Mac Mini vs PC

Ik werk nu al een tijd met m'n nieuwe Powermac G4 446 mhz die ik voor weinig geld heb overgenomen, een fijn systeem die ik ook zeker niet kwijt wil! Maar ik kwam tot de ontdekking dat dit apparaat op gebied van muziek produceren helaas toch nét te kort komt toen ik logic en reason naast elkaar draaide.

M’n broer heeft inmiddels m’n oude PC overgenomen zodat hij er wat spellen op kon spelen. Ik was toch al van plan om er op den duur misschien een nieuwe PC bij te kopen (alleen moederbord en processor, de rest heb ik hier wel liggen).

Nu zijn er 3 opties

1. Of ik koop een G4 upgradekaart, maar deze zijn nogal prijzig en bieden niet het volle aantal Ghz. Dit is iets waar ik eerst voor wilde gaan. Maar ik heb het idee dat ik hiermee erg weinig voor veel geld koop.

2. Of ik koop een Mac Mini, maar dan is nog de vraag of je hier een beetje fatsoenlijk muziek mee kan bewerken. De ervaringen met Reason + Mac Mini zijn helaas nogal schaars (zoniet onvindbaar)

3. Of ik koop een moederbord + processor, dan ben ik voor +/- een kleine 200 euro klaar

Optie 3 lijkt me het meest aantrekkelijk, ik sluit 'm toch niet aan op het internet (daar gebruik ik de mac voor) dus van virussen en spyware zal ik weinig last hebben. Maar ik ben toch benieuwd hoe de Mini zich houdt als je er redelijk zware programma’s op gaat draaien.

Misschien dat iemand nog wat aardig advies kan geven :finderoud:

Alles wat op je PM G4 werkt, werkt nog 10x beter op een Mac Mini, dus ik zou zeker voor de Mac Mini gaan!

ik zou ook voor de mac mini gaan (mac-minded ;)) maar dan moet er minstens 512MB in, dat wordt dan ook weer bijna 3x zo duur als je pc-oplossing, maar dan staat die PM G4 daar weer zo nutteloos (?)

Met m'n G4 Powermac komt het wel goed, daar hoeven jullie niet over in te zitten :P

Welke ‘CPU slurpende’ programma’s draaien jullie op je Mini? In Reason zitten namelijk veel synthesizers en deze konden op mijn inmiddels ex-Athlon 1200 (tot +/- 10 - 12 stuks + effectenmodules ruwweg) allemaal naast elkaar draaien zonder dat er audio-dropouts optraden. Ik weet niet hoe de G4 processor met 1,25 / 1,42 Ghz zich staande houdt met dergelijke bewerkingen.

waarom word een mac mini met wat extra geheugen 3x zo duur?????? wij plaatsen a-merk geheugen voor een normale prijs en niet volgens apple's richtlijnen wat idd wel 3x zo duur is.

Als Tiger uitkomt wordt de mini standaard met 512 geleverd.

[quote:2bcf866b92="Beathoven"]Ik werk nu al een tijd met m'n nieuwe Powermac G4 446 mhz die ik voor weinig geld heb overgenomen, een fijn systeem die ik ook zeker niet kwijt wil! Maar ik kwam tot de ontdekking dat dit apparaat op gebied van muziek produceren helaas toch nét te kort komt toen ik logic en reason naast elkaar draaide. [/quote:2bcf866b92] Tja, Logic en Reason heb je al voor Mac. Mocht je een PC kopen, hoeveel Windows software heb je dan nodig om muziek te produceren?

[quote:3a23048f9b="MacLeon"]waarom word een mac mini met wat extra geheugen 3x zo duur?????? wij plaatsen a-merk geheugen voor een normale prijs en niet volgens apple's richtlijnen wat idd wel 3x zo duur is.[/quote:3a23048f9b] Beathoven zegt dat hij met een pc-oplossing klaar is voor 200€ De mac mini is al sowieso 499€, doe daar dan nog eens 50€ bij, dan kom je al op 549€, dat is dan 2,75 keer zoveel als 200€, dus bijna 3 keer.... snappie? :?

Ik ben maar gegaan voor de 'bag of crisps at the gasstation' oplossing, voor 175 euro een Asus moederbord, 2200 mhz Sempron processor, processor koeler en 512 MB DDR gekocht. De behuizing, randapparatuur en andere componenten heb ik allemaal wel liggen. Ik heb gisteren nog wat nagedacht over een Mac Mini. Niet alleen moet er dan extra geheugen in er moet ook nog een USB MIDI oplossing bij en al met al denk ik dat ik daarmee nog niet helemaal klaar ben en voor onverwachte uitgaven kom te staan (grote HD is b.v. wel een vereiste). De PC ga ik nu puur en alleen voor het produceren van muziek gebruiken. Internetten, spelen met darwin en overige dingen blijf ik wel op de Mac doen. ;)

[quote:5b7bdfa83b=“vogel”][quote:5b7bdfa83b=“Beathoven”]Ik werk nu al een tijd met m’n nieuwe Powermac G4 446 mhz die ik voor weinig geld heb overgenomen, een fijn systeem die ik ook zeker niet kwijt wil! Maar ik kwam tot de ontdekking dat dit apparaat op gebied van muziek produceren helaas toch nét te kort komt toen ik logic en reason naast elkaar draaide.
[/quote:5b7bdfa83b]
Tja, Logic en Reason heb je al voor Mac. Mocht je een PC kopen, hoeveel Windows software heb je dan nodig om muziek te produceren?[/quote:5b7bdfa83b]

0

Reason staat op een hybride CD en Cakewalk Pro Audio (voor de aansturing) heb ik al voor de PC. Dat is in de basis even goed als Logic Express, alleen is Logic grafisch wat meer aangekleed. Daarbij is het in de toekomst best mogelijk om b.v. de Mac als aansturing te gebruiken en de PC als instrument.

[quote:c9f3cebb53="MacLeon"]waarom word een mac mini met wat extra geheugen 3x zo duur?????? wij plaatsen a-merk geheugen voor een normale prijs en niet volgens apple's richtlijnen wat idd wel 3x zo duur is.[/quote:c9f3cebb53]

Wie zijn “wij”?

Muziek maken op een PC? Kan dat dan? :evil: :innocent:

[quote:104dfb344d="MacAttack"]Muziek maken op een PC? Kan dat dan? :evil: :innocent:[/quote:104dfb344d]

zie sig :finderoud: :slight_smile:

[quote:bae1862596="MacAttack"]Muziek maken op een PC? Kan dat dan? :evil: :innocent:[/quote:bae1862596] Gister nog gedaan. Moest wel een keer herstarten. :sealed:

Ik verwacht geen storingen als de hardware tenminste goed is. Zal 'm vanavond eens in elkaar schroeven.

hoi, ik zou voor de Mac mini gaan. :wink:

ik ben al voorzien ;)

O oke nou dan gefeliciteerd met je mac mini. :wink:

mac mini?

wanneer kom je 'm brengen :stuck_out_tongue:

het is een pc geworden