Mac M1 met Monterey: sluimerstand werkt niet

Dit valt me hier al een paar dagen op: mijn mac word verondersteld na 14 min automatisch naar de screensaver te gaan en dan na een poos in sluimerstand (Energy saver).
Alleen, dit werkt niet meer? De mac blijft aanstaan, geen screensaver, geen sluimerstand, het scherm blijft opstaan!
Ik kan toch bezwaarlijk iedere keer ik mij bv. een 20-tal minuutjes van een andere taak kwijt, de Mac uitzetten?
Moet ik nu Monterey opnieuw installeren of zie ik iets over het hoofd?

Vink Wake for network access eens uit en kijk of hij dan wel ‘in slaap’ wil.
Evt. kan je je sleep instellingen ook nog via de Terminal regelen:

Network access uitzetten heeft geen enkel effect, hij start zelfs de screensaver niet meer op ? Die seetings via terminal, is dat niet specifiek voor MacBook’s ? En wat als ik dat uitvoer in terminal, hoe maak ik dat eventueel ongedaan?
Nog een detail: tijdens het opstarten, wanneer dat balkje loopt, hoor ik een aantal doffe klikken, das nieuw ?

En wat ook vreemd is: als ie dan in screensaver mode is, dan kan ik daar alleen uit op deze manier ?

Ongedaan maken kan alleen door de originele waardes terug te zetten. Je moet dus eerst kijken wat jouw huidige instellingen zijn:

pmset -g | grep hibernatemode

Hier staat het allemaal wat duidelijker uitgelegd:

Maar je kunt ook eens beginnen met het SMC (en wellicht ook even het NVRAM) te resetten.

Ik heb uiteindelijk Monterey opnieuw geïnstalleerd met als resultaat: niks veranderd!
Dikke sof vind ik dat: nieuwe mac, nieuw systeem en na 1 maand al problemen?

In dat geval zou ik de support van Apple contacteren als ik jou was, je hebt nog garantie.

Dat is eenvoudiger: System preferences → Users & Groups → Login Options → Automatic login (jouw naam)

Maaruh, Wat staat er bij jou ingesteld bij System preferences → Desktop & Screen Saver → Screensaver → Start after…?

Een hub of dock aangesloten ?
Externe schijven ?

Een hub en één ext HD

Begin eens met die los te koppelen en kijken of het probleem er nog is.