MAC OS met Windows

Beste mac-gebruikers,

sorry dat ik als fanatiek Windows gebruiker jullie stoor over Windows samen met MAC OS:o

Ik heb twee vragen, voor degenen die mij willen helpen.
Kan ik op een niet apple machine, MAC OS X Panther/Jaguar installeren?
Kan ik .dmg (disk image) files openen in Windows, is hier een speciale applicatie voor?

alvast bedankt voor degenen die mij willen helpen.

gr Neji

Kdenk da je op het verkeerde forum bent.

TIP:
Als je nog een vraag hebt over Apple gebruik dan eerst even de zoekfunctie.

Daarmee kan je vinden dat je enkel Mac OSX kan draaien op Apple Hardware.

mm...sorry. Ik probeer me meer te verdiepen in Apple dus ook in de Mac OS. Op een forum als dit lijkt me het eerdig handig zulke vragen te stellen

Nee, je kunt alleen via een virtueel OS werken denk ik...

De makers van Virtual PC hebben volgens mij ook virtual Mac
gemaakt… wellicht dat dat een optie is.

Geen probleem je mag hier altijd vragen stellen zoveel als je wil maar vergeet niet effe de forumregels en tips te lezen.

Voor de rest zijn de meeste gebruikers hier mensen die enkel met Apple (willen) werken. Dus voor specifieke vragen over Windows programma’s denk ik niet dat je hier het antwoord gaat vinden.
( Maar niet geschoten is altijd mis)

ONTOPIC:

lees deze links even rustig door:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=12579
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=11343
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=404
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=363

Helaas. Geen andere pc kan MacOS aan. En .dmg openen lukt denk ik ook niet op een pc. En als dat wel zou lukken, heeft de pc dan nog niets aan.

Ik zou zeggen: ga kijken bij de Apple Centre’s. :wink:

bedankt voor jullie reacties alvast, ik denk wel dat een PC mac OS kan draaien. Echt grote systeemvereisten zijn er toch niet? Althans, dat las ik op tweakers en nog een site.

Maybe ga ik wel een virtuele PC creeren dan.

Sorry, had idd niet de forumregels gelezen, daar was ik te overhaast voor. Ik ben van plan om tussen een half en 2 jaar tijd een MAc aan te schaffen, maar voordat ik dat doe wil ik al wat ervaring heben met het OS van de MAC, daarom deze vragen.

[quote:35c4e0fec0="Neji"]Beste mac-gebruikers,

sorry dat ik als fanatiek Windows gebruiker jullie stoor over Windows samen met MAC OS:o

Ik heb twee vragen, voor degenen die mij willen helpen.
Kan ik op een niet apple machine, MAC OS X Panther/Jaguar installeren?
[/quote:35c4e0fec0]

Ja en nee. Of eigenlijk: nee, maar toch. MacOSX zoals dat door Apple wordt verspreid/verkocht is geschreven voor PowerPC hardware (een ontwikkeling van de oorspronkelijke IBM RS6000 RISK chip) en draait dus niet op andere hardware. Eerdere incarnaties draaiden op Motorola processoren uit de 68000 familie. Andersom gaat overigens ook niet (DOS/Windoze of Linux386 op Motorola of IBM hardware – deze systemen zijn geschreven voor Intel processoren).

Dat gezegd zijnde moet opgemerkt worden dat er natuurlijk geen fundamentele reden is dat OSen niet ook voor andere platforms geschikt gemaakt kunnen worden. Sterker nog, Apple heeft, in het recente verleden, OSX geport naar Intel processoren, in een move om niet uniek afhankelijk te zijn van de PowerPC architectuur. En misschien wordt er nog steeds aan deze port gewerkt. Voorlopig is hier echter volstrekt niet aan te komen, en dus alleen van theoretisch/anektodisch belang…

[quote:35c4e0fec0]
Kan ik .dmg (disk image) files openen in Windows, is hier een speciale applicatie voor?
[/quote:35c4e0fec0]

Volgens mij niet. Wat zou je ermee willen? De meeste .dmg files bevatten OSX-specifieke informatie, meestal programmatuur.

Op internet circuleren voorbeelden van bureuabladen op Wintelsystemen die volledig lijken op MacOSX. Je zou bijna denken dat het MacOSX is !!!. Darwin is de kernel van MacOSX. Zou kunnen draaien op intel, echter geen interface (caracterbased ipv GUI) Weinig kans dus in de microsoft hoek. Linux en MacOSX hebben meerdere overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Het is onder Linux niet zo ingewikkeld MacOSX aan de praat te krijgen. Mac-on-Linux is een emulatie programma dat inmiddels MacOSX 10.2 kan laten draaien.

Conclusie:
Installeer (gratis) Linux op je PC. Download (gratis) thema’s zodat je Linux interface volledig op MacOSX lijkt. Download Maconlinux. (als het nog niet bij de distributie zat) en installeer vervolgens MacOSX. Kan je af en toe toch MacOSX draaien. (het blijft emulatie en snelheid is niet te vergelijken met the real thing) Je zal er snel achter komen dat je echt liever the real thing wil.

(op werk gebruik ik WinNT, thuis Win 98, Macos 8.5 MacOSX 10.2.8 en 10.3.3, YDL 3.0.1. ) Gebruik het lieft en meest: MacOSX 10.3.3 op mijn iBook G4)

Converteren van DMG files naar ISO

Google search:

I found this out a while ago when looking for info on reading .DMG files on Windows or Linux boxes. I found out it was not possible, and I wasn’t too happy. You see, my iMac has no CD-R drive, just a CD-ROM. This tip creates ISO images from DMG images, so they can be burned elsewhere. To convert the file to an ISO image, type the following command at your terminal window:
hdiutil convert /path/to/filename.dmg -format UDTO -o /path/to/savefile.iso

Replace /path/to/filename.dmg with the path and name of the existing .DMG file, and replace /path/to/savefile.iso with the desired path and name for the converted image.

This then creates an ISO image burnable in Nero on Windows, or pretty much anything on Windows that will burn ISOs and same with Linux.

Beste Pjotr, over MacOnLinux, die draait ook enkel op een Macintosh (waarop dan weer Linux draait, natuurlijk)

This user guide will help you install, configure and run MOL.
Before continuing, you should also be aware of some requirements for running MOL:
– A PowerPC™ CPU (603, 604, G3 or G4)
– Linux/ppc with a 2.4 or 2.6 kernel
– Mac OS 8.6* or later
– Mac OS X 10.1 or later

Dus daar heeft hij ook niets aan.

Is het niet zo dat het niet kan omdat de chips voor de beidde systemen in een andere "taal" werken, ik bedoel dat de berekingen die de processoren doen niet overeenkomen.

pjotr, je eerste reactie: thnxz, best nuttig. Ben alleen geen voorstander van Linux. je tweede reactie, die commands zijn niet voor Windows geschreven, maar voor een ander OS, heb ik al eens geprobeerd;)...toch bedankt

de rest ook trouwens…

[quote:8331b9fe07="Jasper"]Is het niet zo dat het niet kan omdat de chips voor de beidde systemen in een andere "taal" werken, ik bedoel dat de berekingen die de processoren doen niet overeenkomen.[/quote:8331b9fe07] Ik geloof dat je gewoon de kern van je systeem nodig hebt en uiteraard niet te vergeten, Linux op een Mac draait op een HFS-systeem, terwijl bij bij Windows een eigen Linux schijfstructuur wordt geschreven. En daarop werkt het Mac OS natuurlijk niet. Het is gek, want omgekeerd kunnen wij wel Virtual Windows draaien.

Als je trouwens al eens linux op een windows hebt gezet dan is het leukste dat Windows en Dos absoluut niet eens weten dat er nog een tweede systeem aan boord is, (zelfs zware tools als Norton zien dat niet eens staan) terwijl je omgekeerd vanuit Linux door alle files kan browsen en zelfs aanpassen. Hetzelfde geld voor het vroegere MacOs trouwens, maar het kan zijn dat dat ondertussen anders is, omdat het huidige Mac OS X een Darwin kern heeft. (ik weet het gewoon niet meer)

Nou ja, als je niet de echte "real thing" op je systeem aan de praat krijgt, kan je er altijd nog voor kiezen themes hacks en anderszins uit de kast te halen totdat het net op OSX lijkt. Heb jij ook eens wat leuks !!! Het blijft natuurlijk behelpen met een os dat een kopie en namaaksel is van het orgineel. (en het blijft me verbazen dat het vrijwel een monopolie is geworden) Toch veel plezier gewenst met je gehackte bureaublad.

[quote:27d703ea72="Pjotr"]Converteren van DMG files naar ISO

Google search:

I found this out a while ago when looking for info on reading .DMG files on Windows or Linux boxes. I found out it was not possible, and I wasn’t too happy. You see, my iMac has no CD-R drive, just a CD-ROM. This tip creates ISO images from DMG images, so they can be burned elsewhere. To convert the file to an ISO image, type the following command at your terminal window:
hdiutil convert /path/to/filename.dmg -format UDTO -o /path/to/savefile.iso

Replace /path/to/filename.dmg with the path and name of the existing .DMG file, and replace /path/to/savefile.iso with the desired path and name for the converted image.

This then creates an ISO image burnable in Nero on Windows, or pretty much anything on Windows that will burn ISOs and same with Linux.[/quote:27d703ea72]

Hier was ik al een hele tijd naar opzoek… maar ik krijg het niet voor elkaar…
Ik krijg de melding:

hdiutil: convert: only a single input file can be specified

Wat doe ik dan fout???

Het draadje is al wat ouder, maar intussen zijn er natuurlijk voorzichtige pogingen ondernomen met Pear PC:

http://pearpc.sourceforge.net/screenshots.html

[quote:e5524a37ab="Gijs"]Het draadje is al wat ouder, maar intussen zijn er natuurlijk voorzichtige pogingen ondernomen met Pear PC:

http://pearpc.sourceforge.net/screenshots.html[/quote:e5524a37ab]

En het werkt ook nog :slight_smile:
Sorry getest op een laptop en het werkt, okay wat traag, net alsof je een oud imacje G3 hebt, maar ging prima verder. Zelfs het wan vond hij. :slight_smile:

Is het niet slimmer om gewoon een tweedehands Mac te kopen in plaats van Linux op Windows en dan weer OSX. Ik denk dat het allemaal zo door elkaar gaat lopen dat het toch niet meer representatief is. Zelfde geldt voor die emulatie pakketten, Lijkt wel, maar is het toch niet. Zeker als je wat ervaring wilt opdoen, moet je toch echt kiezen voor "the real thing". Kijk bijvoorbeeld een [url=http://www.tweedehandsmac.nl]hier[/url]. Trouwens, als je het forum een beetje doorbladert, kom je er snel genoeg achter dat het helemaal niet nodig is om te experimenteren. Gewoon switchen. Niet aarzelen. :wink: