mac mini, doen of niet?

Hallo iedereen :D

Ik heb mac mini gekocht, khaal hem morgen avond op

• 1,42 ghz
  • 512 mb ddr…
  • 32 mb videokaart
  • combodrive
  • 80 gb hd
  • blauwe tand
  • airport extreme

Heb er voor gekozen geen superdrive te nemen, want heb heir in huis nog een paar pc’s staan met dvdbrander, ga hem toch waarschijnlijk niet gebruiken. ( bijna nooit ) en ga dus ook geen 120 euro extra betalen

Oke en nu de vraag:

-Of het wel verstandig is om dit nu nog te kopen
-Of 32 mb videogeheugen wel genoeg is?! ( ga hem niet voor games gebruiken, meer voor adobe photoshop, illustrator, flash etc. ) is de mac mini daar geschikt voor?

en de laatste vraag

Is het moeilijk om over te gaan van windows naar mac? Ik heb nog nooit eerder een mac gehad. Heeft het veel nadelen of, voor hetgeen waar ik hem voor wil gebruiken ( design, webdesign ) juist ontzettend handig?

voor degenen die mij hierbij willen helpen alvast heel erg bedankt!!

groeten jesse

Voor veel gephotoshop zou ik een iMac G5 nemen (nog geen Intel). Maar de mini kan dat ook wel aan, mits je niet de zwaarste filters gebruikt.

Natuurlijk gaat het wel, maar tenzij dit je eerste mac is zou ik gewacht hebben tot de Intel-processoren erin zaten.

ik snap je eerste vraag niet:

je hebt hem al gekocht, en je vraagt je af of je dit wel had moeten doen?

[quote:5348775101="guess"]Hallo iedereen :D

Ik heb mac mini gekocht, khaal hem morgen avond op

• 1,42 ghz
  • 512 mb ddr…
  • 32 mb videokaart
  • combodrive
  • 80 gb hd
  • blauwe tand
  • airport extreme[/quote:5348775101]
    Sterk bakkie is het hoor.

[quote:5348775101=“guess”]Heb er voor gekozen geen superdrive te nemen, want heb heir in huis nog een paar pc’s staan met dvdbrander, ga hem toch waarschijnlijk niet gebruiken. ( bijna nooit ) en ga dus ook geen 120 euro extra betalen[/quote:5348775101]
Slim idee

[quote:5348775101=“guess”]Oke en nu de vraag:

-Of het wel verstandig is om dit nu nog te kopen[/quote:5348775101]
Ja hoor gewoon doen.

[quote:5348775101=“guess”]-Of 32 mb videogeheugen wel genoeg is?! ( ga hem niet voor games gebruiken, meer voor adobe photoshop, illustrator, flash etc. ) is de mac mini daar geschikt voor?[/quote:5348775101]
Zie de eerste reactie.

[quote:5348775101=“guess”]en de laatste vraag

Is het moeilijk om over te gaan van windows naar mac? Ik heb nog nooit eerder een mac gehad. Heeft het veel nadelen of, voor hetgeen waar ik hem voor wil gebruiken ( design, webdesign ) juist ontzettend handig?[/quote:5348775101]
Veel stabieler, mooier en beter systeem is het.
Voor design webdesign ligt het volgens mij meer aan de programma’s en daarvan zijn er net zulke goede beschikbaar op Windows als op Mac, misschien zelfs een paar door :apple: zelf gemaakt die de keuze voor OS X zelfs een nog betere maken.

[quote:5348775101=“guess”]voor degenen die mij hierbij willen helpen alvast heel erg bedankt!!

groeten jesse[/quote:5348775101]Graag gedaan hoor.

Oh en nog een laatste iets:

[quote:5348775101=“guess”]Ik heb mac mini gekocht, khaal hem morgen avond op[/quote:5348775101]
Je hebt hem dus al gekocht en je stelt nu de vragen :?

maar eigenlijk kan je alles wat je van plan ben ermee te doen wel doen, laat je niet wijsmaken, ik heb een macmini 1.25 met 512geheugen en 32mb en ik draaie daar soms final cut 5 op of after effects, hij trekt het opzicht wel , je moet wel je systeem zodanig instellen dat de cpu weinig gebruikt wordt door onnodige dingen, maar de mini kan best veel (tenminsten dat is mijn ervaring ermee) maar misschien had je op de intel mini moeten w8

Hoi,

Ben zelf nu enkele maanden overgestapt op een mini en ik moet zeggen dat t even wennen is, maar daarna een aanzienlijke vooruitgang. Ik werk ook met photoshop en met macromedia en de switch naar mac was een eitje, sterker nog… je kunt met de mac-versies meer dan met de windowsversie.

