Ik heb hier een iMac uit 2008, die nog nooit een schone installatie heeft gehad. Is in de loop der jaren ge-update naar Mac OS 10,11. De gebruiker vond zijn computer wat traag worden, maar wilde de aankoop van een nieuwe nog even uitstellen omdat deze het nog steeds goed doet. Ik heb voorgesteld om toch maar een keer een schone installatie te doen, daarmee begon mijn probleem.
Alle mogelijke manieren geprobeerd. Bootable installatie stick met 10,11 gemaakt. Eerst 10,10 erop en dan upgraden. In target mode aan een nieuwere mini en dan via de mini installeren. Op een externe schijf aan de mini en later aan een MacBook om deze dan later te klonen naar de iMac. Maar bij alle pogingen om ergens 10,11 te installeren krijg ik vroeg of laat de melding: OS X kan niet op uw computer worden geïnstalleerd, Er komen geen pakketten in aanmerking voor installatie.
Herkenbaar? Iets met 10,11 El Capitan aan de hand waardoor Apple niet meer wil dat deze gebruikt wordt? Andere suggesties waarom of hoe toch 10,11 te installeren.
Extra info: als ik de oorspronkelijke backup weer terug zet met 10,11 erop werkt het wel, maar dan is de computer weer reet traag.
Dank alvast voor het meedenken.
ps. Als iemand een image heeft van een nog niet geactiveerde 10,11 schijf (van een nieuwe computer voor de eerste opstart), dan hou ik mij aanbevolen.
Naar aanleiding van uw bericht hier ben ik via google gaan zoeken naar een installer van El Capitan en heb die gevonden. Heb er maar gelijk een sticky van gemaakt met de app Instal Disk Creator. Hij is 5.8 GB groot. Als je in de buurt woont van Den Bosch mag je hem komen halen.
Het is uiteindelijk gelukt. In eerste instantie datum terug gezet (automatisch synchroniseren uitgezet) herstart en dan installeren, dat gaf een foutmelding omdat er geen contact gemaakt kon worden met de app-store. Later na het starten van de installatie via terminal de tijd terug gezet en toen lukte het wel.
Bedankt allen voor het meedenken en het aanbieden van een installatie stick.
Begrijp niet waarom Apple het moeilijk maakt om oude systemen te installeren.
Hallo allemaal, ik ben een oude iMac aan het schoonmaken voor een vriend, echter lukt het mij steeds niet om OS X te installeren.
HD is gewist en hij pakt de oude OS X installaties DVD’s niet alsmede Snow Leopard. In installatie menu geeft het OS X El Capitan aan, downloaden en daarna foutmelding dat het niet geïnstalleerd kan worden.
Ik kan ook geen usb maken omdat mij MacBook de pkg bestand niet installeert (Big Sur). Heeft iemand een USB stick met El Capitan te leen voor me?
Bedankt! Een iMac uit 2009. Laatste OS X wat erop kan (en zat) was El Capitan.
De HD is gewist en via het beperkte menu kan ik OS X wel installeren maar geeft het dus een foutmelding en gaat het niet verder. DVD’s probeert hij wel te lezen met gaat er allemaal weer eruit (ondanks dat ik C ingedrukt hou met opstarten)
Enige optie wat ik me nog kan bedenken is een usb stick maken
@TheBigZ dank je wel voor download, maar ook die installer kan ik niet op USB stick zetten. Heb Big Sur en kan het op USB stick zetten als installatie bestand (gezien de handleiding die er is om een USB stick te maken). Iemand toevallig een installatie OSX op USB stick?
Bedankt, maar daar loop ik mee vast, want m’n MacBook heeft Big Sur en kan ik de installatie El Capitan pkg niet openen omdat het verouderd is. Ik moet dit op een andere Mac doen met oudere OS X. Ik ben ff aan het rond kijken
Hallo Wouter,
Ik lees jouw bericht en heb zelf een oude iMac gekregen voor mijn kleinkinderen waarop El Capitain staat maar waarbij ik deze na het verwijderen van de schijf niet meer kan installeren.
Heb jij toevallig het sticky nog? Ik woon in de buurt van Eindhoven en zou je hulp zeer waarderen.
Alvast dank voor een reactie
Groet
Sandra