Mac OS X 10.3 Panther Developer Preview

Heb ff geen tijd voor de details, maar ik zal 1 ding jullie niet onthouden:

[b:0c78ebbf39]Hij is gestoord snel.[/b:0c78ebbf39]

Ik werk hier met een Dual GHz G4 machine en wist niet wat dit ding kon tot ik de 10.3 preview draaide. Alles start tot nu toe op binnen 2 dock bounces. En de responstijd tussen muisklik en reactie van vensters, etc is bizar kort.

Panther gaat hard, hard regeren.

Later meer.

Hoe bevalt 'Exposé'? Hoe bevalt de 'Finder'? Hoe bevalt 'Preview'? Werken al je apps onder 10.3? Wat kost een kopie'tje?

[quote:b66381ab8e="lucasraggers"] Wat kost een kopie'tje?[/quote:b66381ab8e]

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :wink: :wink:

[quote:b71dc2910e="lucasraggers"]Hoe bevalt 'Exposé'?[/quote:b71dc2910e] Exposé is erg, erg leuk en handig. Ook erg snel en 'seamless'. Ben er nog niet aan gewend en denk er nog niet erg vaak aan om het te gebruiken (ik option-click veel om apps te verbergen) maar ik denk dat iedereen dit wel zal aanleren als gewoonte. [quote:b71dc2910e="lucasraggers"]Hoe bevalt de 'Finder'?[/quote:b71dc2910e] De Finder bevalt goed: HIJ IS EINDELIJK MULTITHREADED ! Ik kan nu eindelijk een AppleShare mount openen en niet met een hangende Finder zitten terwijl de filelists worden opgehaald. Eindelijk. [quote:b71dc2910e="lucasraggers"]Hoe bevalt 'Preview'?[/quote:b71dc2910e] Preview is leuk, maar voor z'n relatief lichte doel is het weinig spectaculair vergeleken met de andere nieuwe feats. [quote:b71dc2910e="lucasraggers"]Werken al je apps onder 10.3?[/quote:b71dc2910e] Ja, tot nu toe werkt alles onder 10.3 behalve de laatste PithHelmet (Safari bannerblocker). [quote:b71dc2910e="lucasraggers"]Wat kost een kopie'tje?[/quote:b71dc2910e] Ik kan je alleen vertellen hoeveel een ADC membership kost, en dat is (ookal weet ik het niet exact) vrij veel :-). Deze preview release dwarrelt echter al vrij geregeld rond over 't net. Kijk maar even goed om je heen.

Six

is panther al stabiel genoeg om te installeren?

Behalve dat Safari er af en toe uit knalt (deed ie toch al), heb ik nog geen crashes of iets dergelijks gehad.

ben daar een beetje leek in: ik heb gehoord dat er twee bestanden zijn disk.img.gz en disk2.img.gz. Hoe krijg je dat dan op cdrom? Moet je dat met de terminal openen of mag je dat ook doen met stuffit?

Nog iets: kan je panther gewoon boven jaguar installeren?

Inderdaad Panther werkt heel erg goed, ik had hem gisteren binnen gekregen bij ons op het werk (vond ik overigens vrij snel) En meteen geinstalleerd. Ik merkte niet echt dat hij heel veel sneller is, ik heb het idee dat het allemaal wat soepeler loopt, het hakkeld en happerd niet meer alles is meer aqua dus zoals het bedoeld is.

De nieuwe feature’s moet ik nog ff bekijken, ik zit nu te werken met safari maar heb nog geen enkel probleem gehad, alleen met de Flash plugin maar volgens mij was dat al zo.

Verder vindt ik dat hij sneller afluit en opstart.

Ik ga nu alle programma’s installeren dus ik laat wel weten hoe dat is verlopen.

PS je kunt gewoon een tweede partitie gebruiken voor panther. Maar ik heb gewoon een schone installatie gedaan. Ongeveer in 15 min was hij klaar.

En [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=6352]hier een aantal screenshots.[/url]

Kun je hem ook zeg maar over Jaguar heen installeren? Ik heb alles op één partitie staan namelijk, en ik heb geen zin om al m'n programma's opnieuw te gaan installeren...

Damn, ik kan niet wachten tot 'ie eindelijk in de winkel ligt. Is er al iets bekend of er een goedkopere upgrade komt voor Jaguar gebruikers? Ik als arme student ben niet zo heel erg blij met het idee dat ik straks €129,- mag gaan neerleggen :cry: Zeker omdat 'ie uitkomt als ik waarschijnlijk niet in een al te beste financiele positie zit...

Misschien pa en moe lief aankijken en zeggen dat het voor m’n studie toch wel onmisbaar is hehe :innocent:

ff netwerken, dan moet het toch te regelen zijn!

Ik vind het zoeken van bestanden erg indrukwekkend. Panther vind gewoon [b:7b9cf77c7b]Live[/b:7b9cf77c7b] je bestanden terwijl je tikt.

Vind het 'design' er ook mooier op geworden, lekker strak nu zonder die horizontale strepen. Vooral de titlebar en de menu's zonder die achtergrondstrepen is een stuk mooier.

En het nieuwe tabbladen idee is helemaal perfect :stuck_out_tongue:

Het design is i.d.d. mooier, jammer alleen dat cleardock en windowshade niet werken......

Dan maar dat mooie expose gebruiken :stuck_out_tongue:

Ik heb een iBook 800 en merk dat aqua lekkerder draait. Programma’s straten sneller. En het aan en uit zetten van m’n apple gaat ook sneller (qua afluiten en opstraten)

Beetje jammer is dat dat f*cking alcatel usb modem het niet doet (tijd voor een normaal modem :lol: )

Voorlopig gebruik ik het zeker nog als ‘main’ OS, alhoewel het duidelijk een beta is.

Iemand de mogelijkheden al opgevallen in system preferences -> energy saver -> schedule ?

Ik heb hem ook geinstalleerd (psssssttttt, via het net gedownload, heb totnutoe alleen disk 1) installeren ging goed, draait nu op een G4 400 AGP met 700 Mb Ram, op een paar rare dingen na in het begin (switchen naar een andere resolutie ging niet, kreeg zwart scherm, nu werkt het wel nadat ik ff naar 10.2.6 geswitched was) werkt alles zo te zien goed....maar....ik weet niet of anderen dit ook hebben: het verversen van vensters na slepen en tijdens slepen gaat niet goed, de inhoud van het venster blijft staan op de plek waar het venster stond, ik verschuif het venster terwijl er een trail nablijft in het venster (ik zal ook nog screendumps maken en ze posten), scrollen in vensters gaat ook niet zoals het hoort, het lijkt alsof de vensterinhoud niet ververst wordt, of soms met behoorlijke vertraging, klik je in de scrollbalk gaat het goed, scroll je omlaag dan is het een beetje een puinhoop, tekst blijft achter terwijl de rest probeert eroverheen te komen....ander punt, Quicktime (versie 6.4betanogwat), ik probeerde Job's Keynote te bekijken via Quicktimeplayer, ik hoor Jobs kletsen, heb eerst een wit venster en als ik de player dan ff minimaliseer en weer terughaal dan heb ik wel beeld, maar het beeld staat stil, hetzelfde met het bekijken van trailers in Safari, wel geluid, geen beeld....zou dit iets te maken kunnen hebben met de WindowsUIServer, of misschien dat er tijdens de installatie iets is foutgegaan, of toch de 2e disk misschien nodig had en eventueel ook nog de developerdisk???? Verder moet ik zeker zeggen, OS 10.3 ziet er rustiger uit, finder is sneller, alles voelt gewoon sneller aan, zeker ook het opstarten van programma's. Oh ja, nog iets, Fast User Switching WOW... prachtig en snel, alleen zonder dat leuke kubuseffect dat onze goeie vriend Steve had :? Ik ben nog veel te kort bezig geweest om verder veel te kunnen vertellen, maar deze paar probleempjes wilde ik even onder jullie aandacht brengen en misschien weet iemand van jullie waar het aan ligt.... ik ga weer eens verder proberen 8)

[quote:45ab033b79="Boskabouter"]Ik heb hem ook geinstalleerd (psssssttttt, via het net gedownload[/quote:45ab033b79] mijn copietje heb ik van steve gekregen ;)

[quote:45ab033b79]ik weet niet of anderen dit ook hebben: het verversen van vensters na slepen en tijdens slepen gaat niet goed[/quote:45ab033b79]
Geen problemen mee, volgens mij is aqua zelfs sneller heb je wel QE?

[quote:45ab033b79]ander punt, Quicktime (versie 6.4betanogwat), ik probeerde Job’s Keynote te bekijken via Quicktimeplayer, ik hoor Jobs kletsen, heb eerst een wit venster en als ik de player dan ff minimaliseer en weer terughaal dan heb ik wel beeld[/quote:45ab033b79]
Bij mij is QT ook erg buggy, loopt idd nog niet erg soepel

[quote:45ab033b79]Verder moet ik zeker zeggen, OS 10.3 ziet er rustiger uit, finder is sneller, alles voelt gewoon sneller aan, zeker ook het opstarten van programma’s[/quote:45ab033b79]
Mooi he? :stuck_out_tongue:

[quote:45ab033b79] Oh ja, nog iets, Fast User Switching WOW… prachtig en snel, alleen zonder dat leuke kubuseffect dat onze goeie vriend Steve had :?[/quote:45ab033b79]
Werkt bij mij wel (cooooooooool) misschien toch een QE probleempje?

[quote:1c6589a94a] ik probeerde Job's Keynote te bekijken via Quicktimeplayer, ik hoor Jobs kletsen, heb eerst een wit venster en als ik de player dan ff minimaliseer en weer terughaal dan heb ik wel beeld, maar het beeld staat stil[/quote:1c6589a94a]

Nou, ik denk dat er wel een bug in Quicktime zit, maar ik weet dat als er de heletijd “reqesting data” of iets dergelijks staat dat je dit mooet doen:
System Prefferences–>
Quicktime–>
Connection–>
Transort Setup…–>
als nu “Auto” aan staat moet je het ff op “Use this Pro…” zetten als er daar HTTP staat selecteer je UDP, en als er UDP staat selecteer je HTTP, de port gewqoon op default laten.

nu ff quicktime op nieuw starten of zo, als het niet werkt switch je weer terug HTTP–>UDP UDP–>HTTP (info van: http://www.macradio.com/faq.php )

Ach, met bittorent had ik 10.3 dezelfde nacht nog. 6 uurtjes downloaden. Ik wil wel een link geven, maar ik weet niet of het mag!