mac Mini met een 5400RPM schijf?

Toen ik de review van de mac mini op de AnandTech site las kwam ik halverwege tot de verassing dat de mac mini die gereviewd werd een 5400 RPM van Seagate heeft, terwijl de meeste modellen een 4200 RPM schijf hebben.

Ook het standaard geheugen in de mac mini van AnandTech bleek 400 DDR te zijn, terwijl de mac mini 333 DDR gebruikt.

[img:ef9992c68f]http://images.anandtech.com/reviews/mac/mini/harddrive.jpg[/img:ef9992c68f]
[img:ef9992c68f]http://images.anandtech.com/reviews/mac/mini/ddr400.jpg[/img:ef9992c68f]

Bron:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2328&p=5

Toch vreemd?

Ik las deze week dat er in de 1.25 gHz mini een 5200 Rpm schijf zit (hoewel Appel zegt dat er een 4200 in zit?!?!?) en in de 1.42 gHz een 4200. Wat inderdaad heel raar is! Maargoed, ik las op diezelfde site dat de 1.25 alles ook sneller uitrekent dan de "snellere" 1.42. Rare zaken

[b:1f2dfb1c99] EDIT [/b:1f2dfb1c99] Ik zie nu dat het hier ook om een 1,25 gaat en dat het precie hetzelfd verhaal is. Toch eerst even die links openklikken alvorens te reageren. :mrgreen:[size=9:1f2dfb1c99][/size:1f2dfb1c99]

Dat is lekker lullig als er in een 1.25 een snellere hard disk zit als in een 1.42????

Blijkbaar zijn de 40Gb schijven sneller dan de 80Gb schijven.

dat wordt dan toch weer door de processor gecompenseerd of werkt dat niet zo?

Nee, zo werkt dat niet :)

Je processor kan een paar duizend keer sneller informatie verwerken dan je disk. Als je proc dus op je disk staat te wachten dan maakt het bijzonder weinig uit dat je proc een paar procent sneller is, dat compenseert in de meeste (diskbound) gevallen helemaal niets…

Over het algemeen zijn processen of CPU bound (maw, je processor zit heel de tijd op 100% geheugen), memory bound (ze hebben meer geheugen nodig dan je machine beschikbaar heeft) of I/O bound (je processor zit constant op je disk, netwerkkaart, CD of iets anders met data er op te wachten). Als iets diskbound is dan kan je er 8 G5s in stoppen maar dan wordt je applicatie zo goed als niets sneller.

heeft iemand zijn mac mini al open gemaakt om te kijken wat voor geheugen en hd er in zit ? kun je eigelijk met een tooltje zien hoe snel (rpm) je hd is?

[quote:0fc7160605="WildCard"]heeft iemand zijn mac mini al open gemaakt om te kijken wat voor geheugen en hd er in zit ? kun je eigelijk met een tooltje zien hoe snel (rpm) je hd is?[/quote:0fc7160605] Je kan het gewoon aan het typenummer zien in je systeem info :)

't Is alweer een oud draadje, maar ik ben toch benieuwd naar dit verhaal. Heeft de 1,25 GHz-Mac mini inderdaad een snellere (5200 RPM) harde schijf, zij het van 40 GB, dan de 1,42, met een 80 GB 4200 RPM? Ik sta op het punt een mini te bestellen, maar twijfel tussen de 40 en 80 GB.

Hmm ik denk dat ze gewoon een partij van die 5400 schijven nog in stock hadden en die er gewoon ingeprakt hebben of dat er in het magazijn iets fout gegaan is of dat ze gewoon kleine 4200 toeren schijfjes niet meer konden krijgen ook hd fabriekanten gaan steeds snellere spullen leveren of het is een leen model je kent het wel gaat van de ene naar de andere plek waar de hd stuk gaat van het het geschuif en hebben ze er een andere in gedaan bij de td en die hadden toevallig een 5400 toeren liggen. tja en dat geheugen maakt geen ruk uit mijn imac G5 1,6 GHz heeft er pc 3200 in zitten denk je echt dat mijn imac sneller gaat draaien? nope het is gewoon backwards compatible meer niet.

Elke harde schijf die ik te koop zie is een 7200 volgens mij is dit standaard.

[quote:82431194a2="JJmac"]Elke harde schijf die ik te koop zie is een 7200 volgens mij is dit standaard.[/quote:82431194a2] Bij 3,5 inch schijven is dat inderdaad de meest voorkomende snelheid.

Maar in de mini zit een 2,5 inch schijf, en die zijn meestal 4200 toeren,
hoewel er ook 5400 en 7200 schijven zijn.

de 40gb scheint inderdaad sneller dan de 80gb hd te zijn.. Daarom ga ik de 40gb hard disc bestellen en later nog een externe firewire hd..