[Mac Mini] Hoeveel RPM is de harddisk?

Hoeveel RPM is de harddisk van de nieuwe Mac Mini? Volgens mij had het oude model een 4200 RPM schijf. Ik kan hierover niets op de website van Apple vinden.

http://www.apple.com/nl/macmini/specs.html

[quote:f41a6824c2="1234567890"]Hoeveel RPM is de harddisk van de nieuwe Mac Mini? Volgens mij had het oude model een 4200 RPM schijf. Ik kan hierover niets op de website van Apple vinden.

http://www.apple.com/nl/macmini/specs.html[/quote:f41a6824c2]
Het is afhankelijk van hun leveranciers. Normaal zit er een 4200 rpm in maar sommige mensen hebben gemeld dat er bij hun een 5400 rpm model inzit. Reker er dus op dat het een 4200 rpm model is en als je geluk hebt is het een 5400 rpm schijf.

Ok, raar dat het zo werkt. Op het moment wacht ik nog op de nieuwe Mac Mini. Kun je bij de systeem specificaties (programma in os x) zien hoeveel RPM schijf je hebt of moet je de kast er voor open maken? :)

Ik heb het 1e model en daar zit inderdaad een 4200 rpm schijf in. Zal me niet verbazen als het nieuwe model ook op 4200 rpm draait.

Je kunt in Schijfhulpprogramma of in Systeemprofiel zien welk type schijf je hebt. Daarna is het een kwestie van Googlen.

Ok prima, ga ik dat doen. Bedankt voor de hulp! :apple:

Volgens XBench zijn die MacMini harde schijven trager dan bv een 7200 PRM aangesloten op oudere Macs met een PCI controller. http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=/Benchmarks/12705/minihd.html Merk je daar in de praktijk wel iets van? Ik heb van enkele gebruikers gehoord dat ze heel tevreden zijn van de harde schijven in zo'n Minimac. Toch is het beste van de eerste keer een goede schijf van minstens 80 GB te kopen. Want een schijf in een MiniMac vervangen is geen lachertje. http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/mini/low.html Al vraag ik mij toch af of een 7200 PRM in zo'n Minimac niet te heet wordt...

[quote:4c2cda6783="Mac Hammer Fan"]7200 PRM[/quote:4c2cda6783]

In mijn Acer Pentium M laptop heb ik de 4200 rpm schijf vervangen door een 7200 rpm model. Enige nadeel: zeer dure harde schijf.

Voor mij was dit absoluut nodig want ik kon games zoals Half Life 2 niet spelen, zelfs niet op laagste instellingen. De harde schijf was een ontzettende bottleneck. Nu draai ik Half Life 2 zeer vlot op hoge instelllngen :slight_smile:

De plaats waar de harde schijf zit wordt nu wel iets warmen maar in mijn laptop geeft dit geen probleem. Ik denk ook niet dat je daar veel van gaat merken in een Mac mini.

Als je toch een snellere harde schijf wil dan is een externe harde schijf (7200 rpm) via Firewire misschien een betere oplossing. Het is goedkoper en je hebt veel meer schijfruimte! :slight_smile:

Conclusie: als je zware software/games wil draaien op een Mac/PC dan maakt het zeer veel uit welke snelheid van harde schijf je gebruikt. Anders niet. Vroeger had ik een 12" PowerBook G4 1GHz met maar een 4200 rpm schijf en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Op dat toestel heb ik wel nooit ware programma’s gedraait (zoals videobewerking & games).

[quote:2d7674b26b="larridon"][quote:2d7674b26b="Mac Hammer Fan"]7200 PRM[/quote:2d7674b26b]

Als je toch een snellere harde schijf wil dan is een externe harde schijf (7200 rpm) via Firewire misschien een betere oplossing. Het is goedkoper en je hebt veel meer schijfruimte! :slight_smile:
.[/quote:2d7674b26b]

Dat zou ik ook aanbevelen. Dan heb je ook nog de schijfruimte van de interne schijf en een snelle externe. En als je vanuit die externe zou kunnen opstarten zul je nog sneller werken.

[quote:49b69ebd0a="Mac Hammer Fan"][quote:49b69ebd0a="larridon"][quote:49b69ebd0a="Mac Hammer Fan"]7200 PRM[/quote:49b69ebd0a]

.[/quote:49b69ebd0a]

Dat zou ik ook aanbevelen. Dan heb je ook nog de schijfruimte van de interne schijf en een snelle externe. En als je vanuit die externe zou kunnen opstarten zul je nog sneller werken.[/quote:49b69ebd0a]

Ja. Wat ik bedoelde is Mac OS X installeren op de externe Firewire harde schijf en dus vandaar opstarten :slight_smile: