mac of pc

ik ben een beginnend filmer en monteerder,volg een cursus filmen en monteren,en daar gebruikt men een mac en het programma imovie,ook ben ik sinds kort aangesloten bij een filmclub,en daar is niemand die een mac gebruikt ,ik hoor van twee kanten zoveel pro en contra's dat ik niet goed kan beslissen wat te kopen een mac of een pc,is er iemand die mij goede raad kan geven en waar vind ik een mac store met goede service(omgeving Breda)

groeten ell

Mac of Pc. Eeuwig dilemma, maar je geeft precies aan wat je ermee wilt doen, namelijk monteren. Ik heb zelf een tijd gemonteerd op pc en Apple, en had thuis een pc. Toen ik toe was aan een nieuwe machine heb ik toch voor een Mac gekozen. Voordelen? Omdat video nogal veel vraagt van een computer, is een stabiele computer nodig (als je niet de hele tijd gestoord wilt worden door foutmeldingen. Een Mac is stabieler.

Als je beginnend bent, wil je eerst werken met programma’s die nog enigszins te begrijpen zijn. Imovie is buitengewoon makkelijk, en Final Cut Pro (veel uitgebreider, professioneel) is relatief makkelijk aan te leren.

Als je op een PC gaat monteren, en je wilt de nodige mogelijkheden hebben, dan ben je kwa software snel aangewezen op Adobe Premiere (niet erg simpel om te leren ) of Avid Dv Express (kan behoorlijk lastig zijn).

Ik kan je dus een Mac aanraden, ook al is de aanschaf prijs wat duurder dan een PC.

marty1_99,dank je wel voor je reactie,wat betreft de prijs ik heb een bestekje laten maken van een samengestelde pc met video captureboard matrox rt.x100 extreme pro suite ,en windows xp professional:prijs incl.btw3795€ eb dat vind ik wel heel duur,en de mac op die op de cursus word gebruikt is ook pas nieuw een power mac g5 en die koste volgens de leraar maar 1700€ excl.btw,dat is toch een stuk goedkoper,kan u me zeggen als ik zou beslissen voor een mac waar ik dan zeker opmoet letten,

groeten ell

Breda? Ga naar [url=www.appledealer.nl]Digitaal Prinsenbeek[/url]. Service is picobello. Zelfs voor mensen van ver buiten Breda. Persoonlijke ondersteuning. En showroom.

Waar je op moet letten? Alles zit er al in!
Als je voor iMac G5 gaat, kijk eerst naar dode pixels voor je het meeneemt uit showroom. Succes!

bedankt suzanne prinsenbeek dat is maar een 20 minuutjes bij mij vandaan dus daar ga ik maandag zeker eens kijken groetjes ell

Vooral als je veel met video gaat doen zou ik een PowerMac G5 overwegen. Deze zijn makkelijker uit te breiden met extra PCI kaarten.

Ik ben voor de grap even naar www.mailamac.nl gegaan…

PowerMac G5 ( single 1.8 Ghz ) met DVD brander
1 Gb extra Ram, dus samen 1,25 Gb.
19 inch CRT monitor

Totaal: 2250 euro inclusief BTW.

Je kunt meer Ram overwegen, maar ik heb zelf 2 Gb in mijn G5 zitten, en zelfs bij renderen en monteren gaat hij niet over de 1 Gb heen qua gebruik, dus dat is ( momenteel ) nog sonde van het geld.

Succes met je keuze, hoewel ik denk dat je hem al gemaakt hebt… :wink:

pinnacle loopt best chill op een pc... maar daar koop je geen mac voor... nee je moet eerst zoeken naar wat lkkr op een mac loopt en dan koop je netjes een mac, want dan wordt je niet als een looser afgeschildert en kan je toch lekker hier komen als het opeens niet lekker loopt :roll:

prinsenbeek svp check spelling: Bent u echt niet in de gelegenheid om overdag te komen nem dan contact met ons op.

[quote:f7cb96b900="Susanne"]Breda? Ga naar [url=www.appledealer.nl]Digitaal Prinsenbeek[/url]. kijk eerst naar dode pixels voor je het meeneemt uit showroom. Succes![/quote:f7cb96b900]

Bij Digit@@l hoef je niet bang te zijn voor dode pixels, daar worden alle pixels getest voor er een mac de deur uit gaat.

Als je mobiel toch goed wil werken, dan kan je Powerbook G4 15 " 1,5 GHz nemen. Ten eerste is de videokaart speciaal gemaakt voor de zware programma's en ten tweede heb je een breedbeeld waarop je met gemak 2 foto's naast elkaar kan neerzetten. En natuurlijk is het overal mee te nemen.

Ik zou een mac kopen. Ik heb tot 3 maand terug er misschien nog maar een paar keer op gewerkt en believe me: "Niets zal je wensen beter bevredigen". Stabiel, snel, makkelijk & vooral geen virusjes die je tijdverlies geven. Zeker voor videobewerking is er niets beters. Slechts één contra is volgens mij het moeizaam omzetten naar wmv.

Aan de andere kant, waarom zou je in God's naam iets om willen zetten naar .wmv ?

Wat een kut formaat is dat. Het is of te blokkerig, of moet om de haverklap bufferen, doorspoelen gaat moeizaam, en je hebt vaak die *** Media Player nodig.

Gewoon op DVD branden, QuickTime of DivX van maken.

Waarom? Omdat mensen constant zitten te zagen dat ze quicktimee moeten installeren.

[quote:7fb8e87f35="Susanne"]Breda? Ga naar [url=www.appledealer.nl]Digitaal Prinsenbeek[/url]. Service is picobello. Zelfs voor mensen van ver buiten Breda. Persoonlijke ondersteuning. En showroom.

Waar je op moet letten? Alles zit er al in!
Als je voor iMac G5 gaat, kijk eerst naar dode pixels voor je het meeneemt uit showroom. Succes![/quote:7fb8e87f35]

Digit@@l is idd nog steeds de beste dealer die ik tegen gekomen ben.
Super service en een leuke crew.

En betreft de keuze pc of mac, een mac is duurder in aanschaf. Maar mocht je professioneel gaan editen op PC dan ben je een aanzienlijk stuk duurder uit. Je zal dan Avid met Mojo en een dik systeem moeten aanschaffen wat wel in de buurt van 8000 eu komt, en dat terwijl je voor 4000 eu een mac met Final Cut Pro kan hebben.

Beste mensen allemaal bedankt voor jullie reacties,ik heb weer veel stof om over na te denken,ik hou jullie op de hoogte wat uiteindelijk mijn keuze zal worden,al heb ik eerlijk gezegt al een beetje een keuze gemaakt het enige waar ik nog een beetje voor huiver is het omschakelen van pc naar mac ik ben namelijk al jaren een pc gewoon,en ben ook niet meer zo jong,dan helaas doe je er allemaal wat langer over,maar in ieder geval allemaal bedankt,en kevoptel wat is wmv?het is misschien wel een stomme vraag maar ik ben er allemaal nog niet zo goed in thuis groetjes ell

WMV is een extensie van het programma Windows Media Player,een bepaalde codering voor films en ( :? ) Muziek. om te verduidelijken: het programma waar illegale dingen zijn ingebouwd :P

[quote:1c64f248a3="kevkoptel"]Waarom? Omdat mensen constant zitten te zagen dat ze quicktimee moeten installeren.[/quote:1c64f248a3] Dat gezaag hoor ik ook zo vaak als ik iets moet maken, maar ik geef altijd het steevaste antwoord: "Wil je nu kwaliteit of niet ? Als je kwaliteit wilt, zul je er wel eens wat voor moeten doen."

Ik geef ze altijd 4 keuzes:

• DivX
• AVI met Cinepak codec
• QuickTime met motion jpeg codec
• Mpeg I

Vaak lever ik dan ook de bijbehorende software en plugins voor de verschillende besturingssystemen, zodat ze het altijd kunnen bekijken. Geen enkel type film is op elke computer te bekijken, zo simpel is het. Dus geef ik ze de keuze, en geef ze de software die erbij komt.

Had ik maar de HD-ruimte op mijn websites om dat te doen :P

DivX, mpeg-1 of WMV verschillen niet zo heel veel, als je het goed codeerd.

Maar ik lever vaak CD-roms, en daar staat kwaliteit voorop, dus daar valt wmv gelijk af.

En in websites gebruik ik gewoon QuickTime, of mpeg-1. En plaats je een link naar de site waar mensen de software kunnen downloaden, of je zet de software ook op de server zelf, en bespaar je mensen ook nog de ergenis van het moeten invullen van een e-mail adres, wat tegenwoordig vrij normaal is als je iets wilt downloaden…

En webruimte ? Kwestie van creatief zijn… veel gratis account hebben webruimte. Sluit 2 of 3 van zulke accounts af, en plaats daar de software. Zo houd je je eigen webruimte vrij.

Mac of PC voor montage kan PC op sommige vlakken toch beter zijn vanwege er een groter publiek is die nog altijd met PC werkt. Men hoeft daarvoor geen Adobe Premier te hebben. Met Pinnacol Studio kan men al zeer proffesioneel werken men betaald niet veel geld voor het pakket en het is in het nederlands Indien men foto's of affiche"s gaat maken is dit een ander zaak. Hoe stabiel je mac of pc is heb je zelf in de hand. Wat wordt er gedaan met de computer.

Het is juist wat men zegt als je via mac werkt dan gaat er nogal vlug gevraagd worden quicktime.
En omdat de meeste mensen nogal tijd met PC vertrouwd zijn kan dat soms problemen geven.

Doe je het als een hobby blijven de mensen ook vaak niet steken op de instapproggies hoor. Na een tijd willen ze meer en dan komen de problemen meestal. Crash dit, crash dat.

PS: Ik had een tijd geleden van Pinnacle Liquid Studio gezien, maar niet veel meer van gehoord. Iemand al mee gewerkt? (weet niet of er macversie van is)