Tuurlijk is de mini niet een enorme krachtpatser, maar ik ondervind (tot op heden) nog niet echt veel beperkingen. Tja wil je een uitgebreide versie van MSN en van die andere flauwekul programma’s, nou blijf dan bij windows. Maar wil je een systeem waar je makkelijk software op kunt installeren en verwijderen, geen last hebt van virussen enz. enz. gooi dan die windowsmachine nog gisteren de deur uit.

Wel een tip… installeer gelijk Firefox (webbrowser), die werkt erg prettig en met deze kun je alles openen zonder enige problemen. Met Safari wil het nog wel eens voorkomen dat je niet alle pagina’s goed kunt bekijken.

Wat die 64 mb versie voor de grafische kaart betreft… uiteraard is meer geheugen altijd een vooruitgang, maar ik merk er niet zo veel van (heb zelf de 32mb versie) ik speel dan ook nauwelijks spelletjes op mijn mini, daar heb ik een spelconsole voor.

gr.

Bob

voor grafische toestanden?! Nieuwe intel imac! En dan creative suite (geen cs2, veel te zwaar) en je zal wel ongeveer zelfde snelheid hebben als een imacG5. Later dan cs3 die waarschijnlijk wel universal binnaries zal hebben.

zeker geen mini kopen! is nu al verouderd, nog dit jaar komt er zeker een intel chip in!

Photoshop loopt al prima op een Quicksilver 800, dus die mini trekt dat ook prima. Wel 1Gb erin.

[quote:b1274f7d55="boesboes"]voor grafische toestanden?! Nieuwe intel imac! En dan creative suite (geen cs2, veel te zwaar) en je zal wel ongeveer zelfde snelheid hebben als een imacG5. Later dan cs3 die waarschijnlijk wel universal binnaries zal hebben.

zeker geen mini kopen! is nu al verouderd, nog dit jaar komt er zeker een intel chip in![/quote:b1274f7d55]

Vergeet het. Rosetta is zeker niet snel genoeg voor zware fotobewerking, en de proffesionele programma’s van Apple werken daar niet in. Als je een Intel-Mac wilt gebruiken moet je wachten tot de CS is overgeschakeld naar beide archtecturen, en dat kan duren tot begin 2007 (aldus Adobe).

Ik wou net zeggen. Die 512mb moet er uit en daar gaat 1GB in.

[quote:123eff8fdc="boesboes"]zeker geen mini kopen! is nu al verouderd, nog dit jaar komt er zeker een intel chip in![/quote:123eff8fdc] Ja zo kan je altijd blijven wachten.

Hij heeft er al 1 gekocht, over heen gelezen? En anders had hij er nog 1 kunnen kopen want voor het zelfde geld komt de Intel Mac Mini pas in september :x

[quote:18ef09e2d4="muffin."]Ik wou net zeggen. Die 512mb moet er uit en daar gaat 1GB in.[/quote:18ef09e2d4] Die lulkoek probeerde iedereen me wijs te maken.

Ik heb de simpelste mini ( 1.25 Ghz ) met 512 MB en dat loopt geweldig.

Momenteel: MSN met 3 gesprekken, Firefox met 3 tabbladen, Safari met 11 tabbladen, iPhoto, iTunes, IRC chat kanaal en Limewire met 1.5 GB aan downloads bezig.

Hallo Guess,

Ik ben een trotse bezitter van een mac mini :smiley:

Alleen mijn mini heeft iets betere specs. (zie onderaan mijn handtekening)
Toch denk ik dat redelijk goed kan inschatten wat jou’n mini kan presteren; aangezien mijn mini voor dat ik er een beetje mee heb geknutselt dezelfde specs. als jou’n mini nu heeft.

Ik heb zelf geen superdrive erin, ik weet wel als je graag filmpjes download, ript of zelf maakt en ze op dvd wil zetten apple hier geweldige apps. voor heeft: imovie, idvd. Er zijn ook meer dan genoeg goede 3rd-party apps. te vinden op internet.

32mb geheugen is indd. erg weinig, dit vind ik zelf een nadeel van de mini…
Maar de mini is zowieso niet geschrikt voor zware spellen zoals: battlefield, Command & conquer en Counter-Strike. Zelfs niet op de Grootste broers van de mini: Powermac. De processor is er niet voor ontwikkeld en er is maar een klein spelaanbod (zo is cs nog niet voor mac!). Met de komst van intel-processors veranderd dit denk ik drastisch.

Ik gebruik zelf naar hartenlust adobe CS2 op mijn mini en het werkt perfect. No problems. Apple heeft een grote naamsbekendheid voor designers verkregen. Bijna alle grote creativelingen (filmmakers, fotografen, studios, artiesten, redacties etc.) gebruiken apple en hun monitoren :P.

Ik zelf ben overgestapt op OS X en dit ging naadloos, ik had dan wel wat ervaring op computergebied, maar dat heb je voor het OS echt niet nodig. Ik vind het zelf veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Ik zag er eerst ook erg tegen op, ook de compitabiliteit met windows(bestanden). Maar heb nu een netwerk met 2 windo’tjes en 1 mac wat perfect werkt. Pro is wel Mac:office (van windows) dit is gewoon dezelfde office als bij windows (die dezelfde bestanden maakt, opent, gebruikt) alleen dan wel met het mooi apple-design. Andere programma’s zoals msn/limewire/skype/firefox en vele anderen zijn ook geschreven voor mac en werken perfect. Zelf levert apple op alle macs standaard: ilive (nu met iweb :)) Dit bevat een mailprogramma (veel beter dan outlook) een adressboek:top! en programma’s om film en foto’s mee af te spelen/bekijken. VLC gebruik ik voor het afspelen van video: speelt echt alles af :roll:. Verder zijn er nog diverse videobewerkingsprogamma’s (d-vision), ftp-programma’s (fetch, iduck etc.), frontrow voor mini :P, encryptie-progamma’s en vnc-programma’s (chicken of the vnc & OSXvnc) te vinden op het internet. Gewoon kijken op www.download.com (en dan apple selecteren), www.versiontracker.com en www.zdnet.nl.
Je hebt nog dashboard ook leuk. Je moet ook even F9 tot/met F12 intoetsen. Als je daar nog niet achter was, er zijn op internet diverse switch- uitleggen/videpodcasts etc. te vinden…

Welkum tot de club van slimme mensen! (Geen spyware/virussen :), dus ook geen ruimte/snelheidvretende bestrijdingsprogamma’s daarvoor :D)

MVG Hugo

[quote:049aa695b5="muffin."]Ik wou net zeggen. Die 512mb moet er uit en daar gaat 1GB in.[/quote:049aa695b5]

PFF!
Ik heb ook 512MB RAM en dat werkt perfect, ook met Photoshop en the GIMP.
1.25Ghz G4.

256 is wel wat weinig.

De mac mini is een prima keuze! Ik heb em ook en ben zeer te spreken over de prestaties! Wel heb ik het interne geheugen van 512 naar 1024 uitgebreid: met WORD, Excel, Safari, msn, iTunes en mail open was het interne geheugen helemaal vol. Uiteindelijk dus een geheugen upgrade en nu loopt de mini weer als een zonnetje! Ook ik kom van het windows platform: ik speelde geen spellen (alleen op de playstation) en had niet al te moeilijke programma's. Ik moest in het begin even wennen, maar dat is nu verholpen. Eigenlijk mis ik helemaal niets!

Dus als ik jou was: gewoon halen die mini. Het geheugen kan je later ook (zelf) uitbreiden.

[quote:f114fb69d2="mvdenberg"]Eigenlijk mis ik helemaal niets![/quote:f114fb69d2]

Ik ook! Eigenlijk werkte (toevallig) bijna al mijn favoriete software ook op Mac. Alleen DVDShrink niet, maar ik heb toch geen Superdrive in mijn Mac mini dus dat maakt niet uit.

[quote:95296b8a37="Xserve"][quote:95296b8a37="muffin."]Ik wou net zeggen. Die 512mb moet er uit en daar gaat 1GB in.[/quote:95296b8a37]

PFF!
Ik heb ook 512MB RAM en dat werkt perfect, ook met Photoshop en the GIMP.
1.25Ghz G4.

256 is wel wat weinig.[/quote:95296b8a37]
Ik heb de zelfde Mac mini als jij met even veel geheugen. Zwaardere photoshop bestanden doe ik er toch liever niet op. Maar voor het gewone gebruik van Internet muziek en dat soort dingen is 512mb wel genoeg.

hee mensen!!

echt ontzettend bedankt voor de snelle respons!
echt heel fijn forum hierzo! :smiley:

idd nog even een vraagje, ik heb in m’n pc nu ook ddr ram zitten, kan ik dat er zelf inzetten, nee toch?
zoja, is er nog een slot over of moet ik, de oude geheugen module van 512 mb eruithalen?

heb er echt zin in morgen avond!

( en voor de genen die wilde weten -> kennis van vriend van mij werkt op machouse woerden en neemt hem morgen mee naar zijn huis/woonplaats wat ook mijn woonplaats is, dusja heb hem ongeveer wel gekocht toch :stuck_out_tongue: )

groetjes en bedankt!

Ach, het is maar net wat je gewend bent: de een vindt het niet erg om langer te wachten en de ander gebruikt zijn programma's nu eenmaal intensiever. En voor de een is een zwaar bestand 10 Mb, en voor de ander weer 150Mb.