Al een aantal jaar houd ik het forum in de gaten. Ik lees regelmatig oplossingen voor dingen waar ik zelf tegenaan loop.
Nu ik zelf iets heb om over te vertellen wil ik een post maken over mijn macmini G4
Mac Mini G4 Server!
Sinds een aantal jaar ben ik aan het hobbyen met websites. Eerst in iWeb, later rapidweaver en weer later actieve websites met Joomla. Mijn ISP heeft een klein stukje webruimte met FTP mogelijkheden beschikbaar. Daar begon het allemaal mee. Ik heb nog een tijdje tegen alle fair use policy’s in gehost vanuit een 27,4 GB dropbox alvorens te besluiten dat ik een eigen server ook een super leuk project kan zijn.
Hardware
Op marktplaats vond ik een oude Mac mini G4 uit 2005. Schrik niet: osx 10.4 Tiger 40GB harde schijf 1,25 GHZ processor en 256MB ram. Voor €40,- mocht ik hem van de beste man overnemen. Zo gezegd zo gedaan. Het eerste wat ik deed bij thuiskomst is een 1GB ram kaart in de macmini proppen. Dit is de max. Er zijn nog fora die praten over overclocken. Maar het werkt… Dus waarom zou ik
Software
Thuis had ik al aardig wat research gedaan. Ik heb MAMP voor tiger 10.4 gedownload voor de apache webserver PHP en SQL. Ik gebruik iVPN voor mijn eigen VPN verbinding. Vuze downloads. En iTunes om binnenshuis mijn muziek af te spelen.
Webserver
Op de webserver zelf draaide eerste een Joomla website, maar omdat dit teveel gehannes was voor een leuke lay out ben ik maar teruggestapt naar iWeb. Dit werkt prima, snel en eenvoudig. En alle actieve delen van mijn website staan toch achter die homepage. Omdat ik aan het spelen was met sql heb ik ook een opencart webshop, ik doe er op dit moment niets mee maar het werkt wel. Wie weet… voor later ;).
Owncloud
Een kopje apart wil ik maken voor Owncloud. Ondanks dat ik een 27 GB dropbox heb leek het mij leuk om mijn eigen cloudserver te hosten.
Voor mijn bandje en mijn projectgroepen op de studie heb ik een owncloud omgeving gemaakt. Mijn hele owncloud heeft ongeveer 160GB ter beschikking. Ik zelf gebruik het meest ±40GB, en mijn band en werkgroepje <5GB. Owncloud is wat mij betreft de key feature van mijn webomgeving. De client sync is wat dropbox ook kan. De toegevoegde waarde zit hem in het beheren van accounts, de webinterface en de extensies die het mogelijk maken ook taken te verdelen en agenda;s te beheren.
Mail
Een mail server is nog in de experimentele fase. Ik heb mijn GMAIL aan de server gehangen, die kan ik via googles SMTP server via mijn eigen site benaderen. Ik hoop hier mijn eigen domeinnaam aan te koppelen en met een beetje geluk ook een eigen mailserver te laten draaien. Het is alleen ontzettend ingewikkeld goede software voor postfix te vinden voor osx 10.4. En aangezien ik slechts een hobbyman ben gaat in de terminal alles instellen mij boven de pet.
Beheer
Om mijn server in de gaten te houden log ik via SSH in met de terminal. Met eenvoudige commando’s als TOP, Purge, netstat, en sudo shutdown kun je aardig de grote lijnen in de gaten houden. Omdat ik maar een hobbymens ben valt mijn server om 00:00 uur uit en gaat hij om 07:30 weer aan. 'S nachts moeten mijn projectleden maar even wachten voor hun up/down-load gereed is. Zo probeer ik een klein beetje te besparen op de stroomkosten. Omdat er geen muis toetsenbord of beeldscherm bij de macmini zaten heb ik hem helemaal ingesteld via remote desktop, dit is mijn redding als het neerkomt op serverbeheer. de terminal begrijp ik maar ten dele.
Media
Met vuzeremote kan ik via de browser inloggen op mijn server’s download client. Dit is te gek, hierdoor kan ik vanaf internet altijd mijn downloads beheren. Op mijn lokale netwerk kan ik hetgeen ik gedownload heb zo bekijken. Ook mijn itunes hangt aan de server, via deling kan ik overal in huis bij mijn muziek.
Voordelen
Voor relatief weinig geld, een leuke hobby!
Die praktisch is in mijn dagelijkse digitale leven.
Owncloud, vuze remote (met ieder een eigen iphone app) zijn werkelijk aanvullingen.
Nadelen
Commercieel zou ik hier werkelijk niets mee kunnen. Veiligheid is een issue, privacy is een issue.
Daarnaast valt er soms wel eens iets uit, of zijn er door een fout in het syncen wat bestanden weg.
Zolang ik in mijn achterhoofd houd dat dit een hobby is, en geen doel op zich werkt het heel fijn.
Belangrijk om aan te denken zijn wederom veiligheid en privacy. Geen gevoelige info op internet.
Omdat ik niet zo goed weet voor wie ik dit schrijf, hoop ik dat de bovenstaande informatie voldoende is.
Ik voeg nog een aantal screenshots bij zodat jullie een idee hebben van mijn setup.
zijn er vragen of opmerkingen dan lees ik die in de reacties!
Voor de die-hard server experts: Cut me some slack ik heb deze hobby compleet zelf uitgevogeld, en heb dus ongetwijfeld wat beginnersfouten.