Mac Mini op TV werkt niet

Hoi,

Net mijn Mac Mini binnen gehad (eindelijk!). Ik wil hem als een media center gebruiken, dus hij zal voornamelijk op m’n TV aangesloten zijn. Probleem is echter dat ik helemaal geen beeld krijg als ik hem aansluit op de TV via de DVI-to-video adapter. Op mn TFT monitor werkt prima overigens.

Ik heb zowel composiet (tulp) als S-Video geprobeerd, maar geen sjoege. Kabel eveneens vervangen. Ik heb ook de resolutie verlaagd naar 800x600 en 640x480, maar ook hiermee geen resultaat. Mis ik iets? Ik heb de Apple support site bekeken, geGoogled en wat fora gecheckt, maar niks gevonden. Hoop niet dat de kabel kapot is. Heeft iemand een gelijksoortige ervaring?

Weet iemand trouwens hoe de Mini weet of hij nu een PAL of NTSC signaal moet genereren? Kan dat gedecteerd worden op de een of andere manier? Ga het zometeen even op m’n TV beneden uitproberen (een fijne Loewe :wink: ).

TIA!

DVI produceert geen PAL of NTSC, dat doet je verloopstuk. Kan best zijn dat die stuk is. Probeer het eens op een andere Mac/PC.

heb je de juiste knopjes van de tv gebruikt? een vierkantje met een pijltje eruit is om de verschillende soorten input te regelen.

daan.

Ik heb het net ook op mijn Loewe geprobeerd en daar ook helaas niks, composiet noch S-Video. Ik heb hem op de juiste input staan en heb de juiste ingang geselecteerd op beide TV's. Input werkt prima, aangezien ik er normaal een Xbox op aangesloten heb (SVideo). Heb verder helaas geen DVI-uitgeruste apparatuur om de DVI-to-video adapter/kabel verder mee te testen. Maar aangezien ik volgens mij alle schakels uitgesloten heb, vrees ik dat het wel eens aan de adapterkabel zou kunnen liggen:

Ik heb zowel S-Video als composiet geprobeerd, 2 verschillende TV’s en 2 paar S-Video en composiet-video kabels. Verder ook netjes de Mini uitgedaan, kabels aangesloten, TV aan en vervolgens Mini aan. Ik heb her en der gelezen over slecht beeld (sync problemen die je zou verwachten met een niet-compatible frequentie of beeldorm), maar ik heb gewoon nul signaal. Daarnaast ondersteunt de Loewe een vrij brede range aan frequenties en beeldnormen.

In ieder geval bedankt voor jullie suggesties! Ik zal morgen eens contact opnemen met Apple Support.

Groet.

Als je naar Systeemvoorkeuren > Beeldschermen gaat en dan "Toon beeldschermsymbool in menubalk" aanvinkt en daarna je DVI -> TV-OUT convertor ertussen zet en je TV aanzet op die S-video ingang, zie je dan een extra "beeldscherm" erbij komen als je op het icoontje klikt van beelscherm (in menubalk)?

Problem solved! Het is de kabel die een beetje brak lijkt. Als ik de kabel een beetje heen en weer beweeg springt het beeld opeens aan. Het is een beetje een hit and miss operatie, maar zodra het beeld er eenmaal is blijft het ook, tenzij ik weer aan de kabel ga frunikken.

Beetje zonde, maar ik ben allang blij dat ik de oorzaak van het probleem heb gelokaliseerd. Gelijk ff een nieuwe bestellen en zodra die er is deze terugsturen.

Iedereen oprecht bedankt voor de reacties op mijn post! Echt fijn dat mensen bereid zijn mee te denken als je met een probleempje zit. :slight_smile:

Groet.

Welk soort van tussenstuk heb je hiervoor gebruikt? Wat kost het eigenlijk?

Billy

De DVI-to-Video adapter van Apple zelf:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=M9267

Kost 19 euro. Had niet verwacht dat uitgerekend hun kabeltje het zo slecht zou doen, maar goed, kan gebeuren.

[quote:f326b2e182="captainfuture"]De DVI-to-Video adapter van Apple zelf:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=M9267

Kost 19 euro. Had niet verwacht dat uitgerekend hun kabeltje het zo slecht zou doen, maar goed, kan gebeuren.[/quote:f326b2e182]

Ahah ik wist niet dat er zoiets bestond. Lijkt me af te toe een handig kabeltje. :lol:
Bedankt.

Billy

Gewoon als DOA terugsturen, lijkt mee geen probleem, suc6!

@captainfuture : Kan je ons een je bevindingen laten weten. Hoe is het beeld? Test het eens met diverse resoluties, in combinatie met internet browsers. Is alles nog leesbaar? Hoe is het beeld van een DVD als je die vanop je Mac mini afspeelt naar je TV?

Ik ben ook van plan om een Mac mini als een soort Media Center te gaan gebruiken. Lijkt me leuk.

@Sylvester:

Mijn bevindingen tot op heden. Ik heb de TV out getest met de resolutie 800x600. Hoger hoef je niet te gaan, want dat is al hoger dan de resolutie van een normaal PAL signaal. Ik heb zowel de composiet, als de SVideo uitgangen bekeken op een goedkoop TV’tje en een grote Loewe breedbeeld.

Op de kleine TV zag composiet er beter uit dan SVideo, maar dat ligt waarschijnlijk aan de TV zelf. Op mijn Loewe zag ik duidelijk verschil. Composiet was OK, maar SVideo zag er fantastisch uit. Zowel de desktop en applicaties, alswel een DVDtje. Ik had even LOTR: Return of the King Extended Edition erin gemikt. Zoals het hoort springt meteen de DVD Player in actie en begint de fullscreen playback.

Een paar tips. Wanneer je de Mini op je TV aangesloten hebt, moet je naar de Display settings gaan in de System Preferences. Klik daar op de Color tab. Nu krijg je de kans om het kleurenprofiel aan te passen. Dit kan in expert mode of met een simpele wizard. Je kunt hier bijv de gamma en de tint van de kleuren aanpassen. Speel hier met de settings en je zult zien dat je beeld er fantastisch op vooruit gaat vergeleken met de standaard instellingen! Ik was in SVideo modus bijzonder verrast met de kwaliteit die ik kon bereiken door met de color profiles te spelen.

Je hebt daarnaast nog een tabblad (even de naam vergeten) waarin je de overscan kan instellen. Dit is zeer handig als je wilt dat het scherm geheel beeldvullend is (wanneer je een film kijkt). Anders heb je namelijk een zwarte balk boven en onder in beeld. In overscan modus zal een stuk van de menubalk bovenin en de dock onderin wegvallen uiteraard. Daarnaast is er nog een checkbox die volgens mij heet “Optimize video for TV”, of iets dergelijks. Zoals de naam al doet vermoeden verbetert dit de weergave op een TV!

De resolutie van een PAL TV is nagenoeg ongeschikt voor echt gebruik van applicaties met kleine letters. Fontgrootten van 10 punten en minder zijn slecht te lezen. Als je wilt Internetten zou ik je aanraden om de fontgrootte in Safari wat hoger te zetten, maar de relatief lage resolutie van 800x600 doet sommige websites er natuurlijk wat vreemd uitzien.

Indien iemand nog specifieke vragen heeft hoor ik het graag.

Ben voor een kennis bezig een Mac mini systeem op te zetten met een HDTV (Sony Wega 32mrx) die zij als presentatie systeem gaan gebruiken met Powerpoint en Keynote.

Echter blijkt nu dat ik het beeld in de breedte niet beeldvullend krijg. Bij de eerste tests lijkt het erop dat een resolutie van 1024x768, 60 Hz het duidelijkste beeld geeft. 1280x960 pakt de Wega ook nog, maar het beeld is dan nog steeds niet beeldvullend in de breedte, en wordt dan in de hoogte wat “ingedrukt”.

De specificaties van de Wega geven ook aan: Auflösung (in pixel) WXGA (32": 1280x768p)
Verder staat er bij de specs van de PC-ingang: 640x480, 800x600, 1024x758, 1280x768 (allen 60 Hz)

Ik heb geen extra tab met “overscan” en vraag me af of ik toch niet via een omweg het gehele scherm kan benutten. Er blijven dus echt flinke zwarte balken zichtbaar aan de zijkant. Beetje jammer van zo’n breed scherm namelijk. Hoe werkt dat dan met een widescreen Apple cinemadisplay, of widescraan Powerbook? Verder ziet OS X er wel erg geil uit moet ik zeggen op zo’n HDTV 8)

Voor de duidelijkheid: 1280x768 heb ik dus ook niet als optie in het regelpaneel beeldscherm. Bij 1280 zit ik altijd aan de 1280x960. In dat geval is de breedte ook nog steeds niet beeldvullend.

Ik heb mijn G5 eens aangesloten op een gewone 70cm TV, met een DVI to Video adapter. Zelfs op de kleinste resolutie vind ik het gewoon slecht. Ik heb het wel alleen met composit video getest. Het beeld van een DVD is perfect, maar internet ziet er niet uit en is onleesbaar. Een gewone TV is er niet geschikt voor.

@h4ns:

Ik zou je willen wijzen op het bestaan van VGA naar Composiet/s-video converters die wat meer flexibel zijn. Van Trust zijn er bijvoorbeeld de Televiewer V2 (49 euro) en Televiewer V2 wireless (130 euro) . De laatste heb ik vorige week gekocht voor een opstelling op mijn werk. Het doel was daar een 1024x768 beeld te tonen op zowel een gewoon TFT beeldscherm als op een kleine TV (wel 16:9). De TV was in dit geval een el-cheapo 7" TFT scherm van het type dat je ook in de auto kunt monteren.

De beeldkwaliteit was niet zo belangrijk, maar ik vond die eigenlijk nog best meevallen zo. Wireless had ik ook niet nodig, maar deze versie was de enige die snel verkrijgbaar was.

Belangrijker was om het beeld beeldvullend te krijgen (van 4:3 naar 16:9). Dat lukt goed omdat die “televiewer V2 wireless” regelaars heeft waarmee je beeld op veel manieren kunt instellen, verschuiven en zoomen.

In jouw geval moet je 1280x786 omzetten en uitvullen, en ik ben bang dat de televiewer dat niet kan (1024x768 is het maximum volgens de specificaties).
Maar in mijn zoektocht naar kastjes die eventueel ook meer kunnen kwam ik ook de Canopus SSC120EX (180 dollar) en een converter van Conrad (100 euro) tegen die beide ook (tot) 1600 x 1200 pixels ondersteunen.
Zo zijn er nog veel meer producten trouwens, tot in de 1000 euro, ik vermoed dat de duurdere converters ook betere beeldkwaliteit geven. :slight_smile:

Edit: ik controleer het net nog even, en volgens de specs van de V2 wireless gaat deze ook tot 1600x1200 pixels… , zie : http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=14136
Het wireless deel van de converter hoef je niet te gebruiken, het is een apart kastje, misschien een leuk extra. 8)