mac mini als server

Ik ben de situatie aan het voorbereiden waarbij er op 3 locaties gewerkt wordt (elke locatie 1 persoon). Op 1 van de plekken gaan we een server inrichten waar alle data beschikbaar moet zijn en de Email van de ISP opgehaald wordt en verspreid wordt over de overige locaties.

1. Middels VPN zal de onderlinge verbinding gemaakt moeten worden, heb ik hiervoor genoeg aan een router die als VPN-server kan dienen of moet dit ook op het niveau van de Mac geregeld worden?
  2. Met Postfix-enabler (Tiger) wil ik de mail bij de ISP ophalen en distribueren onder de overige locaties, kunnen de overige gebruikers Windows-gebruikers (outlook) zijn?
  3. Bovenstaande wil ik opzetten met een Mac mini en een externe (snellere) HD, is de wijsheid of moet hiervoor een zwaarder machine komen?

Ik kan slechts een gedeelte van je vraag voor je beantwoorden. N.l. degene betreffende de email.

Om email op alle drie locaties te kunnen lezen heb je in principe een email server nodig die het zogenaamde ‘IMAP’ systeem ondersteund, niet ‘POP’. De meeste routers die te koop zijn kunnen dusdanig worden ingesteld dat als er een email verzoek binnenkomt dat deze automatisch wordt verwezen naar de Mac Mini.

De volgende situatie onstaat dan: de Mac Mini haalt, wellicht om de zoveel minuten, de laatste email op van de internet service provider. Meetal -van- een POP account. Dit kan hij doen voor 1, maar ook voor meerdere gebruikers. Deze email bewaard hij in principe voor altijd (vermits niet handmatig weg gegooid natuurlijk). Zodra er een gebruiker (via outlook kan ook) probeerd bij de Mac Mini te komen, dan ziet deze zijn email. (na in te loggen e.d.).

Haakjes en oogjes: Dit is heel globaal uitgelegd en ZONDER rekening te houden met VPN. Voor gezamelijke email van verschillende locaties hoef je in principe GEEN VPN te hebben. Met VPN wordt het hele plaatje natuurlijk anders. Of ten minste, het -kan- anders worden.

Hoe dan ook, ik zou wel het een en ander weten van netwerken alsvorens dit te proberen. En mogelijk is ook natuurlijk de Server Versie van OSX benodigd.

Ik zelf draai op 1 locatie een (linux) server met postfix en wat extra mail software waarmee ik vervolgens vanaf een aantal andere locaties mijn email bekijk en beheer. Mijn server haalt (uiteraard) automatisch om de 15 minuten de mail op bij mijn ISP.

VPN heeft trouwens WEL een router nodig die iets specialer is en dit ondersteund. Degene op mijn server locatie kan dit niet.

Je kan een VPN toch wel termineren op je server? Ik gebruik hier Freeswan daarvoor maar dat is op linux. Weet niet zo snel of er een Darwin/freebsd port van beschikbaar is.

Ik ben bezig geweest met een MacMini als server. Leek me een goed idee Mini+2x firewire HD's in RAID. In overleg met mijn leverancier besloten het toch niet te doen. De MacMini is niet gebouwd om als server te werken. Extern ziet het er wel aardig uit, alleen om de machine zo goedkoop te krijgen is er intern qua snelheid en capaciteit wel wat ingeleverd. Ik zou zeggen niet doen dus.

Mijn advies: minimaal dual G4, of eventueel single G5 1.8 als je die nog ergens kunt krijgen en dan voor een paar honderd euro OSX server er op.

… of gewoon een XServe bestellen :stuck_out_tongue:

Ik zou het ook niet doen, liever een (wat oudere) G4 PowerMac en dan extra HD's inbouwen. Die machines zijn officieel ook niet als server gebouwd, maar werkt wel prima!

Ik zie niet zo'n probleem met het gebruik van de mac mini als server. Het gaat hier tenslotte niet om een groot netwerk. Appeltjes zijn over het algemeen vrij degelijk, dus zal die mini heus wel een paar jaar als server blijven werken. Verder is het qua processor power meer dan voldoende en alle dingen die jij wilt doen kunnen ook zonder OS X server.

Verder kan ik je helaas niet helpen.

Hans

Ik gebruikte een 350 mhz pc als email server vanuit internet. Lijkt me geen probleem om een 1250 mhz voor een paar gebruikertjes email te doen hoor. Hallo he.