Mac mini: enkele vraagjes

Oi, ik was van plan o meen Powerbook te kopen, maar die valt plots niet meer in men budget. Ik heb dus besloten om een mac mini te kopen. Ik heb nog een gloednieuwe flatscreen staan, dus is macm in ieigenlij kde beste oplossing. Maareuh ...

Ik zou mijn mac hoofdzakelijk gebruiken voor :

-Garageband
-Macromedia Flash, dreamweaver en Fireworks
-iTunes ( muziek regelen eigenlijk :stuck_out_tongue: )
-Internet, Msn, …

Nu is men vraag: Welke mini moet ik nemen? :o

Ik neem al zeker:
-Slechts 512 mb
-Keyboard + mighty mouse

Nu, ik zou graag ook DVD’s kunnen branden. Is het aan te raden om een externe te kopen of om voor de superdrive te gaan? Wat kan het voordeligste uitdraaien?
Is 40 Gb genoeg of zou ik 80 nemen? Anders kan ik later nopg altijd zo’n Lacie HD bijkopen hé

En is die 1.25 Ghz wel genoeg? Ik heb nu op men pc ook maar een 1 Ghz en draai XP zeer vlot.
En tot slot, die rimpel effectjes bij widgets etc, (kortom al die details) heb je die met een mini ook?
Radeon 9200 32mb.

Greetz Specs.

- De programma's gaan goed komen. - Ik zou voor de Superdrive gaan - ik zou voor de 80gb hd gaan omdat dat genoeg voor mij is en je dan niet zo grote externe hd nodig hebt, maar een externe HD maakt je mac mini wel iets sneller. - 1.25mhz is genoeg.. - de details heb je niet met de mac mini, Core Image kan alleen op 64mb video kaarten of hoger.. De mac mini heeft een 32 mb video kaart.

Ik zelf ga trouwens morgen de mac mini superdrive halen (die van 739 euro)

veel suc6!

Bedankt. En is het aan te raden om bij je Airport express nog es de bluetooth module te nemen? Op dit moment heb ik geen bluetooth apparatuur, maar mss later...

Kan je die nog achteraf erin steken?

En is 2 USB poorten niet te weinig? Of zit er nog steds een USB poortje op je keyboard om je muis op aan te sluiten.

uhm... als je het model van 629 euro neemt zit er al standaard bluetooth en airport in... en je muis sluit je inderdaad aan op je toetsenbord..

[quote:e941f71d1a="GordonNL"]Ik zelf ga trouwens morgen de mac mini superdrive halen (die van 739 euro)[/quote:e941f71d1a] Mooi man! 8)

[quote:bbcbaecec0="Spectrious"]Bedankt. En is het aan te raden om bij je Airport express nog es de bluetooth module te nemen? Op dit moment heb ik geen bluetooth apparatuur, maar mss later...

Kan je die nog achteraf erin steken?

En is 2 USB poorten niet te weinig? Of zit er nog steds een USB poortje op je keyboard om je muis op aan te sluiten.[/quote:bbcbaecec0]

Je kunt achteraf nog een USB bluetooth module er in steken (raadpleeg eerst welke merken geschikt zijn) en volgens mij kan je het ook nog in laten bouwen door apple als ik mij niet vergis… Ik zelf vind bluetooth niet erg noodzakelijk maar ik heb wel veel bluetooth apparatuur en dat scheelt dus weer wat draadjes…

In het toetsenboord van Apple zit inderdaad een usb aansluiting

@Zweef
Ja zeker, het werd eens tijd! Ik had hem eigelijk al 2 weken geleden moeten hebben maar de apple Centre in rotterdam was hem in eens kwijt! Het is nu, 2 weken later, dus allemaal goed gekomen en als troost krijg ik een gratis toetsenboord

[quote:06d1744cff="GordonNL"]Ja zeker, het werd eens tijd! Ik had hem eigelijk al 2 weken geleden moeten hebben maar de apple Centre in rotterdam was hem in eens kwijt! Het is nu, 2 weken later, dus allemaal goed gekomen en als troost krijg ik een gratis toetsenboord[/quote:06d1744cff]

Mooi, en koop dan de “Mac” muis van de Handyman erbij voor zo’n 10 euro, want die is prima. Die rare Mighty Mouse is belachelijk duur en niet eens praktisch. :wink:

die handyman muis heb ik al een paar maanden en bevalt prima!

[quote:359e0f737c="Zweef"]Die rare Mighty Mouse is belachelijk duur en niet eens praktisch. :wink:[/quote:359e0f737c] Ehm? Heb je hem dan? Zo nee, dan zou ik hem maar eens eerst uitproberen want hij werkt dus echt wel fijner en accurater als een gewone muis. Maarja, je betaald er wel 50 euro voor. Het verschil merk je wel.

Het irritante aan de Mighty Mouse vind ik dat je je linker vinger niet op de linker muisknop kan laten rusten als je rechts wilt klikken.. Maar dat is denk ik een kwestie van wennen.. En het scrol balletje vind ik een beetje goedkoop aan voelen, maar dat is mijn mening.

