Mac Mini als fileserver?

Ik ben op zoek naar een fileserver-systeem. De situatie is zo: - 1 Mac (OS X tiger) - 2 PCs (Windows XP)

Wat we willen is ergens een plaats om gemeenschappelijke files op te slaan, en ook weer te kunnen raadplegen van op elke computer.

Ik dacht aan een Mac Mini met daaraan twee externe harddisks gekoppeld (1 als opslag, de andere als back-up). Op die Mac Mini zou ik sharepoints installeren.
Nu is mijn vraag; heb ik hieraan genoeg om alles vlot te laten werken? Of zijn er betere oplossingen?

Externe schijven worden niet herkend over het netwerk heen, dus daar hang je al...

Opzich, de Mac mini Intel heeft wel een gigabit ethernet poort dus dát zou wel snel genoeg moeten zijn.

Ik weet niet wat je juist bedoeld Nikita, maar als mn externe fw HD aan mn iMac boven hangt kan ik daar perfect van beneden op mn MacBook Pro de disk mounten... Dus het gaat toch wel degelijk?

Maar waarom daar een complete Macmini voor gebruiken? Als het alleen gaat om files, kan je net zo goed een ethernetschijf aan je netwerk hangen,lijkt me..

Dat werkt zeker vlot, ergens is het zelfs overkill. ;).

[quote:ee22d71c1b="Nikita"]Externe schijven worden niet herkend over het netwerk heen, dus daar hang je al...

Opzich, de Mac mini Intel heeft wel een gigabit ethernet poort dus dát zou wel snel genoeg moeten zijn.[/quote:ee22d71c1b]

Wat zeg jij?
Via afp zeker wel…

Het is inderdaad wel mogelijk, ik heb het hier ook

[quote:6a97ad5b05="marty1_99"]Maar waarom daar een complete Macmini voor gebruiken? Als het alleen gaat om files, kan je net zo goed een ethernetschijf aan je netwerk hangen,lijkt me..[/quote:6a97ad5b05] Zo doen we het nu. Maar dat is niet altijd even handig. Om zo'n netwerkschijf te kunnen gebruiken moet ze volgens een bepaald formaat geformateerd zijn, en kan je enkel nog aan de files via het netwerk. Als we ze dus ooit rechtstreeks aan een computer willen aansluiten kunnen we de inhoud niet bekijken. Het werkt ook allemaal niet echt snel. En als we ook automatische backups willen zitten we al helemaal vast.

Bovendien gaan we de Mac Mini ook voor andere dingen gebruiken. Bijvoorbeeld als interne webserver.

Is er iemand die ervaring heeft met zo’n setup, en er via Macs en PC’s mee werkt?

[quote:a2c409334d="DEform"][quote:a2c409334d="Nikita"]Externe schijven worden niet herkend over het netwerk heen, dus daar hang je al...

Opzich, de Mac mini Intel heeft wel een gigabit ethernet poort dus dát zou wel snel genoeg moeten zijn.[/quote:a2c409334d]

Wat zeg jij?
Via afp zeker wel…[/quote:a2c409334d]
Hm, ok. Ik heb altijd begrepen dat externe schijven niet herkend werden in een netwerk…

Ik heb ervaring met zo'n setup, niet met PC's maar ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn.

Wat wil je weten?

[quote:0af047d504="marty1_99"]Maar waarom daar een complete Macmini voor gebruiken? Als het alleen gaat om files, kan je net zo goed een ethernetschijf aan je netwerk hangen,lijkt me..[/quote:0af047d504]

Dat is in feite hetzelfde, alleen wordt er dan geen Mac mini als server gebruikt. Bij zo’n ethernetschijf zit er een server ingebouwd. Maar je bent afhankelijk wat voor protokollen men ondersteunt. Bij een oplossing met een mini kan je zelf kiezen wat voor protokollen je wilt gebruiken.

