Mac OS X DVD naar CD omzetten...

Hoi, Ik heb 2 mac's een met DVD (de Imac 17" :P ) en een oudere Cube met een CD-RW. Nu zit er bij de nieuwe mac een DVD met OSX 10.2.3 en geen CD's dus... deze wil ik ook graag op mijn G4 Cube installeren. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb al een externe DVD Writer aan mijn Cube gekoppeld maar daarvan wil hij niet installeren, helaas. Andere mogelijkheden? (behalve kopen, daarvoor w8 ik even op 10.3)

Niemand.... :cry: ??

Beetje geduldig zijn he! :)... hoe groot is de inhoud precies op de DVD? Misschien is het namelijk mogelijk om gewoon de inhoud via disc copy in toast op een CD te branden... Misschien een idee

:innocent: ok, ok geduld is een schone zaak De standaard DVD met Mac OS X is ongeveer 4 GB, dat past dus niet op 1 cd'ke. Dan moet de cd overigens ook nog bootable worden gemaakt, maar dat is wel te doen met de standaard tools van OSX 10.1.5.

:innocent: ok, ok geduld is een schone zaak De standaard DVD met Mac OS X is ongeveer 4 GB, dat past dus niet op 1 cd'ke. Dan moet de cd overigens ook nog bootable worden gemaakt, maar dat is wel te doen met de standaard tools can OSX 10.1.5.

je kan tog je cube via een firewire cabel aan je imac hangen, en dan zo opstarten dat je imac hem als HD ziet (ik weet niet meer presies hoe dat moet) en hem dan zo instaleren, ik heb geen ervaring, maar mischien heb je er wat aan.

[quote:8fd4d8f8d7="Lempke"]:innocent: De standaard DVD met Mac OS X is ongeveer 4 GB, dat past dus niet op 1 cd'ke. .[/quote:8fd4d8f8d7]

Is het al gelukt? Kan je van een firewire schijf booten? Zo ja kan het zinvol zijn met je andere Mac (met DVDdrive) op de harde schijf een bootable partitie te maken met “carbon copy cloner”. Vervolgens heb je een externe opstartschijf met installatiebestanden en script. Mogelijk een goede reden nu dan eindelijk die iPod aan te schaffen.

Als je van sleutelen houdt, of niet van firewire kan booten, kan je ook met CCC een DVD-kopie-opstartschijf op een interne harde schijf maken. Vereist echter wel wat gesleutel met schijven.
Pjotr

Helaas heb ik niet zo'n Firewire kabel, ik heb er 1 die is met één aansluiting voor de DV camera (kleinere stekker) en één die op de mac past . :oops:

Bespaar je de moeite, want de install soft welke bij een bepaalde mac zit werkt alleen op dit type, je kan dit niet op een ander type mac gaan installeren. Je zal voor je cube een afzonderlijk OS dienen aan te schaffen.

[quote:f77e6c7da3="digitalguru"]Bespaar je de moeite, want de install soft welke bij een bepaalde mac zit werkt alleen op dit type, je kan dit niet op een ander type mac gaan installeren. Je zal voor je cube een afzonderlijk OS dienen aan te schaffen.[/quote:f77e6c7da3]

Dat is wederom onzin digitalguru. De meeste installatie cd’s/dvd’s kun je gewoon voor andere macs gebruiken. Ik heb zelf ook een iMac 17"/1GHz en dus ook de DVD met 10.2.3 en iLife. En dat is vervolgens zonder problemen op een powermac G4 733 geinstalleerd.

Maar weet iemand nu hoe ik die DVD op een CD kan zetten, mijn Cube heeft namelijk geen DVD speler. Zelfs kopieren via het netwerk en vervolgens de installatie starten werkt niet :cry:

Als je echt CD's nodig hebt, ik heb wel CD's met MacOSX 10.2 , ik denk dat het volstrekt legaal is jou DVD en mijn CD's te ruilen. Is dat een optie?

Om maar eens terug op lempkes vraag te komen... hoe kan je een dvd-inhoud koppieren op verschillende cd's (bvb cd1, cd2, cd3), om dan vervolgens een installatie op een andere mac van dat OS te verrichten? Via die cd's weliswaar. Met Toast mss? Maar hoe dan?

Cheers.

Ik denk dat het niet gaat lukken zonder de installerpackage(s) aan te passen. De installer moet natuurlijk weten dat niet alle te installeren files op een en hetzelfde schijfje staan en de gebruiker moet een melding krijgen wanneer het tijd is het volgende schijfje in de computer te stoppen.

Ik heb ook op buitenlandse sites gegeken waar men, ehhmm, nogal “handig”, is met dit soort zaken zal ik maar zeggen. Een oplossing ben ik niet tegengekomen.

[quote:b213c5d18c="TonE"]Ik denk dat het niet gaat lukken zonder de installerpackage(s) aan te passen. De installer moet natuurlijk weten dat niet alle te installeren files op een en hetzelfde schijfje staan en de gebruiker moet een melding krijgen wanneer het tijd is het volgende schijfje in de computer te stoppen. [/quote:b213c5d18c]

dit zei ik ook al in een ander topic maar die tjappie wou me niet geloven. het kan gewoon niet, tenzei je een programma hebt die de tiger installie deelt in stukjes maar helaas bestaat die programma (nog) niet.

Bestaat er dan geen manier om de inhoud van die install-dvd op mijn ipod te koppieren en vervolgens via firewire op die andere mac via mijn ipod het os te installeren. Let wel, niet louter booten van op de ipod maar ook effectief installeren van op de ipod naar die mac.

'k Moet toegeven dat ik het al geprobeerd heb, maar tot nu toe zonder succes.
Mss doe ik iets mis…

Je zou het os op je iPod kunnen installeren en dan clonen met carbon copy cloner oid naar je mac. Ik weet niet of dit een optie is.