Mac onderhouden?

Goede avond,

Vanaf volgende week ben ik waarschijnlijk de eigenaar van een imac 1.6 G5. maar ik vroeg me af of ik het os nou eigenlijk moet onderhouden of niet? ik heb ergens is een keer iets gelezen over primities herstellen of iets dergelijks maar ik snap eigenlijk nog niet echt wat dit inhoud.

Ook zou ik graag willen weten of ik ergens op moet letten bij deze mac aangezien ik ook een aantal artikelen heb gelezen over eventuele fouten in deze mac’s.

bvd.

[quote:5f77e130d8="JM-Y"]ik vroeg me af of ik het os nou eigenlijk moet onderhouden of niet?[/quote:5f77e130d8] Tja, wat versta je onder "onderhoud"? Dingen als de schijf defragmenteren of zo hoef je niet te doen, dat gebeurt automatisch achter de schermen, om maar wat te noemen.

[quote:5f77e130d8=“JM-Y”]ik heb ergens is een keer iets gelezen over primities herstellen of iets dergelijks maar ik snap eigenlijk nog niet echt wat dit inhoud. [/quote:5f77e130d8]
“Permissies” bedoel je denk ik :slight_smile: Even een korte cursus UNIX (en dus OS X): alle bestanden en mappen hebben zogenaamde permissies, die aangeven wie ze kan lezen, schrijven, en/of uitvoeren, en ook wie de eigenaar van het bestand of de map is. Hoe dit allemaal in elkaar steekt hoef je niet persé te weten, belangrijk is vooral dat dit helpt om je systeem veilig te houden, want je kunt hierdoor niets uitspoken met andermans bestanden. Diezelfde permissies kunnen ook voor het besturingssysteem belangrijk zijn, omdat sommige bestanden of programma’s bepaalde permissies moeten hebben anders kunnen ze hun taak misschien niet goed doen. Permissies herstellen betekent eigenlijk gewoon dat je het besturingssysteem vertelt dat hij allerlei bestanden na moet lopen en moet zorgen dat permissies die onverhoopt veranderd zijn, weer op hun originele stand worden teruggezet.

Lang verhaal, en eigenlijk is het grotendeels overbodig omdat permissies herstellen een beetje het mantra van Mac-onderhoud is, terwijl het nut ervan een beetje twijfelachtig schijnt te zijn met de nieuwere versies van OS X …

[quote:5f77e130d8=“JM-Y”]Ook zou ik graag willen weten of ik ergens op moet letten bij deze mac aangezien ik ook een aantal artikelen heb gelezen over eventuele fouten in deze mac’s. [/quote:5f77e130d8]
Ik heb ook een 1,6 GHz iMac G5, en had inderdaad problemen ermee, ongeveer anderhalve maand geleden. Dit viel binnen m’n garantie, dus heel erg was het niet. Kijk als je de iMac hebt even op de iMac G5 Repair Extension Program pagina om te zien of z’n serienummer in de daar genoemde valt. Zo ja, dan kun je voedings- en/of videoproblemen ondervinden waarop extra garantie zit.

Als ik bij die imac ook zoiets ontdek, waar moet ik m dan wegbrengen/opsturen? ik koop m tweedehands en weet eigenlijk niet of dit een probleem is..

vroeg me eigen net ook af hoeveel ram erin kan? er zit al 1 gig ram in

[quote:8c79fa1b59="JM-Y"]vroeg me eigen net ook af hoeveel ram erin kan? er zit al 1 gig ram in[/quote:8c79fa1b59] Dat is ruim voldoende. Ik denk niet dat je van plan bent hele first-person-shooters te gaan maken en real-time te rederen. Of wel? :innocent:

nee maar als je met raw foto's werkt wil ik wel zoveel mogelijk ram natuurlijk

Kijk het eerst even aan. Er zit genoeg in om vlot mee te werken. Later kan je altijd nog je geheugen uitbreiden. Bovendien is het handig om eerst te kijken of alles goed werkt met het aanwezige geheugen, want veel OS X crashes ontstaan juist door gaar geheugen. Loopt alles goed, dan weet je zeker dat het aanwezige geheugen in orde is en hoef je daar geen rekening mee te houden, mocht er na toevoeging van nieuw geheugen alsnog een probleem onstaan. Qua onderhoud zweer ik bij DiskWarrior, het meest effectieve programma bij schijffouten.

[quote:3953f03a4a="JM-Y"]Als ik bij die imac ook zoiets ontdek, waar moet ik m dan wegbrengen/opsturen? ik koop m tweedehands en weet eigenlijk niet of dit een probleem is.. [/quote:3953f03a4a]

Dit is geen probleem voor zover ik weet. Als je op de genoemde link kijkt naar het G5 gebeuren en je krijgt inderdaad last van voedings- en videoproblemen dan moet je even kijken of het serienummer van jou G5 er tussen staat. Staat deze er bij dan zul je een reseller moeten contacten. Als de klachten inderdaad met genoemde te maken hebben dan wordt het gratis voor je vervangen, ook al is de garantie voorbij. Kijk wel even uit: heb je een probleem met de voeding en het is NIET het probleem waar apple voor waarschuwt dan krijg je wel een rekening…

Ok dat is dan helemaal duidelijk voor me

nog een vraag: is het mogelijk om een externe scherm aan te sluiten? dus bijvoorbeeld nog een tft scherm of nog een imac?

Je kunt een iMac niet als scherm gebruiken voor een andere computer, maar je kunt wel een ander scherm als extra scherm aan je iMac hangen.

ok, dank!

is er overigens een programma wat geluid op kan nemen wat je aan het beluisteren bent zegmaar? ik gebruik nu gewoon de recorder van creative die bij mijn geluidskaart zat.. deze neemt op in een wav formaat.. is dit mogelijk met garageband of moet ik hiervoor een ander programma downloaden?

WAV is toch niet zo'n ramp? Kun je met iTunes heel makkelijk converteren naar bijvoorbeeld AAC (of wat je anders wilt).

overzetten is het probleem ook niet.. ik weet juist niet of ik met een garageband of een ander programa op kan nemen, wat ik zelf aan het beluisteren ben zegmaar, in wav formaat??

(heb altijd het idee dat de geluidskwaliteit dan beter is maar weet niet of dit waar is)

Ja hoor, daar zijn tools voor...

Opnemen van het geluid wat er in je line-in komt kan met:
QuickTime Pro
Amadeus II
GarageBand
Audacity

Oppnemen van al het geluid dat je Mac maakt kan met:
Audio Hijack
WireTap

precies wat ik zocht.. bedankt unSOUND!

heeft er toevallig ook iemand een ftp programmatje om zelf een ftpserver op te zetten?

Dit kan OSX zelf... kijk maar eens bij voorkeuren -> Delen :wink:

JM-Y, je gaat nu toch niet in dit topic naar allerlei alternatieven vragen terwijl wij reeds 2 sticky topics hebben speciaal voor dat doel ?

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34771

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18425

:wink:

:o oeps, dat was niet me bedoeling.. maar toch bedankt voor de snelle reacties!

@JM-Y Ik denk dat jij nog heel veel plezier aan dit forum zult hebben! Ik kan het weten, ik haal nog (bijna) dagelijks nuttige tips en adviezen van dit forum! Met name dankzij Unsound die volgens mij stiekum een nederlandse verpersooonlijking is van ene Steve..... :innocent: