MAC of PC aankoop

Als je een echt objectief oordeel wilt, zit je volgens mij al ten eerste een verkeerde site. Natuurlijk kan je je dan afvragen naar welke site je dan wel moet surfen. :?

Alhoewel je hier oh zo vaak zal horen dat Apple 1000den keer beter is, mag je daar direct al enkele eigenschappen van relativeren. Ook zal hier je nooit de mindere kanten van Apple horen.

Sta me toe enkele voorbeelden van positieve en negatieve eigenschappen te geven.

1. Apple is zowel hardware als sofware: Dit heeft als voordeel dat ze ‘subliem’ goed op elkaar zijn afgesteld. Zo zal je nooit conflicten bekomen omdat de hardware gewoon nooit in conflict zal komen. Daarbij mag ook duidelijk vermeld worden dat (juist omdat het zo goed op elkaar is afgesteld) het eindresultaat “relatief” sneller is! (natuurlijk niet sneller als de laatste nieuwe pc’s maar wel als pc’s met ongeveer dezelfde spec’s). Een vb? Een apple met 933mhz (vb: mijn iBook) wil ik gerust naast elke pc laptop plaatsen met 1.5 gig!
    Maar de combinatie van hardware en software samen te leveren heeft ook 1 nadeel. Namelijk dat Apple duidelijk een monopolie heeft voor zijn eigen product. 50euro voor een standaard Apple muis, 250euro voor een streepje RAM, … De prijzen zijn soms wel absurd!
  2. Een duidelijk kenmerk is wel … en dat verschil voel ik écht!.. is dat de software, van Apple zelf, op elkaar is afgesteld! Je kan het niet bedenken of het is onderling in elkaar verweven. Sleep gerust een foto naar Adresboek en de foto zal er worden aan toegevoegd, of sleep een liedje uit je iTunes lijst naar iChat en het wordt verzonden… Na enkele maanden zal je dit leren te gebruiken (en er dus ook van houden!). Ook is het gebruik van TAL van SHORTCUTS zéér handig! Zeker als je een iBook of PoBo aanschaft!

Ik kan nog uren doorgaan.
De essentie van je keuzeprobleem is uiteindelijk afhankelijk van 3 zaken:

• Je intentie met je volgende computer
  • Je computerkennis (om eventueel de goedkopere pc virusvrij te houden of bugvrij)
  • Je beschikbare middelen (Ben je bereid de meerprijs te betalen voor een mac? Want ondanks alle praatjes, is die er wel nog!)

Gtz Peach

[quote:5dbf538c2b="Peach"] Maar de combinatie van hardware en software samen te leveren heeft ook 1 nadeel. Namelijk dat Apple duidelijk een monopolie heeft voor zijn eigen product. 50euro voor een standaard Apple muis, 250euro voor een streepje RAM, ... De prijzen zijn soms wel absurd! [/quote:5dbf538c2b]

Het scheelt dan wel dat het tegenwoordig helemaal niet nodig is om dit van Apple te kopen. Willekeurige muizen werken allemaal, Dane geheugen gaat ook prima (mits je wel het type exact goed hebt), en dergelijke. Het enige wat niet werkt is een willekeurige PC grafische kaart. Maar ook gebruik ik gewoon een simpele usb externe geluidskaart (creative mp3+), nergens staat dat het werkt met osx, maar inpluggen en en werkt prima. Een typische truuc van Apple om zoveel mogelijk eigen merk spul te verkopen door te verzwijgen dat de rest ook prima werkt.

Ik zou zeggen ga ervoor, je hoeft je nooit zorgen te maken over wormen of weet ik veel. En ik geloof dat alle telebankiersites het doen, dus daar hoef je je ook niet druk over te maken.
Bijvoorbeeld ook MS Office voor mac vind ik prettiger werken dan die voor PC, dus overstappen is een eitje als je gewend bent dit soort applicaties te gebruiken.

Was vroeger een WIN adept, tot mijn scha en schande een paar keer tegen de ruit aangelopen met crashes en blauwe schermen als gevolg en met verlies van werk. Ben nu al drie jaar een MAC'er zonder spijt.

Tot nu toe hebben we ook alleen maar Windhoos gehad. Sinds enkele weken heb ik een iMac G5. We waren al van plan een Mac te kopen, maar toen dus een maand geleden de PC de geest gaf, zijn we meteen overgestapt. Gelukkig de PC nog wel een keer opgestart gekregen en diverse bestanden zonder problemen overgezet naar de Mac d.m.v. een touwtje.

Het is verder ff wennen om alles te vinden, maar als je het eenmaal gewend bent. Ik ga er nog wel een goed naslagwerk bijkopen.

Er zijn verder ook plenty progjes te vinden. Alleen ben ik nu nog op zoek naar een freeware WYSIWYG webdesigner zoals Frontpage. Wie heeft nog een tip? :slight_smile:

Naast de Mac hebben we nog een XP laptop en een draadloos netwerkje tussen dit alles met een SpeedTouch router/ADSL modem. In het begin gaf dit wat problemen, maar na wat proberen draait dit ook als een tierelier!

Dus gewoon doen!

[quote:f7fe88c715="Peach"]Maar de combinatie van hardware en software samen te leveren heeft ook 1 nadeel. Namelijk dat Apple duidelijk een monopolie heeft voor zijn eigen product. 50euro voor een standaard Apple muis, 250euro voor een streepje RAM, ... De prijzen zijn soms wel absurd![/quote:f7fe88c715]

Hmmm, hoe zat dat ook alweer met monopolie…

Windows: monopolie,
Internet Explorer: monopolie
Windows Media Player: monopolie

En de prijzen van Apple zijn altijd onderwerp van discussie geweest, maar ga eens een Logitech muisje halen… of een Logitech toetsenbordje…

Het heeft compleet geen zin hier een welles-nietes discussie uit te lokken...

Maar sta me toe uw reply compleet te weerleggen :evil:

Windows heeft geen monopolie: Je kan op elke Windows configuratie tal van (zelfs gratis) andere systemen draaien. Ik zal u al direct een vb. geven, namelijk Linux. Voor u begint te typen dat linux ook op Apple ga, wil ik er toch aan toevoegen dat ik Apple als een monopolie zie omdat ze zowel de Hardware als de Sofware produceren.
Trouwens … ik hoop dat je geen ruzie zoekt met de (ondertussen 6 a 7 % percent) firefox gebruikers, door te beweren dat internet explorer de monopolie heeft het webbrowsen op een windows pc. Akkoord ze beheersen zo goed als de markt (iets van een 87%). Maar je kan dit toch al duidelijk in twijfel trekken! Ook moet je kunnen toegeven dat er de laatste jaren véél signalen zijn van verval van inetexplorer (vb. de tal van spyware killers of beveilingslekken in het programma).

Logitech? De hoofddoelgroep van Logitech zijn pcgebruikers. Ik had dacht ik zelf op macosx.nl gelezen dat Logitech zal stoppen met ontwikkeling voor Apple. De doelgroep is gewoon te klein (en ze hebben wel gelijk). Trouwens je moet gewoon durven toegeven dat Apple, door zijn soms wat dure prijs, gewoon een gevoel van decadentie wil doorduwen.

Ja wij brengen een goed product op de markt en het kost verdomme véél geld. Dus het koop het direct gauw! Maar verwacht nu niet dat je het binnen de 3 maand hebt! :smiley:

Dit heeft niet eens met een welles-nietes discussie te maken, maar met simpel vergelijk. Je hebt het over de "dure" muis van Apple, die wel 50 euro kost. De gemiddelde muis van Logitech kost dat ook... DAT wou ik zeggen met mijn post, niet eens dat er dus wel concurrentie s, want dat is een andere discussie.

Ik ben zelf alleen maar blij dat de software en de hardware van dezelfde fabrikant komen. Mijn printer is een Epson, en Epson levert ook de software. Scanner idem dito. En het werkt daarom ook, want wie weet nu beter hoe een apparaat in elkaar zit, dan de maker zelf ?

En Windows heeft wel degelijk monopolie, want bijna niemand [b:ef3e4005b7]durft[/b:ef3e4005b7] te switchen naar Linux of Apple, want dankzij hun perfecte marketing denkt 90% van de Windows genruikers dat je veel minder kan met andere OS-en… Dat kleine groepje wat jij aanhaalt, die Linux gebruiken bijvoorbeeld, zijn geen afspiegeling van de gemiddelde computergebruiker, en het is dus ook niet eerijk om hun als voorbeeld aan te wijzen.

Pak een gemiddelde burger, die niet veel van computers weet, ik durf te wedden dat geen haar op zijn hoofd zal denken aan het draaien van iets anders dan Windows, want ze hebben zoveel geruchten gehoord over Linux en Apple… “dat kan vast niet best zijn”. En dus puur door mensen bang te houden, heeft Windows wel degelijk een monopolie. Er zijn wel alternatieven, maar bijna niemand durft ze te gebruiken, en dus zijn het geen echte concurrenten.

[quote:8596e45198="PICAPICA"]kijk toch ook eens [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=26375]hier[/url] + [url=http://forum.macosx.nl/search.php]zoekfunctie?[/url] Succes ermee...[/quote:8596e45198] akkoord maar toch blijkt de vraag groot te zijn als ik de reply's zie.

[quote:2158ba7a00="H@roldBeer"]nou, dat nadeel ligt aan de browser zelf. Als er een bepaalde site niet met safari bekeken kan worden, dan kan je nog IE van microschoft gebruiken of neem er firefox, netscape, mozilla etc. onder de arm.[/quote:2158ba7a00] Nou ik heb mijn profiel op thats-me nog nooit goed kunnen bekijken op een mac. Dat is wel minder. Maar dat is [b:2158ba7a00]geen[/b:2158ba7a00] reden om niet een mac te kopen. Verder zijn er weinig minpuntje's :P

[quote:64476da894="Peach"]Maar de combinatie van hardware en software samen te leveren heeft ook 1 nadeel. Namelijk dat Apple duidelijk een monopolie heeft voor zijn eigen product. 50euro voor een standaard Apple muis, 250euro voor een streepje RAM, ... De prijzen zijn soms wel absurd! [/quote:64476da894] Dat is allang niet meer nodig en een hardnekkig vooroordeel tegenover de Mac. Ik kan een hele zooi muizen en verschillende soorten latjes aan en in m'n iBook hangen. En je hoeft niet per se via de AppleStore te bestellen, al zouden ze me dat iets te graag willen. [quote:64476da894="Peach"]Windows heeft geen monopolie: Je kan op elke Windows configuratie tal van (zelfs gratis) andere systemen draaien. Ik zal u al direct een vb. geven, namelijk Linux. Voor u begint te typen dat linux ook op Apple ga, wil ik er toch aan toevoegen dat ik Apple als een monopolie zie omdat ze zowel de Hardware als de Sofware produceren. [/quote:64476da894] Ja, daaaaag! Windows heeft met z'n marktaandeel van 95% geen monopolie en ik ben de Kerstman. Kijk, de uitwisselbaarheid is bij PC's natuurlijk waanzinnig groot. Je kan ze zelf bouwen. Maar in meer dan negen van de tien gevallen wordt er Windows opgepleurd. De enige monopoliepositie van Apple die ik zie is die van de iPod, zowel qua marktaandeel als qua mogelijkheden van bestandsuitwisseling, maar voor dat laatste zijn weer fijne "third party" programmaatjes. Voor een objectieve mening over Macs weet ik zo gauw geen site, ook deze niet. Maar ik heb een Mac omdat ie doet wat ik wil (heel vaak, soms niet), omdat ie stabiel is en geen last heeft van virussen, omdat ie m'n hardware meteen herkent zonder irritante wizards en tja, dat ie mooi is, ach zal wel.

[quote:6921141e17="Jakke"]Er bestaat tot op de dag van vandaag nog geen virussen of spyware voor Mac OS X! Dit maakt ad-aware, of welk ander spyware/virusscanner dan ook, overbodig.[/quote:6921141e17]

Er schijn er een te zijn…

http://www.wired.com/news/mac/0,2125,63000,00.html

Proof of Concept, tja en dan nog.

Wilt u dit virus installeren, ja of nee?

:innocent:

In totaal zijn er 88 virussen en trojaanse paarden, waarvan 85 voor Mac OS 9 en/of lager. 4 stuks trojaanse paarden zijn er voor Mac OS X, waarvan er 3 door de antivirussen worden onderschept/herkent: [url=http://vil.nai.com/vil/content/v_101173.htm]MacOS/Amphimix[/url], [url=http://vil.nai.com/vil/content/v_125299.htm]MacOS/MW2004[/url], [url=http://vil.nai.com/vil/content/v_129163.htm]Unix/Opener.worm[/url] en [url=http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=22467&page=1&pp=20]Underhand[/url]. Deze laatste wordt niet herkent. Het risico op besmetting is zeer laag, je loopt ze namelijk niet zo eenvoudig op, een enkeling is met moeite via P2P te downloaden, de laatste vind je gewoon op internet en moet je zelf of door iemand anders laten installeren. Verder is Amphimix gewoon een 'Proof of concept' en doet verder niets, MW2004 vindt het leuk om het een en ander te wissen (alleen op gebruikersniveau), Opener doet meerdere dingen maar moet je toch echt zelf installeren of je moet een fijne vriend hebben... :roll: Verder zijn er nog 102 macro-virussen, maar niet al die virussen kunnen op een Mac met Office erop schade aanrichten. Eerlijk gezegd had ik niet zo'n zin om ze allemaal langs te lopen en te kijken of ze ook bij ons kwaad kunnen. Macro-virussen zie je tegenwoordig niet zo vaak meer, maar ze bestaan nog wel, ze kunnen alleen eventuele schade aanrichten als je zelf Word, Excel, etc. draait en dan beperkt de schade zich voor zover ik weet tot bestanden die met die programma's te maken hebben. Echte Mac OS X-virussen zijn er dus nog steeds niet. :D Er is ook wel wat spyware, maar dat kun je niet oplopen via sites of wat dan ook, je zult de programmaatjes echt zelf bewust moeten downloaden en installeren, je kunt zo het gedrag van je partner of je kinderen in de gaten houden.

Wat dat betreft is Windows echt een hele andere wereld. :stuck_out_tongue:

De meeste informatie heb ik overigens bij McAfee vandaan gehaald.