Mac OS op externe SSD. Waarom worden de apps gesynchroniseerd?

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en heb een hoop te leren.
Ik heb tweedehands een Mac mini M1 gekocht met 16 GB en maar 256GB opslag.
Het scheelde wel een hoop geld echter.
Omdat ik veel data gebruik en ik de ruimte nodig heb heb ik succesvol MacOs op een externe SSD van 2TB geïnstalleerd en dat werkt prima.
Bij het opstarten kan ik kiezen tussen de originele interne drive met MacOs en de externe drive met MacOS.
Allemaal prima, echter:
Ik heb dit gedaan om de originele interne installatie kaal te houden en op het Externe systeem alles wat ik maar wil te doen en te installeren.
Nu valt mij op dat wanneer ik extern wat installeer , dit ook op de interne systeem drive wordt geïnstalleerd. Dat is niet de bedoeling uiteraard.
Haal ik op het interne systeem de bewuste app weg, dan verdwijnt deze ook op het externe systeem.
Dat is niet zo handig dus.
Wat zie ik over het hoofd ?
Hoe kan ik dit van mekaar scheiden ?
Kan iemand mij hierop een antwoord geven ?
Beide systemen zijn identiek met identiek wachtwoord en Apple ID.
Beide hebben MacOS Monterey 12.3.1.
Help…

Dat is vreemd. Weet je dat zeker? Hoe heb je dat geconstateerd?

Ja dat heb ik geconstateerd. Anders had ik er ook geen probleem mee.

Kan het iets te maken hebben met iCloud sync?

Nee dat is het niet. want mijn MacBook Air met hetzelfde operating system gaat bijvoorbeeld niet mee

Misschien maar een losse flodder maar ik heb iets daarop lijkend meegemaakt met het systeem op mijn SSD intern en een externe USB schijf met ook een OS.Dat is opgeklaard door bij de info van de schijf het vakje “negeer eigendomsrechten op deze schijf” af te vinken.

Dat heb ik nu geprobeerd alleen vindt ik die optie niet.
Ik kan bijvoorbeeld bepaalde gedeeltes niet schrijven. Die schrijfbeveiliging wil ik er dan af halen maar krijg dan de melding dat ik de bevoegdheden niet heb.
Het wordt steeds vreemder.

Je gebruikt twee opstartbare schijven op je computer , de interne en de externe. Die twee staan in je navigatiekolom. Je selecteert de schijf waar je NIET mee opgestart bent. Je rechtsklikt daarop en kiest voor “toon info”.De onderste lijn in het kadertje dat nu verschijnt begint met een aanklikvakje en heeft de tekst “negeer eigendomsrechten op dit volume”. Daar mag ,als je mijn mogelijke oplossing volgt, GEEN vinkje meer staan. Indien wel , dan afvinken. Als je nadien met deze aangepaste schijf opstart (via ALT bv.) kan je hetzelfde doen met de andere schijf. Hopelijk geeft het een oplossing.

Ok . gedaan. maar helaas niet het gewenste resultaat.

EDIT: Je hebt in beide installs dezelfde namen aan thuismap en gebruiker gegeven…
Dat lijkt me de reden van dit probleem…
Dat kun je na afloop wijzigen, lees dit artikel: De naam van uw macOS-gebruikersaccount en uw thuismap wijzigen - Apple Support (NL)

De rest hieronder schreef ik voordat ik las dat je beide systemen hetzelfde wachtwoord (en accountnaam?) hebben.

Heb je misschien een Time Machine kopie van de één teruggezet op de andere install? Ik heb zoiets wel eens gedaan op een 2e SSD terwijl de 1e nog actief was, en kreeg toen ook onverwachte dubbele resultaten.

Als dat het niet is, Hoe staan beide schijven in Schijfhulp genoemd? Zijn het misschien verschillende volumes van dezelfde container? (Zou niet mogen, maar…).

Je zou de zaken misschien beter gescheiden kunnen houden mbv Symlinks.
Dan heb je 1 systeem, en kun je toch programma’s en hun componenten gescheiden houden: