Mac mini 2,26 ghz sterk genoeg voor grafische toepassingen?

Ik wil binnenkort een mac mini gaan kopen, maar ben er nog niet helemaal uit. Naast de usual stuff zoals internet en films wil ik ook programma's van adobe laten draaien (ps, id, il, dw) en een aantal andere zwaardere programma's. Nu snap ik dat een imac betere prestaties geeft met deze programma's, maar ik vind het erg duur. Ik wil voor de mac mini gaan omdat deze wat goedkoper is. Van mij hoeft het ook allemaal niet super snel, als het maar soepel loopt. Is de mac mini sterk genoeg om deze programma's soepel te laten lopen?

Dat hangt er wat vanaf hoe zwaar je taken zijn die je wil doen met die programma's.

Ik heb hier een witte MacBook (2.00GHz, 4Gb ram en 9400M) dus ongeveer dezelfde specs, en dit lukt er wel aardig op.
Ik gebruik natuurlijk geen zware functies.

Wil je echt video gaan editen in Premiere Pro, of wil je vooral de ontwerp kant op (plaatjes/kleine animaties).

Voor het video editen zou ik geen Mac Mini kopen, wil je hem voor de ontwerp kant gebruiken dan zou een Mac Mini met 2/4GB genoeg zijn denk ik. Het renderen van bijvoorbeeld 3D zal wat langzamer gaan als op een iMac, maar opzich zal alles verder wel soepel lopen.

Dank voor de reacties.

Het is enkel het ontwerpen en vooral vormgeving. Geen video of animaties. Misschien breid ik wel uit naar 4gb, maar weet nog niet zeker.

Ik maak gebruik van een unibody MacBook met een 2.0 ghz processor, en 2GB ddr3 Ram, en ik moet zeggen dat hij alles als een tierelier draait: Photoshop, Indesign, Illustrator en Flash.

Ik gebruik ook regelmatig de zware functies van de programma’s, en dat doet hij uitstekend.

Je merkt natuurlijk wel dat het wegschrijven van bestanden wat langer duurt, maar daar wen je wel aan. Je zou natuurlijk altijd het werkgeheugen uit kunnen breiden.

Hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

het draait prima op een 1.66Mhz mac mini - core duo - intel GMA950 het kan uiteraard sneller, maar het antwoord is dus: ja

zorg wel voor genoeg ram (min 4Gb ofzo)

[quote:27651eb04c="arri"]het draait prima op[b:27651eb04c] een 1.66Mhz mac mini - core duo [/b:27651eb04c]- intel GMA950 zorg wel voor genoeg ram ([b:27651eb04c]min 4Gb[/b:27651eb04c] ofzo)[/quote:27651eb04c] Blijkbaar draait hij ook snel genoeg met 2GB ram of minder :wink:

De prijs van een mini is natuurlijk een kale prijs. Ik weet niet hoe het met de nieuwe versie zit, maar een echt groot scherm kon je er niet aanhangen, omdat de videokaart dit niet goed trok. Ook moet je een toetsenbord, muis en scherm erbij rekenen. Als je dat doet (ik ga even van Apple prijzen uit) dan valt het verschil tussen de goedkoopste Imac, en de Mac mini wel mee.

Ik draai zelf op een Imac 24" uit 2007, 2.4 GHz, nog redelijk snel de CS4 suite.

Ik draai hier thuis het hele Adobe CS4 pakket op een Mac mini (Early 2009) en moet zeggen dat alles perfect loopt.

Alles loopt zoals het moet zijn, alleen het bewaren van bestanden gaat natuurlijk wat langzamer dan op een iMac en dergelijke.

Ik merk alleen wel dat de Mac iets trager wordt van deze programma’s, maar dat komt omdat ik er 2GB in heb zitten. Met 3 of 4GB moet het zeker te doen zijn op een Mac mini.

Adobe CS4 dat is allemaal spul voor de oude media, dat draait bijkans op iedere computer goed, zelfs een atom durf ik er nog tegenaan te gooien (wel onder XP dan). Premiere is er niet voor de mac, dus de videohobbel is er helemaal niet. De nieuwe Mini is er sterk zat voor, zelfs een 30 inch+24 inch scherm trekt ie goed.

Adobe CS4 draaien op een Atom-processor gaat niet lukken, dat kan ik je wel vertellen. ;) Heb het laatst geprobeerd op een netbook met een Atom-processor, en daar werd verteld dat die processor niet ondersteund wordt.

Je moet m wel even overklokken naar 2 Ghz. Op een hackmac hoeft dat niet, dan mag ie ook 1.6 Ghz draaien.

Maar om hem eerst te gaan overclocken en dan het Adobe-pakket erop te laten draaien lijkt mij ook niet het meest logische eigenlijk...

Ik heb hem in ieder geval draaien op een Mac mini waar alles het gewoon perfect op doet. :slight_smile:

In een Bios is dat vaak een kwestie van een getal aanpassen, en voila, het loopt allemaal sneller. Lijkt meer hocus-pocus dan het is.

