Mac OS X 10.3 Panther Developer Preview

[quote:4d586496d6="Macintox"]Ik wil wel een link geven, maar ik weet niet of het mag![/quote:4d586496d6]

Nee, je mag geen link plaatsen :o . Screenshots en info vinden we prima; hoe je er aan komt is iets wat ieder voor zichzelf moet weten. :slight_smile:

[quote:fd40ebf6ea="Stof"][quote:fd40ebf6ea="Macintox"]Ik wil wel een link geven, maar ik weet niet of het mag![/quote:fd40ebf6ea]

Nee, je mag geen link plaatsen :o . Screenshots en info vinden we prima; hoe je er aan komt is iets wat ieder voor zichzelf moet weten. :)[/quote:fd40ebf6ea]

OK, daarom vroeg ik me ook af of het wel mocht!

[quote="djve"]

[quote:66884504d7]ik weet niet of anderen dit ook hebben: het verversen van vensters na slepen en tijdens slepen gaat niet goed[/quote:66884504d7]

[quote:66884504d7]Geen problemen mee, volgens mij is aqua zelfs sneller heb je wel QE?[/quote:66884504d7]
Dat is een goeie vraag, ik weet het niet, weet ook niet waar ik dat zou kunnen controleren, gisteren probeerde ik Quake3 te starten onder 10.3, programma startte veel sneller op, screen fade, weer een screenfade terug, mededeling dat Q3 niet kon opstarten want hij had geen OpenGL compatible videokaart gevonden (er zit een Geforce 2MX in!) dus het kan zijn dat er misschien iets niet helemaal lekker bij de installatie is gegaan, ondanks dat verder alles in de Finder toch lekker loopt…misschien toch de QE

[quote:66884504d7]ander punt, Quicktime (versie 6.4betanogwat), ik probeerde Job’s Keynote te bekijken via Quicktimeplayer, ik hoor Jobs kletsen, heb eerst een wit venster en als ik de player dan ff minimaliseer en weer terughaal dan heb ik wel beeld[/quote:66884504d7]

[quote:66884504d7]Bij mij is QT ook erg buggy, loopt idd nog niet erg soepel[/quote:66884504d7]
Da’s inderdaad nog zacht uitgedrukt :wink:

[quote:66884504d7]Verder moet ik zeker zeggen, OS 10.3 ziet er rustiger uit, finder is sneller, alles voelt gewoon sneller aan, zeker ook het opstarten van programma’s[/quote:66884504d7]

[quote:66884504d7]Mooi he? :P[/quote:66884504d7] Inderdaad, inderdaad, we mogen niet klagen :wink:

[quote:66884504d7] Oh ja, nog iets, Fast User Switching WOW… prachtig en snel, alleen zonder dat leuke kubuseffect dat onze goeie vriend Steve had :?[/quote:66884504d7]

[quote:66884504d7]Werkt bij mij wel (cooooooooool) misschien toch een QE probleempje?[/quote:66884504d7] Lijkt er inderdaad wel op ja dat het een QE probleem is, ik ga dadelijk gewoon eens even eroverheen installen, kijken of dat wil helpen…

Heb hier nu ook een schijfje liggen, maar ik vraag me nog steeds af: Als ik hem install over m'n Jaguar heen, blijven dan al m'n programma's en documenten enzo gewoon staan?

[quote:f5cdc7b864="minne"]Heb hier nu ook een schijfje liggen, maar ik vraag me nog steeds af: Als ik hem install over m'n Jaguar heen, blijven dan al m'n programma's en documenten enzo gewoon staan?[/quote:f5cdc7b864]

Het beste en veiligste is toch om op een aparte partitie 10.3 preview te installeren, punt 1 omdat je straks niet naar de echte 10.3 vanuit de preview kunt upgraden, punt2 zo kun je dan nog altijd terug naar je werkende 10.2.x

Heb geen partities op m'n schijfje :cry: Bestaat er ook zoiets als PartitionMagic voor Mac ofzo? Via schijfhulpprogramma kan ik helemaal niks, bij de Partitioneren-tab kan er niks aangeklikt worden, waarschijnlijk omdat het zelf ook de opstartschijf is. Heb een iMac 1GHz met 80 gig-schijf...

[quote:467e530e3b="minne"]Heb geen partities op m'n schijfje :cry: Bestaat er ook zoiets als PartitionMagic voor Mac ofzo? Via schijfhulpprogramma kan ik helemaal niks, bij de Partitioneren-tab kan er niks aangeklikt worden, waarschijnlijk omdat het zelf ook de opstartschijf is. Heb een iMac 1GHz met 80 gig-schijf...[/quote:467e530e3b]

Nou, met een 80 Gig schijf kun je wel een aantal partities maken, met Disk Utility (in de Utilitiesmap) klik je op je hardeschijfsymbool en dan zou er als het goed is een aantal tabs zijn aan de rechterkant waar je je hardeschijf mee kunt partitioneren, alleen…je zult dan wel je hardeschijf opnieuw moeten formatteren (eerst backuppen) dus je bent wel een tijdje bezig zo met allereerst je originele systeemsoftware te installeren en dan op een andere partitie de 10.3 preview…plus weer op andere partities weer je programma’s ed.

Daar ben ik toch net iets te lui voor :P

Ik wacht wel tot de offici√ęle release van Panther :wink:

[quote:75738bfd50="Boskabouter"]Ik heb hem ook geinstalleerd (psssssttttt, via het net gedownload, heb totnutoe alleen disk 1) installeren ging goed[/quote:75738bfd50]

Mag ik je vragen hoe je het geinstalleerd hebt, ik heb nu ook deel 1 maar het lukt me niet het te installeren :? Als ik de afbeelding van de installatie aanklik dan opent er een venster om te restarten. Als ik dat doe start gewoon de computer opnieuw op.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het een of andere slechte copie is of een grap van de een of ander!

Alvast bedankt

Ik heb het gisteren ook even geinstalleerd op mijn ipod...... ziet er erg goed uit..... heb er alleen niet te lang mee zitten spelen want de ipod werd bloedheet :D Ik las overigens op usenet dat voor de extra eye candy in fast user switching je idd QE nodig hebt en dat schijnt (pin me er niet op vast) 32mb vram nodig te hebben

[quote:37763276ea="Shyos"][quote:37763276ea="Boskabouter"]Ik heb hem ook geinstalleerd (psssssttttt, via het net gedownload, heb totnutoe alleen disk 1) installeren ging goed[/quote:37763276ea]

Mag ik je vragen hoe je het geinstalleerd hebt, ik heb nu ook deel 1 maar het lukt me niet het te installeren :? Als ik de afbeelding van de installatie aanklik dan opent er een venster om te restarten. Als ik dat doe start gewoon de computer opnieuw op.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het een of andere slechte copie is of een grap van de een of ander!

Alvast bedankt[/quote:37763276ea]

Als je een goeie kopie hebt, zou als alles goed is een venster op je buroblad moeten staan als je de cd erin stopt met de titel welcome to Mac OS X en dan in dat venster het installprogje Install Mac OS X, als je dat dubbelklikt krijg je inderdaad een venster met een knop: Restart en dan zou als alles goed gaat het Installprogramma van de Preview tevoorschijn moeten komen en dan gaat alles zo’n beetje vanzelf…alhoewel ik er meteen even bij moet zeggen dat niet alles van een leien dakje gaat, volgens mij is bij mij de install niet helemaal lekker gelopen en werken dingen als QE en openGL niet zoals het moet…misschien herkent ie mijn kaart niet goed (in os 10.2.6 geen probleem) een PC ASUS7100 Geforce 2mx Twinview 32 Mb, heb als ik 10.3 gebruik (alleen geinstalleerd met de eerste disk, had nog geen 2e) allerlei rare fratsen, Q3 wil niet starten geeft een mededeling dat ie geen openGL compatible kaart heeft gevonden enz…en toch, verder loopt alles zeker in de finder stukken stukken sneller…

Hoeveel meer MB's zet de installatie van 10.3 weg op je HD in vergelijking met 10.2 ?

Het is me gelukt, ik heb Panther vanochtend op mijn iMac geinstalleerd... Tot nu toe werkt alles, op apache2 na, zelfs mijn alcatel usb internetverbinding!

En het gaat snel heeeeeel errruggg snel. 8)

Hoe heb je dat Alcatel USB modem aan de praat gekregen? Bij mij blijft ie hangen op 'Connecting' :x

[quote:cd3a00c7e9="djve"]Hoe heb je dat Alcatel USB modem aan de praat gekregen? Bij mij blijft ie hangen op 'Connecting' :x[/quote:cd3a00c7e9]

Ik heb een ugrade gedaan van 10.2.6 naar Panther 10.3.
Direkt na de upgrade was de verbinding al in orde.

Na het opstarten was er een probleem met de verbinding, iets met de PPP instellingen. Even de alcatel upgrade opnieuw geinstalleerd en alles werkte weer perfect.

Nu zal het wel net zo zijn als 10.2.6, af en toe na het opnieuw opstarten de upgrade uitvoeren… succes!

Ik wissel nu alleen nog maar van gebruiker :wink: , geweldig effect 8)

Paar dingetjes tussendoor:

Je kunt een hoop uitzetten waardoor hij rond de 1.2 GB nodig heeft max.

En de fast userswitching is alleen geanimeerd bij een videokaart met 32 MB of meer videogeheugen.

[quote:fe76761fe7="Six"]Paar dingetjes tussendoor:

Je kunt een hoop uitzetten waardoor hij rond de 1.2 GB nodig heeft max.

En de fast userswitching is alleen geanimeerd bij een videokaart met 32 MB of meer videogeheugen.[/quote:fe76761fe7]

Ik heb een aantal keren al geprobeerd 10.3 goed werkende te krijgen op mijn G4/400 AGP, dat lukt wel, begrijp me niet verkeerd, maar Quartz Extreme staat volgens mij niet aan, terwijl wel alles snel en goed loopt, alleen, scrollen en vensters verschuiven geeft bij mij problemen (heb een ASUS7100 PC naar Mac geflashte Twinview videokaart, 32 MB, werkt goed, onder 10.2.6 staat Quartz Extreme aan blijkbaar), ik heb een klein progje waar je Quartz Extreme mee kunt aan- of uitzetten en het verschil kunt zien, en in 10.2.6 staat ie aan als ik het progje opstart, maar als ik in 10.3 kijk geeft ie meteen aan disabled…ff iets anders, heb ook geprobeerd om via een nieuw geinstalleerde 10.2.6 te upgraden naar 10.3 nou en dat ging goed fout, kreeg net na opstarten en op het moment dat ie het Welcome to Macintosh venster wilt laten zien een zwart scherm en kon niets meer doen, vanalles geprobeerd, kon zelfs niet van een andere partitie opstarten, PRAM resetten, van een andere cd opstarten (heb een tijd terug een Lite-On brander ingebouwd, maar weet eigenlijk niet of ie wel bootable is of niet, dus mijn oude DVD speler er weer in, werd niet herkent, kon dus ook geeneen toetsenbordcommando gebruiken) enz. maar in ieder geval, als ik 10.3 gewoon installeer doet ie het wel, alleen toch met hier en daar problemen jammer genoeg…dus guys, toch blijven uitkijken, dit probleempje van vandaag heeft me een paar uur gekost :oops: :evil:

Ziet er gewoon geweldig uit. 8)

[quote:bf9e16ea26="djve"]Hoe heb je dat Alcatel USB modem aan de praat gekregen? Bij mij blijft ie hangen op 'Connecting' :x[/quote:bf9e16ea26]

Heb je ‚ÄúDiagnostics‚ÄĚ wel geactiveerd? Ik heb m meteen bij opstart staan.
Dan moet ie 't doen! :slight_smile:

[quote:ae7694685d="Shyos"][quote:ae7694685d="djve"]Hoe heb je dat Alcatel USB modem aan de praat gekregen? Bij mij blijft ie hangen op 'Connecting' :x[/quote:ae7694685d]

Ik heb een ugrade gedaan van 10.2.6 naar Panther 10.3.
Direkt na de upgrade was de verbinding al in orde.

Na het opstarten was er een probleem met de verbinding, iets met de PPP instellingen. Even de alcatel upgrade opnieuw geinstalleerd en alles werkte weer perfect.

Nu zal het wel net zo zijn als 10.2.6, af en toe na het opnieuw opstarten de upgrade uitvoeren… succes!

Ik wissel nu alleen nog maar van gebruiker :wink: , geweldig effect 8)[/quote:ae7694685d]

Wat was er dan mis met de ppp instellingen in combi met een Alcatel USB modem? :?
Heb daar zelf niks mee gedaan…
Vreemd… :expressionless: