Mac Mini M1 geeft bij opstarten eens in de zoveeltijd een scherm met witte ruis?

Ik heb al heel wat maandjes inmiddels een Mac Mini M1 en nu gebeurd het nog al eens, 1x in de 2/3 weken dat hij opstart met een witte ruis op mijn scherm. Het enige wat ik dan hoef te doen is de HDMI kabel uit de Mac te halen en weer in te pluggen en hij doet het weer een aantal weken zonder problemen. Maar dit lijkt me niet de bedoeling. Nu las ik dat dit een bug is in Big Sur? Is dat probleem nog steeds niet opgelost? Wie weet raad en heeft hier ook last van?

Ik maak geen gebruik van HDMI maar de output van de M1 laat wat te wensen over.
Geen RGB output, slecht te kalibreren enz. enz.

Maar geen beeld heb ik zelfs op mijn NAD versterker, lijkt me meer een HDMI probleem.

Weet niet waar je het over hebt met NAD versterker. Ik gebruik een DVI naar HDMI adapter overigens. Nooit problemen mee gehad met mijn vorige Mac Mini late 2012.

Welk scherm heb je precies?

Acer P226HQV

https://tweakers.net/pricewatch/276047/acer-p226hqvbd-zwart/specificaties/

Helaas heeft dit scherm geen DisplayPort ingang. Via DP heb je dit probleem niet.

Misschien is het reden genoeg om een nieuw scherm (met USB-C) te overwegen?

Een surround sound versterker tussen o.a. PS4 en de TV.

Nee, waarom zou ik een nieuw scherm moeten aanschaffen voor een apparaat wat het gewoon zou moeten doen. Al sluit ik de VGA kabel (die er ook nog op zit) op een HDMI ingang op met een adapter. Wat ik zeg, heb hier voorheen bij mijn oudere Mac Mini geen enkel probleem mee gehad, en dan zou ik een nieuw scherm moeten aanschaffen? Nee. Ik heb begrepen dat dit een bug is in Big Sur, maar blijkbaar nog niet opgelost of zo.

Dan hoop ik voor je dat die bug snel wordt opgelost…

Ik denk niet dat het last kan en dat er puur iets in de signaal overdracht even niet goed gaat. Van wat ik zie heeft dat scherm alleen VGA en DVI, waar dan nu waarschijnlijk een HDMI adapter tussen zit die je met een hub op je nieuwe MacBook aansluit en het signaal dus uiteindelijk over de USB-C poort binnen komt.
Misschien is een ‘directere’ verbinding zoals DVI naar USB-C een optie?

Als dat niet helpt kun je als je geen nieuw scherm wil aanschaffen natuurlijk ook gewoon 1x in de 3 weken de kabel opnieuw aansluiten… :slight_smile:

Ik heb een Mac Mini geen MacBook. Deze heb ik aangesloten met de DVI kabel die uit mijn monitor komt op de DVI adapter naar HDMI. Is dan DVI naar USB-C beter dan DVI naar HDMI?

Nee. HDMI is DVI plus audio. Zo’n HDMI - DVI adapter hoeft dus alleen het video door te sturen vanuit je Mac naar je scherm.

Ik denk dat je veel plezier gaat hebben van zo’n nieuw scherm. Je hebt nu een klein 21.5" 1920x1080 scherm. Met je nieuwe Mac mini kun je een veelvoud van deze resolutie aansturen, en een veel scherper (of groter, of breder) beeld krijgen. En zeg nou eerlijk, na 10 jaar heeft jouw huidige monitor zijn geld goed opgebracht. :slight_smile:

Is HDMI nou beter dan USB C, dus beter zou zijn DVI naar USB C adapter? Of begrijp ik het verkeerd? Voor geluid gebruik ik overigens geen HDMI dat loopt via de 3,5 mm jack van mijn speakers.

Nee.

En DVI naar USB-C wel?

Zie nu dat ik dat al een keer eerder aan je gevraagd had! :slight_smile:

Maar een DVI naar USB-C aansluiting is wel beter dan het gene wat ik nu gebruik DVI naar HDMI?