Mac mini gebruikt veel te veel geheugen!!

mn mac mini gebruikt heel veel ram terwijl er niks aan staat, is dit normaal
[img]/uploads/community/8ca3187b9978ad04596c9a0fb9ef9a298662ce3f_0.png[/img]

Veel te veel?! Je hebt nog 12,7 GB (79%) vrij...

En daarbij, het is toch goed dat hij "heel veel" gebruikt? Anders heb je dat extra RAM voor niets gekocht...

Ik snap niet echt waar je je nu zo druk om maakt...

Dat is vrij eenvoudig te verklaren.

Alles wat je nodig hebt om je Mac te gebruiken is in het geheugen geladen, dus dat geeft alleen maar snelheidswinst, doordat dingen niets steeds weer van de harde schijf af gelezen moeten worden.

Het blauwe (inactief) is data die eerder nodig is geweest, maar op het moment niet door het systeem gebruikt wordt. (en eventueel toch aan iets anders gegeven wordt wanneer nodig) Zodra je iets gaan gebruiken is die data dus direct beschikbaar, veel sneller dan dat wanneer alles weer opnieuw ingeladen zou moeten worden.

De hoeveelheid data die in het RAM wordt gezet, past zich aan aan de totale grootte. Heb je veel RAM, wordt er dus ook op een efficiënte manier mee om gegaan. Dat merk je vervolgens aan een hogere (vooral reactie)snelheid van je Mac.

En: zolang "Gebruikte swap" 0 bytes blijft, weet je zeker dat je niet te weinig RAM hebt.:thumbsup:

bedankt voor de reacties, ik had eerst 2 gb ram en dat werkt zowieso niet fijn kan je nagaan met photoshop enzo. alles was heel sloom met opstarten nu start alles egt bijna net zo snel als een ssd

Ja die ervaring heb ik ook na het updaten van RAM :lol: