Mac Mini 512 of 1024MB?

Hallo,

Ik heb een Mac Mini met 256 MB geheugen. Ik had al gelezen dat dat eigenlijk te weinig is. Nu moet ik zeggen dat de snelheid mij niet eens tegenvalt. Komt ook omdat ik meestal maar 1 programma heb draaien. Alhoewel, iTunes staat bijna altijd te spelen. Wat een leuk programma is dat!
Nu ben ik ook met iPhoto, Garageband en iMovie aan het spelen en dan wordt m’n mini toch wel traag.
Dus er moet meer geheugen in! Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met 512 respectievelijk 1024 MB geheugen in een Mac Mini en wat de invloed op de snelheid is. Iemand?

groet,

Ron

ps: de mp3’s, foto’s en videobestanden staan op een externe firewireschijf. Dat was al een hele verbetering!

Als je 1024 kan betalen: doen! Meer is altijd beter.

512MB is voldoende maar nu een latje van 1GB betaalbaar geworden is stap je best direct over naar 1GB. Alhoewel je het misschien nog niet direct nodig hebt. Vermits er maar 1 slot aanwezig is zou het jammer zijn als je nu 512MB kopen en dan later willen verstappen naar 1GB (en dus een latje over hebben).

Heb een Mac Mini met 1 Gb en deze loopt als een trein in vergelijk met hoe ie was met 256 Mb. Dus gewoon doen. :D

Op zich is voor bijna alles wat je doet 512 ook wel voldoende, maar als je Garageband gebruikt, of iMovie wat zwaarder aanpakt, dan is 1Gb wel zeker aan te raden.

1 tip, mocht je die nog niet weten; koop geen geheugen bij Apple
zelf, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen :wink:
www.mailamac.nl www.macstuff.nl en www.macwarehouse.nl
zijn de meer betaalbare macwinkels.

Mvg,
Joram[/list]

1 gig latje kopen! Met het oog op de toekomst. Wat al eerder gezegd is je heb maar een slot.

Bij Mycom hebben ze corsair latjes van 1 gig voor 89 euro.

ik heb vandaag 1 lat 1024 mb binnen gekregen voor EUR 65,13 (excl. btw).

besteld bij www.pcfastfood.nl

op het moment de goedkoopste plaats om je geheugen te kopen…

ik heb nu 1,5 gb DDR400 geheugen in mijn 2,0 ghz iMac. Alles loopt soepel.

512 heb ik op t werk. is te langzaam. vooral als je illustrator enz draait 1024 kopen! echt waar.

Inderdaad! Ga meteen voor 1024Mb: je kan je mac mini maar 1 keer uitbreiden. Op mijn imac G5 ben ik ook van 256 naar 1024 gegaan: een wereld van verschil!

Laat je niet misleiden door de mensen die zeggen : hoe meer hoe beter . Tuurlijk is dat zo : maar het verschil 256/512 is veel groter dan 512/1024 : of je nou 512mb of 1 GB koopt: het zal er allemaal veel sneller door worden

Het is al eerder vermeld : in de toekomst is 1gb wel makkelijker ( maar dan spreek je wel over minstens 1.5-2 jaar later en misschien heb je tegen die tijd wel een Mactel ofzo ) maar aan de andere kant : kom op zeg 1GB ; dat vind ik dan weer een beetje te overdreven als je gewoon internet/office/itunes gebruikt

512 Mb levert de hoogste snelheidswinst voor gewoon gebruik (Safari, iTunes, Adium, Word, PhotoShop draaien) 8)

[quote:c354390d7a="justhan"]Heb een Mac Mini met 1 Gb en deze loopt als een trein in vergelijk met hoe ie was met 256 Mb. Dus gewoon doen. :D[/quote:c354390d7a]

Heb eveneens een Mini met 1Gb. Daarnaast een G5(2x2). Beide vrijwel net zo snel. Heerlijk!

"kom op zeg 1GB ; dat vind ik dan weer een beetje te overdreven als je gewoon internet/office/itunes gebruikt"

Hoezo overdreven? Als je mail, msn, ichat, word, itunes plus een aantal widgets tegelijk hebt draaien, dan is 1 gig echt niet overdreven hoor.

[quote:d0b20be59c="jonnie"]"kom op zeg 1GB ; dat vind ik dan weer een beetje te overdreven als je gewoon internet/office/itunes gebruikt"

Hoezo overdreven? Als je mail, msn, ichat, word, itunes plus een aantal widgets tegelijk hebt draaien, dan is 1 gig echt niet overdreven hoor.[/quote:d0b20be59c]

je kan idd beter meer nemen, ik vergelijk nu met die smerige windhoos, maar sinds de laatste updates neemt mijn systeem 540MB geheugen in beslag, en ik heb er maar 512. Wel raar, voor die laatste update was het maar een goeie 300MB. Maar ze zijn spijtig genoeg nodig, zonder die updates moest mijn antivirusprogramma constant aan volle toeren werken.

[quote:eb89fa6bcf="jonnie"][quote:eb89fa6bcf="iJezz"]kom op zeg 1GB ; dat vind ik dan weer een beetje te overdreven als je gewoon internet/office/itunes gebruikt[/quote:eb89fa6bcf] Hoezo overdreven? Als je mail, msn, ichat, word, itunes plus een aantal widgets tegelijk hebt draaien, dan is 1 gig echt niet overdreven hoor.[/quote:eb89fa6bcf] Mail, msn, ichat, word, itunes plus een aantal widgets hebben echt geen zee aan geheugen nodig, ben je gek; en het OS heeft een erg goed geheugen management! Ik ben het absoluut met iJezz eens: van 256 naar 512 is een geweldige verbetering; van 512 naar 'meer' is niet echt goed merkbaar, is ook mijn ervaring; zeker igv van voorgenoemd gebruik. Dus alleen 1GB kopen als het nauwelijks duurder is, anders is het gewoon zonde.

Natuurlijk merk je al een winst om van 256 naar 512 te gaan. Maar de mac mini bevat slechts 1 geheugenslot: om naar 512 Mb te gaan lever je wel 256Mb in (je gaat er maar 256Mb op voorruit). Dus een stap naar 1024 heb je een voorruitgang van 768Mb!

En stel dat ‘rullemus’ op termijn Tiger wil draaien? Dan weer uitbreiden?
Ik zou nu voor 1024 gaan.

Tiger loopt als een trein op 512, dus dat is geen punt.

Oppie toch... treinen lopen niet en rijden amper, dus da's wel een punt.

Het blijft natuurlijk afhankelijk wat je doet. Voor OS 10.4.1 is 512Mb een prettig begin. Draai je veel programma’s tegelijk (dus daadwerkelijk rekenwerk laten uitvoeren en ondertussen iets anders doen) of werk je met grote bestanden dan is 1GB veel prettiger. Het is ook een beetje wat je gewend bent.
In jouw geval zou ik er mooi 1GB inzetten als je het kunt betalen.

Bedankt voor jullie reaties! Ik zie dat de meningen verdeeld zijn.

Het gaat mij vooral om het geld. Krent dat ik ben. Bij de lokale geheugenboer (Paradigit) kost 1024MB 125 euro!

Ik verkeer nu in de gelukkige omstandigheid dat ik even 512MB kan proberen. Als dat niet voldoende blijkt te zijn voor mijn toepassingen kan ik alsnog 1024 MB kopen. Maar dan wel via internet.
Het nadeel is dat ik dan twee keer m’n mini open moet plamuren, als het ware. Ik heb het filmpje en de handleidingen inmiddels gevonden.

Als er mensen belangstelling hebben zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

Ron

Hallo, ik heb dus een ook een imac g5 20'' en hier zit standaard 512Mb in. Dit bleek toch echt te weinig te zijn want na een paar dagen zag ik in top dat dat allemaal werd gebruikt. Dat was ook de reden waarom iphoto zo traag liep. Nu vanmiddag 1Gb erbij gekocht en geen probleem meer! Draait nu als een trein. Ik merk het verschil wel degelijk. Het lijkt erop dat hij nu ook netjes rond de 600-800 Mb blijft. Als ik iphoto opstart of afsluit dan zie je dat hij even heel snel geheugen op slurpt maar dat zakt daarna weer af.

PS het moet me van het hart dat ik het echt een eitje vond om het ding geheugen in te plaatsen. 3 schroeven, hup, deksel eraf, geheugen erbij, en klaar! wow. wat een verschil bij een pc zeg…