Mensen, mensen wat wordt er hier weer een hoop onzin verkocht:

[quote:04121f4814]Adobe CS4 draaien op een Atom-processor gaat niet lukken, dat kan ik je wel vertellen.
Heb het laatst geprobeerd op een netbook met een Atom-processor, en daar werd verteld dat die processor niet ondersteund wordt.[/quote:04121f4814]

De Mac Mini heeft geen Atom processor, maar gewoon een Core 2 Duo. Minimaal 2,26 GHz en Maximaal 2,66 GHz. Hier draait de hele Adobe Suite als een dolle op, zonder problemen. Het enige echt snellere aan de iMac is de harde schijf, gezien de MacMini een notebookschijfje heeft. De MacMini is dus net zo snel als een MacBook en een MacBook Pro. Hier draait Adobe CS4 heel goed op! (en natuurlijk, CS4 lust wat geheugen, maar dat geld voor ieder systeem)

[quote:04121f4814]De prijs van een mini is natuurlijk een kale prijs. Ik weet niet hoe het met de nieuwe versie zit, maar een echt groot scherm kon je er niet aanhangen, omdat de videokaart dit niet goed trok. Ook moet je een toetsenbord, muis en scherm erbij rekenen. Als je dat doet (ik ga even van Apple prijzen uit) dan valt het verschil tussen de goedkoopste Imac, en de Mac mini wel mee. [/quote:04121f4814]

Ook onzin, de laatste generaties Mini’s kunnen gewoon een groot scherm aan. De GMA950 had al weinig moeite met een 1680x1050 resolutie. De Nvidia 9400 heeft helemaal nergens last van. Daar kun je zelfs al wat mee gamen.
Bovendien mag je zelf weten wat voor scherm je aan je Mini hangt en dat hoeft natuurlijk geen Cinema Display, bluetooth Apple keyboard en de nieuwe Magic Mouse te zijn. Een scherm van 100 euro en een desktop setje van 25 euro werkt ook.

[quote:04121f4814]Premiere is er niet voor de mac, dus de videohobbel is er helemaal niet. [/quote:04121f4814]

Die is er dus gewoon wel, zit gewoon in de Adobe Master Suite en draait op iedere intel Mac. Over videoediten op de Mac Mini: Ja dat kan, of je nu iMovie, Final Cut of Premiere gebruikt, dat kan gewoon. Tuurlijk krijgt de Mini het zwaar met 1080p beelden bewerken, en tuurlijk is een snelle grote harde schijf en veel geheugen beter om te videoediten. Maar het kan wel, en prima ook. Zeker met gewone SD videobeelden. Maak je van videobewerken je beroep dan moet je een Mac Pro kopen, anders kun je met een Mac Mini ruimschoots uit de voeten…

Kortom, de Mac Mini gaat prima aan je wensen voldoen. Bijna of helemaal net zo goed als een iMac. De vraag die je je wel ook nog kunt stellen is: Waarom geen Macbook? Voor een paar honderd euro meer heb je al een toetsenbord, muis, scherm erbij in de vorm van een MacBook, en ben je mobiel. Bovendien kun je de MacBook ook gewoon als desktop gebruiken met een scherm, muis en toetsenbord eraan. En hij is net zo snel (eigenlijk is het gewoon dezelfde hardware)

@cmegens,

Over de Atom-processor:

Ik heb niet gezegd dat de Mac mini een Atom-processor heeft. Ik noemde een voorbeeld van een netbook met een Atom-processor waarop het Adobe-pakket niet kan draaien.

Beter lezen a.u.b.

Bedankt allen voor jullie reacties!

Ik twijfel nu wel een heel klein beetje tussen een macbook en mac mini. Ik vind 900 euro voor een notebook denk ik net iets te veel. Met een mac mini ben ik iets meer dan 600 euro kwijt. Ik denk dat ik voor de mini ga. Het mobiele van een macbook heb ik in feite niet nodig, dus kan ik die 200 euro net zo goed besparen en er iets anders leuks van doen.

[quote:eaf9ddc7b2="me.com"]@cmegens,

Over de Atom-processor:

Ik heb niet gezegd dat de Mac mini een Atom-processor heeft. Ik noemde een voorbeeld van een netbook met een Atom-processor waarop het Adobe-pakket niet kan draaien.

Beter lezen a.u.b.[/quote:eaf9ddc7b2]

Ik heb goed gelezen. Ik zeg ook niet dat jij zegt dat de Mac Mini een Atom heeft, ik zeg alleen dat discusseren over een Atom irrelevant is aangezien de Mac Mini geen Atom heeft, maar een Core 2 Duo… En gezien de TS twijfelt over de aanschaf van een Mac Mini en de performance die dat machientje geeft lijkt het me hem totaal niet helpen als je begint over de tekortkomingen van de Atom…

Beter lezen a.u.b.

Zucht...

Lees dan ook even de reactie van computer space door:

[quote:bb04df6851]Geplaatst: Zo Okt 25, 2009 10:49 Onderwerp:
Adobe CS4 dat is allemaal spul voor de oude media, dat draait bijkans op iedere computer goed, zelfs een atom durf ik er nog tegenaan te gooien (wel onder XP dan). [/quote:bb04df6851]

Daar gaf ik het antwoord op dat Adobe niet werkt op een Atom-processor. Ik vergelijk dus helemaal niks met een Core 2 Duo of Mac mini.

En als je dus niet vergelijkt met een Mac Mini of Core 2 Duo is het dus irrelevant in dit topic...