[quote:75df925bac="wilko"]Ik heb ervaring met zo'n setup, niet met PC's maar ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn.

Wat wil je weten?[/quote:75df925bac]
Hmm, dat is eigenlijk juist het probleem. Ik heb zelf ook redelijk wat Mac-ervaring, maar het systeem zou ook met Windows PC’s moeten werken, en daar ben ik niet zo goed van op de hoogte.

In ieder geval, op Mac is het dus geen probleem om externe schijven te raadplegen?
En welke schijven heb jij?
En maak je daar back-ups van?

Zouden jullie ook aanraden op 2 schijven in RAID te zetten, of om wekelijks een backup te maken?

Via Windows kan je je externe harddisk ook gewoon raadplegen, dit moet je alleen wel apart instellen in de smb.conf-file (/etc/smb.conf) of door middel van SharePoints, een programmaatje die dat voor je kan regelen. Dat is niet zo'n probleem en werkt erg goed. Bij 'mijn' config (tenminste, het is niet van mij, ik beheer het alleen ;)) hangt er een externe LaCie schijf aan (FireWire 400) en deze is bedoeld om backups te maken van de verschillende machines in het netwerk. Ik ben even vergeten met welk programma dat ook alweer ging, maar dat kan ik wel even uitzoeken als je het interessant vindt. RAID mirroring zou ik toch eigenlijk wel willen aanraden. Heb ik niet gedaan ivm budget (tsja klant is koning he), ook niet na sterk aanraden. Wie niet horen wil.. :mrgreen:

Een webserver erbij draaien is overigens ook geen enkel probleem, mits je natuurlijk geen giga-loads te verwerken krijgt.

beetje laat, maar thanks wilko.

Ik denk dat ik zal gaan voor een Mac mini met sharePoints, en daaraan deze:
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10848 in RAID 1.

Nog een vraagje. Blijft de externe schijf vlot bereikbaar als de Mac Mini “slaapt”?

Nee, sterker nog: dan is ie [i:5dcdcde540]niet[/i:5dcdcde540] bereikbaar. Een server moet je gewoon niet laten slapen. Wat je wel kan doen, is een schema instellen dat hij na 21:00 uitgaat en om 07:00 weer aangaat, als je hem 's nachts niet nodig hebt. Ik noem maar wat. Maar als je 's nachts backups wil maken is ook dat niet handig.

ahzo. En zo'n mini kan er tegen als hij de hele tijd blijft aan staan?

Tuurlijk. Een computer is toch niet gemaakt om uit te staan :wink:

Je kan hem natuurlijk eerst wakker schoppen via [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN#Mac_OS_X]Wake-on-LAN[/url] (WoL). Dan duurt het een paar seconden en dan moet hij gewoon weer benaderbaar zijn.

[quote:314af401a1="jim_II"][quote:314af401a1="marty1_99"]Maar waarom daar een complete Macmini voor gebruiken? Als het alleen gaat om files, kan je net zo goed een ethernetschijf aan je netwerk hangen,lijkt me..[/quote:314af401a1] Zo doen we het nu. Maar dat is niet altijd even handig. Om zo'n netwerkschijf te kunnen gebruiken moet ze volgens een bepaald formaat geformateerd zijn, en kan je enkel nog aan de files via het netwerk. Als we ze dus ooit rechtstreeks aan een computer willen aansluiten kunnen we de inhoud niet bekijken. Het werkt ook allemaal niet echt snel. En als we ook automatische backups willen zitten we al helemaal vast.

Bovendien gaan we de Mac Mini ook voor andere dingen gebruiken. Bijvoorbeeld als interne webserver.

Is er iemand die ervaring heeft met zo’n setup, en er via Macs en PC’s mee werkt?[/quote:314af401a1]
Wat je hierboven beschrijft is de standaard hoe men bedrijfsnetwerken inricht. Backups worden automatisch gedaan via het netwerk (worden op een speciale backupserver of gewoon een gedeelde netwerkmap gezet). Overigens maakt het niet uit of je een fileserver er neerzet of een netwerkschijf (wat officieel een NAS heet: Network Attached Storage) omdat ze beiden hetzelfde doen: opslagmogelijkheid aan een netwerk koppelen (tevens de Nederlandse vertaling van NAS).
Een computer die via een netwerk zo’n gedeelde map op een fileserver/NAS benaderd doet dit via SMB/CIFS in geval van Windows, AFP in geval van Apple en NFS in geval van UNIX/Linux (er is meer maar deze zijn gangbaar). Hij ziet dus niet of iets op een fat32, ntfs, hfs+ of wat dan ook voor bestandssysteem staat. Er hoeft dus helemaal niets geformatteerd te worden op een speciale manier ofzo. Zolang al je machines maar overweg kunnen met in jouw geval AFP. Transparantie is hier het sleutelwoord. Ook ziet zo’n computer niet waar een gedeelde netwerkmap op staat; hij ziet dus geen externe schijven e.d. Het enige wat een computer ziet is een gedeelde netwerkmap, niets meer en niets minder. Om die te benaderen zul je een account moeten hebben op die fileserver/NAS. Een fileserver biedt hier wat meer keus omdat je meer kunt doen met zo’n account zoals rechten toewijzen (userx mag op mappen a en b maar niet de rest, etc.). Bij een NAS apparaat is dat zeer beperkt. Daar wordt vaak gewerkt met een algemeen account (kun je dus weinig tot geen rechten aan toekennen). Wanneer je een fileserver gebruikt hoef je ook geen computer meer lokaal op de server aan te sluiten via USB/Firewire, dat kan nu immers allemaal via het netwerk. Voor recovery heb je je backup nog en als je er lokaal nog bij wilt dan kan dat op de fileserver. Dat is bij een NAS wat lastiger. Een NAS is dus een hele simpele variant van de fileserver en gebruik je alleen als je even snel wat storage in je netwerk wil hebben. Een fileserver kun je veel beter instellen middels allerlei accounts en rechten.

Snelheid van deze dingen hebben te maken met de snelheid van de computers (clients), de server (en je mac mini heeft een trage hardeschijf dus snellere externe schijven zijn zeker aan te raden, wel via firewire anders is USB je bottleneck) en de snelheid van het netwerk. Een 10 Mbit netwerk is niet zo rap als een 100 Mbit netwerk. Voor filetransfers heb je liever 100 Mbit. Als je de mac mini voor nog meer zaken gaat gebruiken is het wellicht verstandiger om daar een snellere machine of meerdere mac mini’s voor in te gaan zetten. Dan kun je de load verdelen en hou je de boel toch nog snel. Kost overigens wel weer meer geld. Je zult ongetwijfeld wat consessies moeten doen.

Voor de automatische backup is het heel gewoon om te backuppen naar een speciale backupserver of een gedeelde netwerkmap. Sommige bedrijven maken gebruik van een online backup dienst en doen de backups via het internet. Iedereen op dit forum kent dat online backup wel, .Mac maakt er namelijk ook gebruik van. Voor backup van files is het iDisk die dat doet. Met tools als rsync en iBackup kun je prima een backup naar een gedeelde netwerkmap sturen. Als je gaat voor een tape oplossing dan moet je die lokaal aansluiten en dan lokaal een backup programma starten. Ook hiervoor zijn er zat oplossingen die ook geschikt zijn voor de mac. Het is opzich wel handig als je voor dit verhaal wat terminal kennis hebt. Er zijn namelijk al zat UNIX tools die standaard bij OS X zitten waarmee je automatische backups kunt doen naar bijv. een gedeelde netwerkmap of een tapedrive. Opzich is voor de automatische backups iets als iBackup een handig startpunt.

Al met al wordt het leuk uitzoek werk wat je allemaal precies kunt doen. Succes ermee :slight_smile: