Mac OS (her)installatie zonder Apple ID?

Ik heb mijn macbook air nu al een tijdje, en merk dat ik graag een frisse installatie zou willen.

Echter, zit ik met het volgende: Toen ik mijn gloednieuwe macbook air uit de doos haalde en voor het eerst opstartte, heb ik in het installatiemenu geen apple ID opgegeven.

Mischien een domme vraag, maar: Betekent dit nu dat ik geen herinstallatie via mac os recovery kan uitvoeren, aangezien daar een apple ID voor nodig is? (Ik heb uiteraard wel een apple ID account, waar ik later mee heb ingelogd in de app store, maar die staat niet in het hele OS ingesteld. Kan ik dat laatste nog aanpassen?)

Het meegeleverde OS kijkt alleen naar het serienummer, daar wordt geen Apple ID voor gevraagd. Vanaf Sierra wordt het sowieso niet meer gevraagd.

Zou je Mac dus zijn geleverd met Yosemite en je draait nu El Capitan, dan zou je je eigen Apple ID moeten gebruiken. Werkt dat niet, dan start je de Mac op naar de Internet Herstel (bij het opstarten houd je CMD-ALT-R ingedrukt) en je installeert de originele versie weer (Yosemite in dit voorbeeld).

Draai je Sierra, hoef je je nergens druk over te maken.

nou, dat weet ik zo net nog niet.
ik heb onlangs een iMac 24" 2009 gereed gemaakt voor de verkoop en gelukkig ook verkocht.
er stond Yosemite op, met het Apple ID van m’n dochter.
heb de Yosemite installer met m’n eigen MacBook gedownload en op een bootable usb-stick gezet.
daarna opgestart in Recovery, de HD gewist en Yosemite geïnstalleerd.
en daar is verder geen Apple ID aan te pas gekomen.

blijft natuurlijk de vraag waarom je OS X helemaal opnieuw wil installeren :slight_smile:
draai es EtreCheck en laat het gehele rapport es zien :slight_smile:

Ik heb nu Sierra, Macbook air is oorspronkelijk geleverd met El Capitan. Dus ik kan gewoon mijn harde schijf wissen en dan via internetherstel het originele OS weer installeren, zonder dat ik een Apple ID of opstart usb nodig heb ofzo?

Apple: macOS opnieuw installeren.

Hoe merk je dat?

Waarschijnlijk staat het raam een klein beetje open? ^

Het is geen “windows” :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: