mac os 9.2.2 en 10.3 willen niet installeren

hey,

ik heb net weer 2 andere imacs gekocht! De eerste beviel namelijk zo goed dat ik nog zo een heb gekocht, en nog een in 500 mhz

ik heb nu dus een Imac G3 450MHz en een met 500MHz
beide hebben DVD speler, en geen harde schijf.

Nou heb ik in de 500 een WD200 20GB schijf gedouwd, maar als ik de cd van 9.2.2 of 10.3 erin douw, doet hij beide keren niks!

ik heb een gewoon USB toetsenbord van Sweex ( windows ) erop zitten. als ik de alt ingedrukt houd begint hij met het blauwe scherm en zon pijl naar rechts en terug keren.

maar daarna gooit hij de cd er gewoon weer uit, terwijl ik met dezelfde cd’s mijn andere macs heb klaargemaakt?

weet iemand raad ?

groeten,

Wietse

Zijn de CD's algemene installatieschijven of zaten ze bij een andere Mac?

algemene schijven,

maar ze werkten ook op de andere g3 450 MHz , het langzamere broertje ervan!
dus daar kan het niet aan liggen dacht ik

Je zou die schijf uit de 450 kunnen overzetten naar de 500 en v.v. en kijken of je dan wel OSX d'r op krijgt :)

Heeft deze mac eigenlijk ooit gewerkt. Ik bedoel: als er geen HD in zat kan er wel van alles mis zijn. CD/DVD lezer kan zomaar kapot zijn of kuren hebben.

CD-speler stuk? Sluit eens de mac met firewire aan op een van je iMacs die wel werkt. Dan kun je op afstand installeren.

die heb ik dus net verkocht ..... helaas :S

Niet dat ik meteen een slechte indruk krijg van je, maar weet je zeker dat de harde schijf er goed in zit?

Opstarten met de C-toets ingedrukt als je je imac opstart etc. etc. …

zoals ik al zei, ik heb er een Windows toetsenbord indeling aan hangen de hdd zit er wel goed in!

de c indrukken voordat iki de imac aanzet ??

[quote:6d0a54d343="wietse"]zoals ik al zei, ik heb er een Windows toetsenbord indeling aan hangen de hdd zit er wel goed in!

de c indrukken voordat iki de imac aanzet ??[/quote:6d0a54d343]
Dan kan je nog steeds de C ingedrukt houden… Eerst de gong laten klinken en daarna direct de C indrukken.

Even zien... je moet het als volgt doen. Ik ga er even vanuit dat je de HD er écht op de goede manier in hebt zitten ;) - Stop de CD erin. - Houdt C ingedrukt, totdat je in het systeem komt wat op de CD staat [i:33b1542bca](Dit hoeft niet perse als je de gong hebt gehoord. Je kunt hem gewoon gelijk indrukken)[/i:33b1542bca] - Formatteer de HD naar [b:33b1542bca]hfs+[/b:33b1542bca] of [b:33b1542bca]hfs+ journaled[/b:33b1542bca]

Vanaf hier is het een kwestie van installeren eigenlijk.
Je moet alleen nog even opletten dat je kiest voor een aangepaste installatie,
zodat je alle onzin die je niet nodig hebt eruit kan laten.

Maar de ALT houdt je ingedrukt als de computer geen opstartmodule kan vinden.
Als je vanaf CD/DVD wilt opstarten, kun je gewoon de C-toets ingedrukt houden :wink:

[quote:b6f44aa434="joram"][i:b6f44aa434](Dit hoeft niet perse als je de gong hebt gehoord. Je kunt hem gewoon gelijk indrukken)[/i:b6f44aa434][/quote:b6f44aa434] Ik heb ook een DV+ en de mijne weigert dienst als ik niet eerst die gong laat komen hoor... :?

ik heb het zo geprobeerd, maar dit lukte niet

de cd erin als hij aangaat, na de gong direct op c drukken, maar er gebeurd weinig :S

iemand een andere tip of hulp ??

ik zal eerst deze tips gaan uitwerken!

bij voorbaat dank

[quote:c92807e04a="Nikita"]Ik heb ook een DV+ en de mijne weigert dienst als ik niet eerst die gong laat komen hoor... :?[/quote:c92807e04a] Hmm, misschien is het systeem/computer gebonden, maar bij al mijn G4's en G5's heeft het gewerkt :)

Wietse, welke CD stop je erin eigenlijk? Os9, OSX of windows?
Stomme vraag misschien, maar er zijn áltijd mensen die er een windows CD
in proberen te proppen, hehehe. Dus alvast m’n excuses :wink:

Oh, trouwens… als je OSX erin stopt;
Als je firmware te oud is, zou het kunnen dat je eerst OS9 moet installeren.
Je moet dan namelijk met OS9 iets downloaden, waarmee je de firmware
update.

Daarna kun je de HD opnieuw wissen, en dan pas OSX installeren. Oudere macs
hebben namelijk een firmware waar OSX niet op geïnstalleerd kan worden.

Dat gedoe dat de opstartpartitie maximaal 8 GB mag zijn: geldt dat ook voor deze generatie iMac?

heb zowel os 9.2.2 als 10.3 geprobeert

maakt het uit of er partities (fat32) op de hd zitten ??

Ik zou geen FAT partities nemen! Ik weet niet 100% of het kwaad kan, maar een Mac is voor HFS ;)

[quote:e26684d8f4="trabant"]Dat gedoe dat de opstartpartitie maximaal 8 GB mag zijn: geldt dat ook voor deze generatie iMac?[/quote:e26684d8f4] Nee.

[quote:24bee9d57c="wietse"]maakt het uit of er partities (fat32) op de hd zitten ??[/quote:24bee9d57c]Van fat32 kan een Mac niet booten. Dus moetje met disk utility de schijf even naar MacOS filesystem formatteren. Ach, en kijk eventueel even in de [url=http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html]manual[/url], mocht je die niet hebben.

die partitiies kun je tijdens de installatie weggooien toch ?? dat hoeft niet van te voren dacht ik ??