Mac OS op nieuwe Imac M1

Mijn nieuwe Imac M1 wordt straks geleverd met Big Sure erop. Is het mogelijk en aangewezen om die eerst en vooral up te graden naar Monterey ?

Mogelijk wel, maar het moet niet.
Je kunt ook wachten op macOS 13. Dat is nog maar een paar maanden.
Het ligt er vooral aan welke functionaliteiten van het OS je wilt benutten.

Ok, dan volg ik je raad en kijk nog even de kat uit de boom.
Bedankt

Ik zou het wel doen, upgraden naar Monterey. Je moet toch je software en dergelijke installeren op je nieuwe Mac.

Inmiddels is deze macOS versie vrij probleemloos. Met name de security is beter dan in Big Sur. Monterey draait prima op mijn M1 MacBook Air. Bij Ventura (macOS 13) moet je dat nog afwachten, vooral bij de eerste paar versies na de officiële release kunnen er problemen zijn met bepaalde programma’s of randapparatuur. Vandaar dat ik mijn iMac nooit meteen upgrade naar de nieuwste OS versie. Gebruikt je je Mac beroepsmatig, dan is het beter om pas later te upgraden, zo voorkom je verloren werktijd.

Ik ook.

Ik heb een MacBook Air M1. Werkt uitstekend met de laatste macOS versie.

Laat straks nog even weten hoe het bevalt! :slight_smile:

Heel erg goed, alhoewel het voor mij, die de laatste jaren nooit verder geraakt is dan Hi Sierra, tcch wel erg aanpassen, maar ok, ik gaf mezelf daar twee dagen voor…
Toch een paar problemen waar ik zo niet direct een oplossing voor vind: Ik heb dus een time machine backup maar dat schijnt niet te werken, ik bedoen, ik kan bv niet de backup van gisteren bereiken.
Als ik naar TM ga zie ik de status van nu, maar ik kan niet “terugdraaien” in de tijd! Op dat pijltje klikken doet niks ?
Een tweede punt: in de Itunes map op mijn externe HD stonden ook mijn collectie filmen en tv reeksen (game of thrones oa) maar hoe krijg ik dat te zien en waar zou dat moeten staan. Met de muziek was dat makkelijk, maar nu is de plaats van die films en tv reeksen niet meer, zoals vroegen, in Itunes.
Met deze twee zaken zit ik voorlopig vast…
Nu ben ik aan het upgraden naar Monterey…

Ik heb helaas geen oplossing.

Vanwege het feit dat je een nieuwe Mac hebt, heb je recht op AppleCare. Je zou Apple kunnen bellen met je problemen. Het nummer is 0800 0201 581.

En voor België: 0800 80 407

Goeie morgen mannen ( en dames),
Ik ben nu reeds een paar dagen met mijn nieuwe M1 aan de slag en ik moet zeggen dat het een fantastisch toestel is.
Toch zijn er een paar absolute afknappers !

• Het geluid: bassen ontbreken en geen kracht (volume). Ik de voorstelling van de Imac is het nochthans helemaal anders voor gesteld: ik stel voor dat de engineers bij Apple eens op bezoek gaan in een radia studio, daar zullen ze horen hoe het “kan” klinken! Nu, ik ben daar niet over verbaasd, waar zouden ze valabele speakers onderbrengen ? Maar om dat, dat wetende, gee audio uitgang te voorzien…???
  • die magic mouse, voor iemand als ik, een contante bron van ergernis-wat een onding- ik ga er een Logitech muis aanschakelen
    Mijn (uitgebreide) collectie film’s en docu’s op een externe HD. Ik tegenstelling tot mijn muziek collectie (eveneens op een externe HD) die ik probleemloos kan laten afspelen in Itunes, is het blijkbaar voor zover ik nu zie niet mogelijk zonder die eerst naar de interne HD te importeren… maar waarom denk je dat ik ze op een external 2TB disc heb staan…

Tip: deze. Heb ik zelf ook.

Dat kan zeker ook, video-bestanden vanaf een externe schijf afspelen.

Muziek&Film kan ook afgespeeld worden met; https://www.videolan.org/

Ik heb ook 1.5 week een nieuwe iMac op mijn bureau staan pronken. Ondanks dat heb ik een belangrijk minpunt ontdekt.De Mac heeft geen ingebouwd ethernet poort waardoor ik noodgedwongen de Mac aan mijn wifi netwerk heb hangen. Dat komt de veiligheid niet ten goede lijkt mij zo. Nu heb ik wel een thunderboit\ethernet adapter in de bestelling bij bol.com.
Nu vraag ik mij af of dit gaat werken.

Die had je voor €26 meerprijs kunnen meebestellen.

Als gelijk, of eigenlijk beter systeem om films te organiseren en af te spelen kun je Media Server software installeren. Daarin kun je op je TV of computer films en programma’s zien.

Je kunt je media organiseren, afspeellijsten maken, trailers, ondertitels en achtergrondinformatie
vanaf sites als IMDB raadplegen. Allemaal gratis.
Twee van die Media Servers zijn Plex en Emby. Ik gebruik zelf de laatste.

https://emby.media

Intressant en mooi prijsje. Is ie te koop online?

Quote van Apple.nl:

• Gigabit Ethernet (RJ-45): Ethernet is ingebouwd in de lichtnetadapter die bij de 24-inch iMac met vier poorten wordt meegeleverd. Bij de 24-inch iMac met twee poorten wordt standaard een lichtnetadapter zonder ingebouwd Ethernet meegeleverd. Bij aankoop kun je echter Ethernet als extra optie kiezen. Om Ethernet te gebruiken, sluit je een router of modem aan op de Gigabit Ethernet-poort op de lichtnetadapter.

Ai, laat ik nou net de verkeerde Mac gekozen hebben. Mijn Mac heeft 2 poorten aan de achterkant. Je krijgt alleen een ethernet poort als je kiest voor 4 poorten. Mijn lichtnetadapter heeft geen ethernet poort.