mac os x 10.4.2 geraakt niet op imac snow

ik kan mac os x 10.4.2 niet installeren op mijn imac snow (500 mhz), die heeft 640 MB ram. als ik de cd insteek, krijg ik de taalkeuze, dan druk ik op de pijl verder en vervolgens krijg ik de melding : "This software cannot be installed on this computer".

hoe krijg ik het aan de praat?

ik heb originele mac os x 10.4.2 dvd’s

Waarschijnlijk zaten die CD's bij een andere computer ;) En dan kan/mag je ze niet installeren op een andere.

Het kán wel, maar eigenlijk mag het niet :wink:

Heb je de CD's los gekocht, of zijn ze geleverd bij een Mac? In het laatste geval krijg je deze melding. Het betekent dat je 10.4.2 alleen kunt installeren op het systeem waar de cd's bij zaten. Er is een mogelijkheid om het toch voor elkaar te krijgen, maar die ga ik je niet vertellen. Ten eerste omdat het op dit forum zo ongeveer elke week langskomt en er dus genoeg info over te vinden is; en ten tweede omdat het simpelweg illegaal is. succes.

ze waren bijgeleverd. er is een oplossing met firewire, maar heb geen firewire kabel om dit toe te passen. zijn er andere methodes om die toch te installeren?

Nope.

welles. [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=MA190]klik hier[/url]

[quote:aaf666b56d="t.leffers"]Heb je de CD's los gekocht, of zijn ze geleverd bij een Mac? In het laatste geval krijg je deze melding. Het betekent dat je 10.4.2 alleen kunt installeren op het systeem waar de cd's bij zaten. succes.[/quote:aaf666b56d] Heb ik ergens iets gemist? In het verleden was dit geen enkel probleem.

[quote:6d1c22be1a="t.leffers"]Heb je de CD's los gekocht, of zijn ze geleverd bij een Mac? In het laatste geval krijg je deze melding. Het betekent dat je 10.4.2 alleen kunt installeren op het systeem waar de cd's bij zaten. Er is een mogelijkheid om het toch voor elkaar te krijgen, maar die ga ik je niet vertellen. Ten eerste omdat het op dit forum zo ongeveer elke week langskomt en er dus genoeg info over te vinden is; en ten tweede omdat het simpelweg illegaal is. succes.[/quote:6d1c22be1a]

Nou zeg…wat een idiote reactie…als je toch wel weet en het niet wilt vertellen waarom zeg je het dan…?
:sealed:

[quote:56d4be1105="fistkikker"]welles. [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=MA190]klik hier[/url][/quote:56d4be1105]

Flauw zeg… reageer dan niet.

Ik vind overigens dat je kunt discussiëren over de regels die Apple hier stelt. Zij vinden het illegaal, maar uiteindelijk heeft Tim22 toch gewoon originele Tiger cd’s? Begrijp me goed, ik ben tegen het gebruik van illegale software, maar ik kan moeilijk inzien hoe dit illegaal is, afgezien van de starre regels die Apple stelt.

[quote:657422b22d="polorl"]Nou zeg..wat een idiote reactie....als je toch wel weet en het niet wilt vertellen waarom zeg je het dan..? :sealed:[/quote:657422b22d]

Om het simpele feit dat ik het al een keer of 4 heb uitgelegd. Heb het zojuist nog even gecontroleerd; als je in de zoekfunctie de trefwoorden “tiger” of “10.4” en “installeren” invoert, krijg je minimaal 1 topic waarin het wordt uitgelegd. Het gaat me erom dat er voor m’n gevoel steeds meer mensen vragen gaan stellen voordat ze de zoekfunctie voldoende hebben gebruikt. Ik begrijp dat gewoon niet. Ik denk dat de helft van de mensen die over je probleem nadenken en erop reageren meteen in de zoekfunctie zijn geklommen om te kijken of het probleem al eerder is langsgekomen. Waarom kan de topicstarter dat niet? Ik begrijp dat het wat moeilijker is met een beetje manklopende zoekfunctie, maar met simpele trefwoorden of via google, kun je nog prima dingen vinden.

[quote:8910b73953="svan"]Zij vinden het illegaal, maar uiteindelijk heeft Tim22 toch gewoon originele Tiger cd's?[/quote:8910b73953]

In hoeverre is het gebruik van CD’s die bij een G4 of G5 kwamen legaal op een iMac G3? Alleen als Tiger van het systeem waarbij het geleverd is, is verwijderd. En zeg nou zelf; geloof je dat dat in dit geval gebeurd is? Welk systeem staat dan op de G4/G5? Terug naar Panther? Nee. Dacht het niet. Feit blijft dus dat de Tiger DVD, ook al is het een origineel, op meerdere systemen wordt geïnstalleerd. En dit is maar op één manier toegestaan en dat is het Tiger Family pack kopen. Dan mag je Tiger op 5 systemen tegelijkertijd hebben.
Prima dat je het flauw vind, maar feit is dat op dit forum de (ongeschreven)regel geldt dat niet wordt geholpen bij gebruik van illegaal verkregen software.

[quote:a548b9c162="t.leffers"]illegaal verkregen software.[/quote:a548b9c162]

Zoals ik al zei, vind ik dat je kunt discussiëren over het al dan niet illegaal vinden van het meermalig gebruik van een originele dvd/cd.
Als ik jouw beredenering (en die van Apple) doortrek, dan zou men ook verplicht zijn om wanneer een oude Apple met Tiger kapot is gegaan en er daarom tweedehands een andere voor in de plaats wordt gekocht met, zeg Jaguar, dat er dan een nieuw Tiger-pakket gekocht moet worden, terwijl het systeem op het oude niet meer bruikbaar is. Lijkt me vrij onzinnig.
Uiteindelijk zijn we hier allemaal Apple-gebruikers die met een probleem kunnen zitten, en die om hulp vragen. Mensen gaan uitleggen hoe ze torrents maken of installeren, waar ze serialcodes vandaan kunnen toveren en nog wat van dat fraais, zijn zaken die hier inderdaad niet thuishoren. Iemand [b:a548b9c162]zonder verkeerde bedoelingen[/b:a548b9c162] helpen om op optimale wijze van zijn/haar Mac gebruik te laten maken vind ik iets anders.

Als je het 100% legaal wilt doen, dan had je een family pack moeten kopen. Daarmee mag je Tiger op vijf verschillende Macs installeren. [size=7:0662d0938a]Wel gek trouwens dat bij de één een normale versie van Tiger niet op verschillende Macs wil installeren en bij de ander wel. [/size:0662d0938a]

[quote:f7eeb25fc7="svan"][quote:f7eeb25fc7="t.leffers"]illegaal verkregen software.[/quote:f7eeb25fc7] Zoals ik al zei, vind ik dat je kunt discussiëren over het al dan niet illegaal vinden van het meermalig gebruik van een originele dvd/cd.[/quote:f7eeb25fc7] Juist om te voorkomen dat je hierover kunt discussieren levert Apple altijd een licentie-overeenkomst bij al haar computers en software produkten.

[quote:91d2f8cb1a="svan"][quote:91d2f8cb1a="t.leffers"]illegaal verkregen software.[/quote:91d2f8cb1a] Als ik jouw beredenering (en die van Apple) doortrek, dan zou men ook verplicht zijn om wanneer een oude Apple met Tiger kapot is gegaan en er daarom tweedehands een andere voor in de plaats wordt gekocht met, zeg Jaguar, dat er dan een nieuw Tiger-pakket gekocht moet worden, terwijl het systeem op het oude niet meer bruikbaar is. Lijkt me vrij onzinnig.[/quote:91d2f8cb1a]

Als je mijn bericht goed leest, zul je merken dat ik het in het geval dat je beschrijft, met je eens ben. Ik ben het er mee eens dat je je OEM Tiger licentie van je G5 prima op je oudere g3 zet. Alleen moet je Tiger dan wel van je G5 afgooien. Dit mag volgens Apple ook al niet, en dat vind ik te ver gaan. Maar voor de rest: 1 DVD/CD=1 licentie=1 computer. Familypack=1 DVD/CD=5 computers. Heel simpel.

Ah heerlijk ... allemaal roomser dan de paus hier ... hij die zonder zonde is werpe de eerste steen

[quote:e2b8bb39f6="R_van_Heukelum"]Ah heerlijk ... allemaal roomser dan de paus hier ... hij die zonder zonde is werpe de eerste steen[/quote:e2b8bb39f6]

Bedankt voor deze zinvolle bijdrage. De discussie ging om de vraag of je iemand mag helpen op dit forum als deze een probleem heeft met het installeren van een originele (Tiger) dvd op een tweede systeem, omdat je dit al dan niet als illegaal zou kunnen aanmerken. Jammer dat nog steeds niemand daar een interessant antwoord op heeft gegeven.

[quote:8d5795d643="R_van_Heukelum"]Ah heerlijk ... allemaal roomser dan de paus hier ... hij die zonder zonde is werpe de eerste steen[/quote:8d5795d643] Volgens mij wordt er gewoon geciviliseerd gediscussieerd, en niks in de geest van stenen gooien ofzo.

[quote:8d5795d643=“svan”]De discussie ging om de vraag of je iemand mag helpen op dit forum als deze een probleem heeft met het installeren van een originele (Tiger) dvd op een tweede systeem, omdat je dit al dan niet als illegaal zou kunnen aanmerken. Jammer dat nog steeds niemand daar een interessant antwoord op heeft gegeven.[/quote:8d5795d643]
Als je de (ongeschreven?) forumregels naast de licentievoorwarden van die Tiger DVD legt lijkt het me wel duidelijk hoe het in theorie zit. Maar die forumregels worden in de praktijk gehandhaafd door de moderatoren, en ik kan me niet herinneren dat ze in een geval als dit ooit eerder hebben ingegrepen. Dus zolang het draadje open blijft lijkt me er niks aan de hand.

Dus als er nog iemand is die de topic starter verder kan helpen…? Ik heb het idee dat het zonder FireWire of Tiger-uit-de-Tiger-doos-DVD niet gaat lukken helaas…

Euh... De vraag zit op het randje van het toegestane, het geven van een beschrijving valt naar ik vrees onder aanzetten tot illegaliteit. Kun je van alles van vinden, maar is juridisch gezien niet zo'n goed idee op deze site.

Ik vrees dat de topicstarter in deze elders zijn heil zal moeten zoeken, want het correcte antwoord op zijn vraagstelling is nog altijd ‘foei’!

Het gaat om een Tiger installatie die NIET bij die bewuste Mac werd geleverd, maar bij een andere. Bij een los gekochte versie van Tiger gelden andere regels dan bij een restore-versie van Tiger. Die Tiger mag je namelijk alleen op de machine zetten waar je hem bij kreeg, en NIET op een andere Mac. En dus mogen we je daar ook niet bij helpen.

Dat heeft verder niet te maken met het feit dat we allemaal schijnheilig doen, maar helpen aan het plegen van illegale hacks via dit soort topics kunnen er gewoon voor zorgen dat de site kan worden gesloten, en dat willen we niet.