mac mini, doen of niet?

[quote:cec4af5fc6="guess"]hee mensen!!

echt ontzettend bedankt voor de snelle respons!
echt heel fijn forum hierzo! :smiley:

idd nog even een vraagje, ik heb in m’n pc nu ook ddr ram zitten, kan ik dat er zelf inzetten, nee toch?
zoja, is er nog een slot over of moet ik, de oude geheugen module van 512 mb eruithalen?

heb er echt zin in morgen avond!

( en voor de genen die wilde weten -> kennis van vriend van mij werkt op machouse woerden en neemt hem morgen mee naar zijn huis/woonplaats wat ook mijn woonplaats is, dusja heb hem ongeveer wel gekocht toch :stuck_out_tongue: )

groetjes en bedankt![/quote:cec4af5fc6]

Graag gedaan hoor!
De mac mini heeft 1 geheugenslot: hier zit al een module in, dus als je wilt uitbreiden moet deze module vervangen worden door een andere.
In de mini gaat DDR geheugen, PC2700 of PC3200. Als jouw geheugen hieraan voldoet, is dit geen probleem.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300572

ik merk het vanzelf wel,, maar voorlopig wel genoeg!

diep photoshoppen kan ik toch nog niet want is echt moeilijk
moet je echt cursus voor hebben of echt heel veel tijd

bedankt!

**edit: het is dus mogelijk om ZELF het intern geheugen te vervangen? :innocent:

De Mac Mini heeft geen extra geheugenslot, dus je moet het oude geheugen vervangen voor een nieuw reepje. Het is wat lastig om de mini open te krijgen, maar daarna is het een makkie. Dicht krijgen is weer vers twee, ook niet al te makkelijk, maar best te doen.

Ik vond de switch van windows naar mac echt heel soepel gaan. Ik was wel bekend met andere OS’en zoals Linux en Unix en dat hielp misschien wel. De eerste 2 dagen moet je wat zoeken naar de juiste knopjes, maar daarna leer je allerlei handigheidjes kennen en voordat je het weet, wil je niets anders meer.

Toen ik switchte moest ik er vooral aan wennen dat je in Mac OS X heel anders met je bestanden omgaat. Als je bijv. in Windows een foto wilt openen dan open je eerst explorer. Dab doorzoek je je harddisk totdat je in de juiste folder bent waar je foto staat, en dan dubbelklik je op de foto zodat je fotoprogramma start…In Mac OS X start je gewoon het fotoprogramma (iPhoto) op en daarin zoek je naar je foto. Het voordeel daarvan is dat je een handige interface voor je neus hebt om je foto te zoeken. Je hoeft niet op je harddisk te zoeken naar bestanden met de vage onhandige namen.

Photoshop of Illustrator draaien best goed op de mini, maar ik merk wel dat, vergeleken met een moderne pc, de mini soms een tikkeltje langzaam is, zelfs met 1024MB aan geheugen. Ik denk dat dit aan de wat trage harddisk ligt. Als een groot bestand eenmaal geladen is in bijv. Photoshop, dan is daarna het programma best snel, maar disk intensieve taken zijn gewoon langzaam. Maar ja, daarnaast krijg je gewoon een een leuke computer met een fantastisch OS erop. Jij gaat nooit meer terug willen!

zal waarschijnlijk niet veel anders zijn, m'n pc die ik nu heb is ook niet zo heel snel, kan er geen spelle op spele in ieder geval! heb echt zoo zin in morgen avond :D :D

[quote:156a31e00d="Ispank"] Mac mini: 1.4Ghz, 1024mb, 250gb, [i:156a31e00d][b:156a31e00d]ATI Radeon 9650(256mb[/b:156a31e00d][/i:156a31e00d]), Airportkaart. Boxxen: Harman/Kardon SoundSticks II Monitor: Apple 23'' cinema Ipod: Nano white 4gb, Mini 4gb 1G Software: Tiger, Ilive, Photoshop CS2, Msn+office:mac, limewire pro. [/quote:156a31e00d]

Hoe kan jij een 256MB videokaart hebben :expressionless: ??

[quote:d41cc0b918="darkleroy"][quote:d41cc0b918="Ispank"] Mac mini: 1.4Ghz, 1024mb, 250gb, [i:d41cc0b918][b:d41cc0b918]ATI Radeon 9650(256mb[/b:d41cc0b918][/i:d41cc0b918]), Airportkaart. Boxxen: Harman/Kardon SoundSticks II Monitor: Apple 23'' cinema Ipod: Nano white 4gb, Mini 4gb 1G Software: Tiger, Ilive, Photoshop CS2, Msn+office:mac, limewire pro. [/quote:d41cc0b918]

Hoe kan jij een 256MB videokaart hebben :expressionless: ??[/quote:d41cc0b918]
Dat vroeg ik hem ook al.

[quote:d41cc0b918=“Ispank”]Plexiglasplaatje (nouja, lijkt het op: kunstofplaatje) afwippen vanaf ventilatoruitgangen met een schoevendraaiertje. En dan dat hele moederbord eruit flikkeren, omdat apple het onmogelijk heeft gemaakt alleen de videokaart te vervangen. Vervolgens Aopen moederbordje uit miniPC gehaald, in mac mini gestopt. Processor vervangen, geluidkaart aangesloten op losse poort, laptop videokaart inbouwen. Alles netjes aansluiten HD, chipset etc. Kunstofplaat vastduwen (geen lijm nodig )
Alleen usb/firiwireconnectoren worden een beetje rommel van draden in je mini (slecht voor koeling!, hoor hem nu meer (nog steeds maar 10 db ofzo)). Heb nu wel een extra s-video poort die ik al een paar x heb gebruikt. Meenemen naar vriend, onder tv plaatsen s-videoconnector uit mini halen aansluiten. Bluetooth toetsenbordje meenemen en mooi filmpjes kijken.[/quote:d41cc0b918]

Hee mensen,

Ontzettend bedankt! Ik heb m’n mac nu, sterker nog ben ik er nu op aan het typen!
Ben er nu al 1 1/2 uur zoet mee en ik moet zeggen; ik ben helemaal verliefd op osx tiger! echt supertof en ook m’n maccie maakt het goed :stuck_out_tongue:

jullie nog bedankt!

groetjes jesse

[quote:a4bb178e91="guess"]Hee mensen,

Ontzettend bedankt! Ik heb m’n mac nu, sterker nog ben ik er nu op aan het typen!
Ben er nu al 1 1/2 uur zoet mee en ik moet zeggen; ik ben helemaal verliefd op osx tiger! echt supertof en ook m’n maccie maakt het goed :stuck_out_tongue:

jullie nog bedankt!

groetjes jesse[/quote:a4bb178e91]
Gefeliciteerd :bigsmile:

Ik zou zeggen snuffel wat rond in iPhoto en Garageband, superleuke programma’s.

En natuurlijk msn, downloadprogrammaatje enz. downloaden.

Ik kan je ook Office voor Mac Os X aanraden, stukken beter dan Pages. Teksteditor is redelijk ( soort van wordpad/kladlok ) maar niet goed genoeg voor schoolwerk. Oh als je het geld er niet voor over hebt is het downloadbaar, maar dat mag ik misschien niet aanraden/zeggen :innocent:

he Jesse, leuk te horen! welkom bij de club :wink: