het gebeurt mij ook regelmatig als ik mijn andere mac via een draadloos netwerk op mijn Ibookje heb staan.
Het kan voorkomen dat het netwerk hangt op het moment dat bestanden worden overgehaald.
De verbinding valt dan weg op het moment dat er bestanden onderweg zijn.
Als je het geduld op kunt brengen om te wachten tot de animerende strandbal uitgedraaid is zul je (denk ik) de melding krijgen dat de vebinding met de server verbroken is.
Hierna kun je weer verder werken, opnieuw inloggen blijkt dan echter vaak een probleem, waarom???

Alleen je mac in de slaapstand brengen helpt trouwens niets, als je de aan/uit knop langer ingedrukt houd schakelt de mac helemaal uit en kun je opnieuw opstarten.

Succes

Rodriguez
:frowning: