Mac mini of Imac?

Schermafbeelding 2022-01-03 om 11.09.43
Hallo,

Op dit moment heb ik een IMAC 27 inch late 2014 /.

Ik wil deze gaan vervangen en zit er over na te denken om over te stappen naar een Mac Mini. Ik werk veel grafische bestanden, films etc.

Is dat een serieuze optie?
Alvast bedankt

Ja dat is zeker een serieuze optie op dit moment. Zowel de 24" iMac als de Mac mini hebben dezelfde M1 processor, dus performance-wise is er (wat dat betreft) geen verschil. En met een Mac mini kun je zelf een goede monitor (naar eigen inzichten) kiezen.

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-m1-8-core-2020-specs.html

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-m1-8-core-8-core-gpu-24-inch-retina-display-2021-specs.html

1 like

Dankjewel, wat is een goede monitor?

In ieder geval een monitor met een USB-C (of Thunderbolt) ingang.

Voorbeelden:

27" monitor met USB-C (57 stuks)

34" breedbeeld monitor met USB-C (48 stuks)

Hoeveel geld wil je uitgeven aan de monitor?

Beste Big Z. wederom bedankt. Ik wil een goede monitor vergelijkbaar met mijn IMAC. ik baal er zo enorm van dat Apple er niet voor zorgt dat je de monitor kunt blijven gebruiken ook nadat de computer het heeft begeven. Zeer onnodige verspilling en dat in deze tijd.

Apple stopt een zogenaamd Retina scherm in de iMacs. Dit is een scherm waarbij voor iedere beeldpunt vier fysieke pixels worden gebruikt. Hierdoor krijg je hele scherpe teksten e.d. Helaas zijn zulke Retina schermen, met een dpi waarde van 200, niet (of nauwelijks) los te koop. Dat is iets om rekening mee te houden in je afweging.

Als je toch scherpe teksten wilt hebben, zonder schaling, kun je daarom beter een monitor met ongeveer 100dpi kiezen. Als je bijvoorbeeld een 27" 4K monitor koopt, zul je moeten schalen om de teksten leesbaar te houden.

Dankjewel , ga ik doen

Of wachten op de nieuwe M1 (Max/Pro/X) 27" iMac, die naar het zich nu laat aanzien in het voorjaar van 2022 gaat uitkomen. Deze zal een stuk sneller worden dan de huidige M1 Macs.

Daarnaast komen er over niet al te lange tijd nieuwe Pro monitoren uit van LG, die vergelijkbaar of beter zijn dan de huidige iMac retina schermen.

Interessant!

Zeker. Ik vind het ook erg interessant.

Zo’n iMac gaat echt een beest worden.

Heb je überhaupt wel eens een 4K scherm met een Mac gebruikt? :roll_eyes:

Met een 4K scherm heb je namelijk dezelfde schalingsopties (zonder kwaliteitsverlies) als met een ‘retina’ scherm, t.o.v. het enkel kunnen wijzigen (verlagen) van de resolutie op een scherm met een lagere resolutie zoals bijv. 1440p, waardoor het alleen nog maar korreliger wordt als je de interface groter zou willen maken.

De standaard schalingsoptie voor een 4K scherm is hierbij ‘ziet eruit als 1920x1080’ waardoor de interface er nogal groot uitziet op een 27". De volgende schalingsoptie is echter “ziet eruit als 2560x1440”, tevens ook het standaard schalingsniveau als de Apple 5K-schermen, maar dan dus op een werkelijke resolutie van 4K ipv 5K.
Hoewel niet meer 1-op-4 ziet dit er nog steeds een héél stuk scherper uit dan 2560x1440 bij 100dpi.

Aangezien de prijs van 4K en 1440p schermen tegenwoordig ook heel dicht bij elkaar liggen kan ik in dit geval echt geen 1440p scherm aanraden.

Jazeker. Ik heb er zelf een. :nerd_face:

.

.

Het staat iedereen hier vrij om zijn/haar eigen advies te geven, ga je gang.

Komt er denk je rond maart ook nieuwe varianten van de Mac mini?

Ik verwacht van niet. Apple heeft de performance van de Mac minis altijd bewust “lager” gehouden dan van de iMacs, om de eigen iMac markt niet te kannibaliseren.

Maar zeker weet je natuurlijk nooit. Er zouden veel mensen blij zijn met een Mac mini met een M1 Pro of M1 Max.

1 like

Ik denk dat ik met de M1 en 16gb genoeg heb om mijn werk als fotograaf uit te kunnen oefenen. En zag dat grotendeels alle video bewerking programma’s ook de M1 ondersteunen en makkelijk 4K mee kan editen.

Voorlopig kun je een Mac mini met een M1 Pro of Max wel vergeten om de reden die TheBigZ al gaf. De volgende Mac mini zal waarschijnlijk - net als de macBook Air - voorzien zijn van een net wat snellere M2 SoC.

1 like

“Helaas zijn [zulke Retina schermen, met een dpi waarde van 200, niet (of nauwelijks) los te koop”.
Kleine uitzondering hierop: de 4k (24 inch) en 5k (27 inch) ultrafine schermen van LG. Dit zijn schermen met vergelijkbare specs als van de iMacs. Ik heb zelf geïnvesteerd in het 5k scherm in combinatie met een M1 MacMini en ben heel erg tevreden met de kwaliteit van het scherm. Als LG met nieuwe schermen komt (die niet goedkoop zullen zijn aangezien deze op de Pro gebruiker is gericht) dan kan een afgeprijsde Ultrafine 5k ook interessant zijn.

Klopt. Mits je ze nog ergens (te koop) weet te vinden.

Inderdaad. In Nederland zijn ze niet meer verkrijgbaar. Maar als je dat aandurft zijn ze nog wel in landen als Tsjechië en omstreken te vinden.

Ben hier pas op dit forum aangekomen en het eerste topic is al bijzonder interessant voor mij. Ik zit nl. in dezelfde situatie als Caspar… neen nog erger iMac 27’’ late 2012 ! Ik overweeg ook de Mac mini en externe display maar dan moet er wel nog een Macbook bij voor het werk buitenshuis. In elk geval nu al dank voor alle info.