Mac mini 2012

Beste,

Heb een mac mini met de volgende gegevens 2,5-GHz dual-core Intel Core i5-processor, 4 GB geheugen, Harde schijf van 500 GB1,Intel HD Graphics 4000...

Het geheugen is 1600 Mhz maar heb thuis nog een setjes liggen van twee keer 4 GB geheugen maar geen 1600 maar 1333.

Kan ik beide 1333 plaatsen en de twee x 2 GB verwijderen? Heb liever 8 GB geheugen ivm converteren van films en het kijken van 1080p;-)

Ik hoor graag van jullie..

Gr Mikebas

Probeer het.
Als het niet gaat ben je er zo achter.

Volgens mij is het plaatsen van een lagere snelheid niet mogelijk.
Of op zijn minst vragen om problemen.

edit:
Het lijkt er op dat het - meestal - probleemloos werkt.

http://apple.stackexchange.com/questions/47900/should-i-buy-ram-memory-ddr3-1066mhz-for-mac-mini-mid-2011

Wat niet wegneemt dat je natuurlijk linksom of rechtsom de boel wel vertraagd.
In hoeverre dat merkbaar zal zijn weet ik niet.

Ja dat is zo.... ;-)

Daarom: niet doen. Koop [url=http://tweakers.net/pricewatch/316787/kingston-kta-mb1600-8g.html]twee 8GB reepjes[/url].

Ja KarelWillem dat dacht ik ook, maar als je onder de 1600 blijft moet het toch geen probleem zijn? Ik denk er nog even over na... ;-)

Is ook een oplossing natuurlijk TheBigZ :-)

1333 is geen probleem, het draait ietsje langzamer
echt veel verschil zou je niet merken !!

gewoon proberen !!

Maar FloorvN, bedoel je dat ik er dat niets mee opschiet? wat bedoel je met langzamer?

Ik ga het gewoon proberen morgen, is het niets dan bestel ik de 1600 ;-)

Toch maar twee reepjes van 4 GB besteld, durf het toch niet aan en beter maar in 1 keer goed.

Heel erg bedankt voor het meedenken en thebigz bedankt voor je link ;-)

Gewoon plaatsen. Kan helemaal geen enkele kwaad. Alleen maak je niet optimaal gebruik van de bussnelheid. Maar ik vraag mij af of je dat merkt.

Trager RAM plaatsen kan op zich geen kwaad maar het maakt het een en ander wel onstabiel. Er treed 'latency' (tijdsvertraging) op wat je zou kunnen vergelijken met een wegversmalling waar de zelfde hoeveelheid auto's overheen moeten. Je (of de data stroom) wilt van A naar B en B kan pas naar C als A aangeland is. In 'B' ontstaat er dan latency. Als B dan b.v. een CPU is dan staat die als het ware even stationair te draaien (lees hitte te produceren) zonder dat hij ergens komt.

Ok, ben ik dan in de war met het plaatsen van sneller ram?

In combinatie met de bussnelheid maakt het niets uit.
De bussnelheid is namelijk [i]altijd[/i] veel groter dan die van het RAM. Zo was de bussnelheid van mijn vorige Mac (G5 PowerMac) 1GHz, het RAM 400MHz en de CPU 2GHz. Iets sneller of trager RAM maakt dan voor de bussnelheid niet veel uit want daar moet nog meer doorheen (vandaar ook de grotere bandbreedte) dan alleen maar RAM data. De bus wordt voor alle I/O gebruikt zoals je externe schijf b.v.

Ga je sneller RAM plaatsten dan zal het effect ook latency kunnen veroorzaken maar dan op een andere plek. CPU, RAM en de databus zijn op elkaar afgestemd binnen bepaalde grenzen en verander je ergens iets dan ben je altijd minder stabiel. Natuurlijk hebben we het over microseconden dus de gebruiker zal er weinig van merken vanwege de vele andere vertragende factoren zoals b.v. het aantal rpm van een drive (om maar wat te noemen)

Net reepjes 1600 binnen gekregen, gelijk er in gedaan natuurlijk! Merk het verschil gelijk. Ook waar ik mn macmini voor gebruik nl Plex. Heerlijk rap en pakt alles snel op.

Een ieder bedankt voor de hulp en info ;-))

gr Mike