Mac Mini g4 Server Project!

Al een aantal jaar houd ik het forum in de gaten. Ik lees regelmatig oplossingen voor dingen waar ik zelf tegenaan loop.
Nu ik zelf iets heb om over te vertellen wil ik een post maken over mijn macmini G4

Mac Mini G4 Server!

Sinds een aantal jaar ben ik aan het hobbyen met websites. Eerst in iWeb, later rapidweaver en weer later actieve websites met Joomla. Mijn ISP heeft een klein stukje webruimte met FTP mogelijkheden beschikbaar. Daar begon het allemaal mee. Ik heb nog een tijdje tegen alle fair use policy’s in gehost vanuit een 27,4 GB dropbox alvorens te besluiten dat ik een eigen server ook een super leuk project kan zijn.

Hardware
Op marktplaats vond ik een oude Mac mini G4 uit 2005. Schrik niet: osx 10.4 Tiger 40GB harde schijf 1,25 GHZ processor en 256MB ram. Voor €40,- mocht ik hem van de beste man overnemen. Zo gezegd zo gedaan. Het eerste wat ik deed bij thuiskomst is een 1GB ram kaart in de macmini proppen. Dit is de max. Er zijn nog fora die praten over overclocken. Maar het werkt… Dus waarom zou ik :wink:

Software
Thuis had ik al aardig wat research gedaan. Ik heb MAMP voor tiger 10.4 gedownload voor de apache webserver PHP en SQL. Ik gebruik iVPN voor mijn eigen VPN verbinding. Vuze downloads. En iTunes om binnenshuis mijn muziek af te spelen.

Webserver
Op de webserver zelf draaide eerste een Joomla website, maar omdat dit teveel gehannes was voor een leuke lay out ben ik maar teruggestapt naar iWeb. Dit werkt prima, snel en eenvoudig. En alle actieve delen van mijn website staan toch achter die homepage. Omdat ik aan het spelen was met sql heb ik ook een opencart webshop, ik doe er op dit moment niets mee maar het werkt wel. Wie weet… voor later ;).

Owncloud
Een kopje apart wil ik maken voor Owncloud. Ondanks dat ik een 27 GB dropbox heb leek het mij leuk om mijn eigen cloudserver te hosten.
Voor mijn bandje en mijn projectgroepen op de studie heb ik een owncloud omgeving gemaakt. Mijn hele owncloud heeft ongeveer 160GB ter beschikking. Ik zelf gebruik het meest ±40GB, en mijn band en werkgroepje <5GB. Owncloud is wat mij betreft de key feature van mijn webomgeving. De client sync is wat dropbox ook kan. De toegevoegde waarde zit hem in het beheren van accounts, de webinterface en de extensies die het mogelijk maken ook taken te verdelen en agenda;s te beheren.

Mail
Een mail server is nog in de experimentele fase. Ik heb mijn GMAIL aan de server gehangen, die kan ik via googles SMTP server via mijn eigen site benaderen. Ik hoop hier mijn eigen domeinnaam aan te koppelen en met een beetje geluk ook een eigen mailserver te laten draaien. Het is alleen ontzettend ingewikkeld goede software voor postfix te vinden voor osx 10.4. En aangezien ik slechts een hobbyman ben gaat in de terminal alles instellen mij boven de pet.

Beheer
Om mijn server in de gaten te houden log ik via SSH in met de terminal. Met eenvoudige commando’s als TOP, Purge, netstat, en sudo shutdown kun je aardig de grote lijnen in de gaten houden. Omdat ik maar een hobbymens ben valt mijn server om 00:00 uur uit en gaat hij om 07:30 weer aan. 'S nachts moeten mijn projectleden maar even wachten voor hun up/down-load gereed is. Zo probeer ik een klein beetje te besparen op de stroomkosten. Omdat er geen muis toetsenbord of beeldscherm bij de macmini zaten heb ik hem helemaal ingesteld via remote desktop, dit is mijn redding als het neerkomt op serverbeheer. de terminal begrijp ik maar ten dele.

Media
Met vuzeremote kan ik via de browser inloggen op mijn server’s download client. Dit is te gek, hierdoor kan ik vanaf internet altijd mijn downloads beheren. Op mijn lokale netwerk kan ik hetgeen ik gedownload heb zo bekijken. Ook mijn itunes hangt aan de server, via deling kan ik overal in huis bij mijn muziek.

Voordelen
Voor relatief weinig geld, een leuke hobby!
Die praktisch is in mijn dagelijkse digitale leven.
Owncloud, vuze remote (met ieder een eigen iphone app) zijn werkelijk aanvullingen.

Nadelen
Commercieel zou ik hier werkelijk niets mee kunnen. Veiligheid is een issue, privacy is een issue.
Daarnaast valt er soms wel eens iets uit, of zijn er door een fout in het syncen wat bestanden weg.
Zolang ik in mijn achterhoofd houd dat dit een hobby is, en geen doel op zich werkt het heel fijn.
Belangrijk om aan te denken zijn wederom veiligheid en privacy. Geen gevoelige info op internet.

Omdat ik niet zo goed weet voor wie ik dit schrijf, hoop ik dat de bovenstaande informatie voldoende is.
Ik voeg nog een aantal screenshots bij zodat jullie een idee hebben van mijn setup.

zijn er vragen of opmerkingen dan lees ik die in de reacties!
Voor de die-hard server experts: Cut me some slack :wink: ik heb deze hobby compleet zelf uitgevogeld, en heb dus ongetwijfeld wat beginnersfouten.

[quote=Pepper030 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-g4-server-project/ time=1379937789]Hardware
Op marktplaats vond ik een oude Mac mini G4 uit 2005. Schrik niet: osx 10.4 Tiger 40GB harde schijf 1,25 GHZ processor en 256MB ram. Voor €40,- mocht ik hem van de beste man overnemen.[/quote]Dat is heel wat minder dan ik toen voor precies zo’n computer gegeven heb :slight_smile:

Beste Jakko,

De grote vraag is, wat is er met jouw macmini gebeurt in de loop der tijd?
Het was best wel een gokje, want het was de goedkoopste op marktplaats.

Waar heb jij owncloud voor 10.4 gedownload. Ik wil het namelijk ook proberen!

Beste Jaron,

Vooropgesteld ik hoop dat je basiskennis hebt van hoe een server werkt, en hoe website’s met databanken werken.
Owncloud is namelijk niet een programmatje dat je even naar je applications map kunt slepen. Je moet owncloud installeren op een webserver die PHP ondersteunt, en verbinden aan een MySQL databank. Dit kan allemaal via MAMP maar is wel voor gevorderden. Het is wel goed te doen als je maar voldoende googled, vindingrijk bent en doorzet.

De server versie van owncloud kun je gewoon van hun website halen.
(http://owncloud.org/install/)

Belangrijk is om een apache webserver te hebben, die ook MySQL ondersteunt.
Ik heb MAMP 1.9.6 daarvoor gebruikt.

MAMP is een programma dat je moet installeren. Als dat gelukt is kun je de owncloud map uitpakken in de map HTDOCS van MAMP.
Als je dan een computer naar het ip adres van de server stuurt, met de juiste poort. Begint de installatie.

Tot slot denk aan: port forwarding, of een DMZ, Firewall, lees/schrijf-beperkingen aan de serverkant.

Heel veel succes!

Is het niet makkelijker om een NAS te kopen in dat geval? Kost wat meer dan 40 euro, maar ook zeker geen wereldbedrag afhankelijk van je wensen/eisen :slight_smile:

Ik heb zelf een Synology DS-213j, en die doet zo’n beetje alles wat jij nu omschrijft:

• een eigen “Cloud”
  • een eigen muziekserver
  • een eigen mediaserver (die ik via een gejailbreakte ATV-2 naar de TV stream)
  • een eigen torrent-server (kan overal, ook buitenshuis, een download starten via torrents bijvoorbeeld)
  • je kan je mailserver opzetten
  • je kan je website hosten (al dan niet via Wordpress e.d.)
  • en je kan er zelfs een webcam aan hangen.

Plus hij trekt minder stroom, en kan heel wat meer opslag aan (heb er nu 2x2TB in zitten bijvoorbeeld) :slight_smile:

Oh ja waarschijnlijk heb je volkomen gelijk wat betreft die NAS. Ik heb even die synology gegoogled. En je hebt nog betere specs ook!
Ik kon voor weinig knaken aan deze macmini komen dus ik ben er maar voor gegaan en ben erg tevreden. Wat betreft opslag, ik heb er nu 2 500 GB hardisks aanhangen in losse partities. Het enige grote pluspunt dat zo’n synology heeft is de RAID mogelijkheden. Ik zit er over te denken om osx 10.4 server op mijn macmini te zetten, voor nog wat meer functies, en dan ook een RAID kastje er aan.

Anyhow, ik ben benieuwd of je het gaat proberen met owncloud op je NAS, tenminste dat neem ik dan aan!
En of dat lukt/bevalt :slight_smile:

Ik lees het wel

[quote=Pepper030 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-g4-server-project/#post-2600450 time=1379962082]De grote vraag is, wat is er met jouw macmini gebeurt in de loop der tijd?[/quote]Die staat hier in de kast niks te doen, vooral omdat hij door eigen schuld niet meer zo goed werkt … (De optische schijf wordt niet langer herkend en hij valt totaal willekeurig uit, wat op te lossen is door de boven- en onderkant even op elkaar te drukken en hem weer aan te zetten. Dat eerste is niet zo’n punt om hem te kunnen gebruiken, dat tweede belemmert het werken ermee nogal :))

Nou Jakko, als die ooit nog weg gaat hoor ik het graag van je. Mijn G4 heeft vast ook niet het eeuwige leven.
Overigens is de optische schijf bij mij ook kapot, blijkbaar gebeurt dat vaker.

Bij deze is niet de optische schijf kapot, maar de connector tussen het moederbord en het printplaatje met de connectors voor de schijven — dit omdat ik de optische schijf vervangen heb door die uit een iMac G5, maar bij het weer dichtmaken van de computer raakte er een kabeltje bekneld in die connector. Gelukkig heeft dit alleen de kant waar de signalen voor de optische schijf lopen beschadigd, en niet de kant met die van de harde schijf, anders had ik helemaal niks meer met die computer gekund. Daartegenover zijn de enige twee oplossingen hiervoor om óf een nieuw moederbord erin te doen, óf de connector te vervangen, en dat laatste lijkt me niet echt een optie met mijn beperkte soldeervaardigheden :slight_smile:

Ik heb de macmini een paar maanden geleden geruild voor powermac G5. Stom!! Ik wilde meer schijven, maar dat ding vrat stroom. Morgen weer macmini van marktplaats ophalen.

Zijn er ondertussen meer mensen die owncloud,naar tevredenheid, gebruiken?