Mac mini vs Mac studio vs iMac

Heeft iemand toevallig al een mooie vergelijking gezien tussen de drie hoofd modellen van de desktop mac’s?
Aangezien er nieuwe Mac mini’s zijn, ben ik wel geïnteresseerd welke er nu beter presteert.
Ja, het is een beetje Apples met Peren, ik weet het.

Het is niet helemaal appels met peren.
(1) De iMac heeft nog een M1. Dat is het instapmodel.
(2) De Mac mini is sinds gisteren verkrijgbaar met M2 en M2 Pro.
(3) De Mac Studio is verkrijgbaar met M1 Max en M1 Ultra.
De nieuwe M2 cores zijn iets sneller dan die in de M1, maar niet enorm veel sneller. Performance is dus in bovenstaande volgorde, iMac het “langzaamst”, Mac Studio het snelst.

Ik denk dat de nieuwe Mac mini met M2 Pro (plus aparte monitor) een hele interessante combinatie is momenteel, als je geen iMac zoekt.

1 like

Zoals je wellicht weet, zoek ik momenteel niets.
Alleen vind ik een all in one wel fijn, omdat ik niets anders gewend ben en het best ruimte scheelt.

In de toekomst gaat het er mij vooral om hoe ik op de duurzaamste methode af en toe kan gamen (Age of Empires IV) en fijn gebruik kan blijven maken van macOS.
Echter zegt me iets dat tegen de tijd dat het apparaat waarmee ik dit bericht type aan die functie eisen niet meer voldoet er vast wel een adequate oplossing daarvoor is. In 2025/2026 zal ik vast wel een (dual) setup vinden waarmee ik sommige apparaten dubbel gebruik. Randapparatuur bedoel ik dan vooral.

Ik vind het alleen jammer dat ik mijn huidige setup niet gewoon kan dupliceren met één aankoop, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb nu een 27" iMac uit 2019 met macOS én Windows 10 erop. Voldoet voorlopig nog wel. Ik heb dus alleen geen back-up plan.

Ik volg jullie discussie met belangstelling omdat ik twijfel over de aanschaf van de Mac Mini m2 of nog wacht op de nieuwe release van mijn huidige iMac 27 " … als die er ooit komt. Het nadeel van Mac mini lijkt me dat ik alle andere randapparatuur moet voorzien ( microfoon, luidspreker, camera,…) . Het voordeel is natuurlijk dat de oplossing al beschikbaar is. Ik ben voornamelijk bezig met beeldbewerking ( fotografie)…dus een 27" is minimum.

Mijn iMac is van 2019 en wat mij betreft snel genoeg, dus ik kan nog een paar jaar wachten om te zien of ze een nieuwe uitbrengen of dat ik daarvoor in de plaats een mini met een los scherm ga kopen.

Volgens Apple gaat die er voorlopig niet meer komen.

Hoi Whaha , er zit heel veel verschil in de snelheid van de SSD’s tussen die 3 modellen
Mac mini m1 is ongeveer max 3000Mbps , die van de Macstudio 5000Mbps! van de iMac M1 weet ik het helaas niet , ik denk en hoop hetzelfde als de Mini M1
En wellicht ook belangrijk met de huidige stroomprijzen de Intel IMac verbruikt maximaal 217 Watt en de Mac Mini M-1 29 Watt , ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de MacStudio je iMac alle kanten van de kamer laat zien!

3,7 GHz 6-Core Intel Core i5 / 40 GB 2667 MHz DDR4

Ik zat er ook aan te denken om mijn iMac 27 inch late 2019 te gaan vernieuwen maar heb geen idee met mijn specificaties van hierboven wat voor Mac mini m2 zou moeten aanschaffen.
iemand een idee?

Waar gebruik je je Mac zoal voor? (Zware programma’s?)

1 like

Af en toe Final Cut P en Logic PRO voor de rest niet echt veel zware programma’s meer, goede review van Brownlee thnx.

En hoeveel wil je uitgeven aan het totale systeem?
Heb je al een goede (losse) 27" monitor?

De Mac mini M2 Pro (16GB) met 1TB SSD komt op €1799.
De 5K LG 27" monitor kost circa €1100. Dan heb je een scherm dat Apple zelf in zijn 27" iMacs gebruikt. (Inclusief webcam etc)

Nee heb nog geen losse monitor maar denk dat ik met bovenstaande configuratie er wel ben :wink: Denk dat dat hem wel word!

Dank voor het meedenken BigZ

1 like

Don’t buy Mac mini m2…

Review over de M2 met langzamere SSD erin

Ja dat verhaal is bekend.
De versie met 256GB SSD heeft maar één SSD chip.
Als je twee chips hebt, is de performance een stuk hoger.

1 like
1 like