Oké even verward. Als je met de mightymouse dus wilt rechts klikken kan je niet je linker vinger op de muis laten rusten. :roll: Wat voor kut muis is dat :D

Ik heb ook nog een Logitech Mx 510 liggen, maar geen extra keyboard dus moet i kwel keybord+mouse bestellen.

Je kunt tog gewoon de mac mini en een keyboard in je winkelmandje doen?

Ga naar deze pagina: Apple Keyboard

en klik op voeg toe (aan mandje)

maak dan je mac mini zoals je wilt (zonder keyboard+mightymouse) en doe die ook in je winkelmandje

O,o,o, wat is die Mini mooi, snel (de 1.42) en fluisterstil. Ik heb 80 Gb en 1 GB RAM en daar heb ik eigenlijk teveel voor betaald want dat schijnt toch wel zelf in te bouwen te zijn. Een nog grotere schijf had dus ook best gekund. Wat ik een beetje een misser vind, is dat er geen geluidsingang op de Mini zit. Ennuh, als je voor Bluetooth en Airport gaat, zou ik even vragen naar de levertijd - ik heb DRIE maanden moeten wachten.

Heb sinds verleden week de Mac Mini 1.42/80Gb met Superdrive en ingebouwde Airport en Bluetooth. En ik zou niet meer zonder willen. Tevens een Apple keyboard en Mighty Mouse er bij genomen. Klopt inderdaad dat de rechtermuistoets niet werkt als je je vinger op de linkerkant laat liggen. Maar dat deed ik toch al nooit, dus daar heb ik ook geen problemen mee (wist zelfs sinds zojuist niet dat deze beperking in de Mighty Mouse zat, totdat ik de reactie van GordonNL zag).

Kortom, echt een aanrader die Mac Mini.

By the way: ik had geen lange levertijd. Op maandag online besteld bij de Apple Store en op vrijdag was ie binnen.

[quote:f632a1df8d="bartlindeboom"]O,o,o, wat is die Mini mooi, snel (de 1.42) en fluisterstil. Ik heb 80 Gb en 1 GB RAM en daar heb ik eigenlijk teveel voor betaald want dat schijnt toch wel zelf in te bouwen te zijn. Een nog grotere schijf had dus ook best gekund. Wat ik een beetje een misser vind, is dat er geen geluidsingang op de Mini zit. Ennuh, als je voor Bluetooth en Airport gaat, zou ik even vragen naar de levertijd - ik heb DRIE maanden moeten wachten.[/quote:f632a1df8d]

Geen geluidsingang? Wat bedoel je daar mee? Je kan toch een 2.1 Systeem erop aansluiten hé?
Ik ben namelijk van plan er een JBC 2.1 op te zetten.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belgiumflstore.woa/90203/wo/HD4LoJM3xtYD2FXlL6SCLTzZWfB/1.0.11.1.0.6.12

[quote:ac13dcc4c3="Spectrious"][quote:ac13dcc4c3="bartlindeboom"]O,o,o, wat is die Mini mooi, snel (de 1.42) en fluisterstil. Ik heb 80 Gb en 1 GB RAM en daar heb ik eigenlijk teveel voor betaald want dat schijnt toch wel zelf in te bouwen te zijn. Een nog grotere schijf had dus ook best gekund. Wat ik een beetje een misser vind, is dat er geen geluidsingang op de Mini zit. Ennuh, als je voor Bluetooth en Airport gaat, zou ik even vragen naar de levertijd - ik heb DRIE maanden moeten wachten.[/quote:ac13dcc4c3]

Geen geluidsingang? Wat bedoel je daar mee? Je kan toch een 2.1 Systeem erop aansluiten hé?
Ik ben namelijk van plan er een JBC 2.1 op te zetten.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belgiumflstore.woa/90203/wo/HD4LoJM3xtYD2FXlL6SCLTzZWfB/1.0.11.1.0.6.12[/quote:ac13dcc4c3]

een geluidsingang is wat anders dan een geluidsuitgang :wink: uitgang(stuurt het geluid naar je boxen) zit er wel op…
een geluidsingang(ontvangt geluid uit bijvoorbeeld een microfoon) zit er niet op…

Dus er zit ook geen ingebouwde microfoon? Of aansluiting? Das wel minder.. :cry:

[quote:2a74d195f3="Rimsic"]Dus er zit ook geen ingebouwde microfoon? Of aansluiting? Das wel minder.. :cry:[/quote:2a74d195f3] Je kan altijd nog een USB microfoontje o.i.d. aansluiten

wat is het zwarte gaatje aan de voorkant? [img:18dca3ccd9]http://images.apple.com/nl/macmini/images/specstop20050111.jpg[/img:18dca3ccd9] Is dat net zoals met andere cd-roms? Daar zit meestal ook een klein gaatje. Ik was even de behuizing aan het bekijken of er geen ingebouwde microfoon zat (maar staat ook niet in specificaties)

Dat zwarte gaatje wordt een groen lichtje als de mini aanstaat.

Overigens: op mijn huidige iMac zit wel een ingebouwde micro. En ook een lijn-in geloof ik.
Maar ik gebruik liever de USB-poort voor de microfoon…