Mac Mini met te weinig opslag

Ik heb in ons netwerk een nieuwe M1 Mac Mini staan met 256GB geheugen, maar omdat mensen soms erg eigenwijs kunnen zijn en mijn advies terzijde leggen, mag ik het weer fijn oplossen.
Natuurlijk is dit te weinig opslag, maar de gedachten was dat de bestanden op de fileserver staan en alleen een aantal programma’s op de computer.
Het punt nu is dat deze programma’s wel wat opslag lusten zoals Photoshop, Illustrator en vlak het e-mail programma niet uit.
Meestal gaat het fout bij het gebruik van Photoshop.

Gelukkig hebben de Mini een snelle Thunderbolt 3 poort en een externe goeie SSD draait erg snel.
Als ik Photoshop installeert op de externe SSD, is dat goed werkbaar te doen?
Of kan ik het beter anders aanpakken?

Dat is prima te doen. Koop wel meteen een snelle M.2 SSD met USB-C.

1 like

Dat is heel mooi, dan gaan we dat zo doen :+1:

Wel super die link en je opmerking M.2, want veel is gewoon SATA wat inderdaad een stuk trager is.
Ik denk dat ik die Samsung T7 met 10Gb/s gaat bestellen, dat is nog een nette prijs en een mooie snelheid.
Die Sandisk Extreem Pro heet 20Gb/s, is wel erg vet, maar ook een stuk duurder.

1 like

:+1:t2:

1 like

Vandaag is de externe SSD binnen gekomen, gelijk aangesloten.
In de Adobe Creative Cloud kon ik de installatie locatie aanpassen, in Photoshop ook de scratch disk locatie aangepast.
Alles werkt nu lekker soepel en Photoshop doe ook weer normaal.

:+1:

Probeer de schijven wel zo koel mogelijk te houden.
Ik gebruik zowel de Samsung T7 als de Sandisk Epro en heb gemerkt dat bij flink gebruik de temperaturen behoorlijk oplopen en dat snelheden kelderen. Bij de T7 zelfs zo erg dat die er bij zwaar gebruik slechter af kwam dan een T5 van dat zelfde merk.

1 like

Hij moet dus niet boven op de computer liggen zoals veel mensen doen bedoel je neem ik aan.

Dat is wel het laatste wat je doen moet ja.
Vanwege de extreme snelheidsdaling bij de T7 heb ik het zelfs geprobeerd om er een passief koellichaam tegen aan te plakken, maar dat was niet voldoende dus toen ben ik overgestapt op de Sandisk

Oja, dat had ik niet gezegd, maar ik heb uiteindelijk de Sandisk gekocht van 500GB omdat daar een mooi bevestiging oog aan zit.
De Mac Mini zit onder aan het bureau en achteraan zit zo’n goot voor kabels en daar hang de SSD nu aan in de hoek dan. Aan de andere kant staan een ander bureau, dus hij hangt uit het zicht.
Het nadeel van Sandisk is dat er wel een erg kort kabeltje bij zit, bij mijn T3 SSD zit een lagere snoer. Snoertje heb ik even gewisseld.

Ik heb trouwens ook nog een Samsung X5, maar dat is om een andere reden.
Die is ook bloedsnel maar wordt ook wel warm.

Mijn collega is nu ook weer niet zo’n power user, dus ik denk dat het wel goed komt, maar ik zal wel een aantal malen even kijken of hij warm wordt of niet.