Mac mini late 2012 slechte resolutie met mini displayport

Hoi allemaal, ik heb mijn mac mini late 2012 aangesloten op een BenQ PD2700U 4k monitor dmv de mini displayport naar dp en wil een resolutie halen van 2560 x 1440. Maar helaas geeft dit een lage resolutie (zie screenshot). Wie kan mij helpen om dit op te lossen!Schermafbeelding 2021-07-27 om 10.57.27

Wat is er mis met die resolutie? Die wil je toch?

4K native resolutie op een 27" scherm is niet te doen, dan kun je de menus en teksten nauwelijks lezen.

.
.
Welke keuzes heb je bij “Verversing”?
.
.
https://tweakers.net/pricewatch/1241399/benq-pd2700u-zwart/specificaties/

Het probleem is dat met deze resolutie het een stuk minder scherp is als op 1920 x 1080. Dat staat er ook achter tussen haakjes in het overzicht wat ik kan kiezen.

Volgens mij ondersteunde de mini 2012 geen 4K.

Dat klopt, maar ik wil de iMac ook niet op 4K laten draaien. Ongeacht of het beeldscherm 4K heeft, zou ik het toch op 2560 x 1440 moeten kunnen aansluiten? Of heb ik dat mis?
Ik lees berichten op meerdere fora dat gebruikers moeiteloos 2560 x 1440 halen met hun Mac mini met de mini display - dp kabel. Maar ik snap dan niet waarom dat bij mij niet scherp wordt weergegeven.

Het is niet zo zeer het probleem dat de door jou gewenste resolutie niet haalbaar is, maar om deze geschaald te krijgen zal de monitor moeten proberen om 2560 x 1440 weer te geven op 1,5 x 1,5 pixel van de originele resolutie.
Bij 1920 x 1080 kan dit keurig over 2 x 2 pixels. Dat je dit als scherper ervaart is dus niet vreemd.

Ah, dat is het dus. Met andere woorden, om een ‘scherper’ beeld te krijgen (te ervaren) werkt een QHD scherm beter dus.

Een QHD scherm (1440p) zal, in deze gewenste resolutie, inderdaad voor jou een betere optie zijn.

Welke keuzes heb je bij “Verversing”?

30 of 59,88 Hertz

Hoe is de beeldkwaliteit als je gewoon kiest voor “Standaard voor beeldscherm”?

Volgens mij ligt het aan het feit dat de mac mini 2012 geen 4K ondersteunt en daarom de juiste verwerking niet doet. Ik heb 4K schermen gezien die 2560x1440 weergaven, terwijl dat haarscherp was.

Op recente Macs wordt een geschaalde 2560x1440 resolutie intern berekend op 5120x2880 pixels, en van daaruit teruggeschaald. Maar die 5K moet wel door de grafische kaart van de Mac ondersteund worden.

Zoals Night voorstelde, de standaard-voor-beeldscherm resolutie (1920x1080) zal er prima uitzien.

De standaard resolutie is prima, haarscherp.

Het gekke is dat 3840 x 2160 ook super scherp is, alleen veel te klein om te gebruiken natuurlijk

Heb je wel een DisplayPort kabel die hogere resoluties ondersteunt? (Versie 1.2)

https://www.allekabels.nl/mini-displayport-kabel/4971/1389126/mini-displayport-naar-displayport-05-meter.html

Dit zou er op wijzen dat je wel de goede kabel hebt…

…en dat komt omdat je naar een ongeschaalde resolutie zit te kijken. (zie hierboven de reactie van @mela.

Je videokaart kan de resolutie wel aan, maar ontbeert de rekenkracht om geschaalde resoluties te kunnen verwerken.

De mini kan geen 4K aan

Video-ondersteuning

Ondersteuning voor maximaal twee displays met een resolutie van 2560 x 1600 pixels, beide met miljoenen kleuren

Digitale video-uitvoer via Thunderbolt

• Native Mini DisplayPort-uitvoer
  • DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
  • VGA-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
  • Dual-link DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)

HDMI-video-uitvoer

• Ondersteuning voor 1080p-resolutie bij maximaal 60 Hz

DVI-uitvoer via HDMI-naar-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)