MAc OS X en partities

Na een heleboel ellende omdat ik besloot mijn systeem te updaten naar OS X 10.2.3 (van 10.2), waarna mijn Powerbook G4 niet eens meer opstartte, ben ik nu maar overnieuw begonnen. Ik heb de schijf verdeeld in 3 partities. Mijn plan was om op 1 partitie OS 9 te installeren, en op 1 partitie OS X. Dit omdat ik bij voorgaande problemen mijn HD ook niet meer via CD van bijv Norton, of Apple zelf, kon benaderen omdat er geen volledige versie van OS 9 op stond. Volgens de techn. dienst van mijn dealer kan deze indeling en werkt het naar behoren. Heeft iemand echter ervaring met deze oplossing, en werkt het echt? ik heb nu nog niet alle programma's geinstalleerd, en kan dus evt. nog terug. En hoeveel ruimte is er nodig voor de verschillende systemen? En draait de machine dan stabiel bij opstarten vanuit OS 9? Dat was nl niet zo, ik hoefde dan maar iets te doen en de machine hing. Het ziet er geweldig uit, OS X en hoger, maar werkt het echt zo goed????

[quote:ddc5392ea5="Nicolette"]Het ziet er geweldig uit, OS X en hoger, maar werkt het echt zo goed????[/quote:ddc5392ea5]

Ik vind het persoonlijk geweldig! Door mijn “ervaringen” uit de Windows wereld was ik in het begin ook erg voorzichtig met steeds maar nieuwe programma’s proberen en weer wissen. Ik dacht (net als Wintendo) dat mijn systeem op den duur helemaal in de soep zou lopen met al dat proberen, dus ik had OS X er gewoon twee keer op gezet, een 5 Gb partitie om te testen en een 55 Gb partitie om echt mee te werken.

Na verloop van tijd kwam ik er al snel achter dat het bij OS X niet uitmaakt al installeer je 100 programma’s die je daarna weer weg mikt (of ik heb altijd mazzel gehad) dus ik ben snel van het concept afgestapt en gebruik nu gewoon standaard OS X (met Classic) op 1 grote partitie en moet zeggen dat ik nog geen noemenswaardige problemen heb gehad die echt aan OS X te wijten waren.

Een groot voordeel van Mac OS 9 apart op een partitie en daarvan opstarten is de snelheid. Classic draait virtueel, een soort Windows via Virtual PC :wink: , je draait dus Mac OS X en daar nog eens bovenop Mac OS 9 en dit kost extra geheugen.

Ik heb mijn harde schijf al heel lang verdeeld in meerdere partities, waaronder een X en een 9. Door met de ALT-toets ingedrukt op te starten, kan ik dan kiezen welke partitie ik wil.

Als je Mac OS X 10.2 installeert en daarna alle installaties tot en met 10.2.3 er overheen haalt, dan is het een grote zooi op je harde schijf. Het lijkt alsof alles netjes op de schijf komt, maar dat is dus echt niet zo. Wanneer je DiskWarrior er overheen haalt komt hij zo 10.000 fouten tegen… En die zijn er echt! Ook is de boel behoorlijk gefragmenteerd. Een reparatie tussendoor is geen overbodige luxe! Het is heel goed mogelijk dat je dan wel je Powerbook op had kunnen starten.

Voordat ik repareer met DiskWarrior (nu nog 2.1.1, half januari komt versie 3, draaiend op Mac OS X), kun je MacJanitor gebruiken en daarna je privileges herstellen met Schijfhulpprogramma van Apple. (Ik gebruik Jaguar Cache Cleaner voor beide taken). Daarna repareer ik met DiskWarrior vanaf mijn Mac OS 9 partitie de boel (per dag ontstaan al gauw zo’n 4.000 fouten…), dan gebruik ik TechTool Pro 3 en daarna optimaliseer ik boel met PlusOptimizer van Alsoft of met TechTool Pro 3 of met Drive 10 vanaf mijn extra Mac OS X-partitie…

Een heel werk, maar de garantie om de boel goed draaiende te houden. Voorkomen is beter dan genezen… :smiley:

Oh, en trouwens, Mac OS X is echt geweldig!!! 8)

Dat klinkt veelbelovend! Probleem wat ik had na updaten (van X naar X 10.2 naar X 10.2.3) was dat er drie "missing thread records" waren. Ook de Apple helpdesk kwam er toen niet meer uit, waarna mij geen keus restte dan opnieuw initialiseren. Bij de dealer via DiskWarrior gelukkig nog wel de bestanden kunnen redden. Ik heb Norton SystemWorks 2.0, maar kon ook niet van die CD opstarten, er volgde dan een fouttype 11. Dus kon ik ook niets "Disk Warrior". Wat moet ik doen om dit probleem niet opnieuw te krijgen? Hoe vaak controleer jij je Mac? En wat is dat MacJanitor waar je het over hebt? Techtool "ken" ik wel, maar vind ik een lastig programma om mee te werken omdat meer dan de helft van de dingen mij niets zeggen. Maar dat was wel een oudere versie van TechTool. Je begint dus met "herstellen" vanaf OS 9 en rond het af vanaf X? Wel een gedoe.... (maar erg nuttige informatie)

Weet je toevallig ook of OS X nog naar behoren draait op een G3 350Mhz 256 MB? (moet ik dan ook partitioneren?)

Ik heb zelf een iMac 350Mhz met 384mb en het draait geweldig! Partitioneren is altijd handig, aangezien je zo zelf bepaald waar je wat neerzet en het een minder grote rommel wordt. Zorg er wel voor dat Mac OS X genoeg ruimte krijgt. Stel je hebt een schijf van 10 Gb geeft het dan zeker 7 Gb, dan heeft het ruimte zat, het gebruikt namelijk automatisch Virtueel geheugen (oftewel de harde schijf) en hierdoor kan het minder snel zonder geheugen komen te zitten....

MacJanitor verwijdert files die Unix automatisch aanmaakt. Unix is een systeem dat normaal gesproken dag en nacht aanstaat/aan kan staan. 's Nachts verwijdert het uit zichzelf deze aangemaakte files. Alleen hebben veel mensen hun computer 's nachts uit en hierdoor komen er steeds meer files op hun harde schijf te staan en gaat er dus ook steeds meer ruimte verloren… Klik op deze link: http://www.macupdate.com/info.php/id/5856 Het is gratis en wordt door heel veel Mac OS X-gebruikers gebruikt, omdat het zo handig is en belangrijk.

Schijfhulpprogramma kan de privileges herstellen binnen Mac OS X. Vraag me niet exact hoe het zit met privileges, maar het komt er op neer dat er verschillende soorten files zijn waar verschillende privileges voor gelden, die kunnen op een gegeven moment niet meer kloppen (en dit gebeurd regelmatig), hier kun je last van krijgen binnen Mac OS X. Om dit te voorkomen en/of te verhelpen kun je ze herstellen. Het schijfhulpprogramma van Apple zit in de map Programma’s → Hulpprogramma’s.

Er zijn ook andere programmaatjes die doen wat MacJanitor en Schijfhulpprogramma doen (ik gebruik Jaguar Cache Cleaner, doet hetzelfde, maar dan in één programma, kan ook nog meer, alleen kost geld). Ik doe bovenstaande voordat ik in 9 opstart om DiskWarrior te draaien. Daarna laat ik TechTool Pro 3 ook nog eens alles controleren. Dit programma heeft een ‘Multi Tester’, die voort automatisch de meest gebruikelijke tests uit en daar heb je geen omkijken naar. Gewoon aanklikken en TechTool doet de rest.

Soms doe ik het aan het einde van iedere dag (maar ik ben ook wel een beetje een ‘reparatiefreak’), maar ik test ook wel erg veel programmaatjes en verwijder ze weer, etc. waardoor ik best wel een rommel krijg op mijn kleine harde schijfje. Door de geringe grootte is defragmenteren/optimaliseren ook belangrijker omdat er minder ruimte is om files kwijt te kunnen.

Al verschillende keren heeft DiskWarrior mij voor een volledige herinstallatie behoed…

En over Norton: Zelfs Apple raadt Norton af, zie eerdere onderwerpen, je kunt zoeken op het woord ‘norton’…

OK, ik begrijp dat het handig is om TechTool 3 aan te schaffen. Maar volgens het boekje maakt DiskWarrior onderdeel uit van NortonSystemWorks. Ook al is het van Alsoft. Maar misschien staat er een minder uitgebreide versie op de Norton CD, is er nog meer van DiskWarrior, behalve DiskWarrior Recovery Edition? MacJan zal ik zeker even downloaden.

Is de 256 MB van mijn G3 wel genoeg voor OS X? Harde schijfruimte moet lukken, aangezien er een schijf van 20 GB in zit. Dus twee partities van 10 GB, weer een voor 9 en een voor 10.

Op de G4 ben ik inmiddels weer zover dat jaguar er op staat. Heb je nog tips hoe ik nu het beste naar 10.2.3 kan gaan?

er is een combo update die rechstreeks naar 10.2.3 gaat. die kan je vinden op het net (bij apple zelf). daar wordt ook gemeld hoe je het best overgaat naar 10.2.3...

deze overgang geeft echt geen problemen (ik heb nu al 4 imacs overgezet en nog niets tegengekomen)…

Die combo-update was degene die ik gegruikt heb, en daarmee begon alle ellende. Maar misschien was dat gewoon vette pech... Ga het gewoon nog een keer proberen.

misschien heb je de vorige keer niet de permissies hersteld. Dit kun je doen met schijfhulpprogramma.

De vorige keer kon ik niet meer opstarten na de update :( . De permissies herstellen, is dat hetzelfde als de privileges herstellen waar JeePee het in een eerder antwoord over heeft? En dat moet dus na de installatie? Altijd?

:roll: , tja, dat je niet meer kon opstarten heeft natuurlijk voor gevolg dat je de permissies niet meer kon herstellen. Misschien waren ze door voorgaande installaties al danig in de war dat de laatste er te veel aan was. :? . inderdaar hetgeen ik bedoel is eigenlijk al gezegd door Jee Pee een paar berichten terug :oops: . Het is denk ik belangrijk het te doen na elke update van je systeem en best ook na een update/install van een programma. het zal toch geen kwaad kunnen.

zoals Jee Pee, weet ik ook niet helemaal hoe het zit met die privileges, maar blijkt wel dat die belangrijk zijn. een extraatje van unix :cry:

alvast veel succes met je installatie…

ik moet er morgen ook nog ééntje doen. :smiley:

OK, schijfhulpprogramma gevonden. Ik neem aan dat ik dan schijf-EHBO moet gebruiken. Die heeft het over volumebevoegdheden wat waarschijnlijk weer hetzelfde is als permissies of privileges. Moet ik dat dan ook vanaf CD optarten, zoals in de beschrijving van schij-EHBO staat, of kan het vanaf schijf? Ik heb in elk geval nu een controle vanaf schijf gedaan, en hij vindt nu een aantal verschillen (een paar permissions differ en nog meer group differs). Kan ik dat nu gewoon herstellen?

Ja, die kun je gewoon nu herstellen. En daar heb je geen opstart-cd voor nodig.

De privileges, permissies en bevoegdheden zijn exact hetzelfde.

Ik heb ook de combo gebruikt, er wordt dan zoveel geïnstalleerd en veranderd, dat het een grote troep wordt. De fouten waren enorm, daarom is het een aanrader om direct na zo’n grote update de boel te repareren, zie mijn posts/berichten hierboven. :smiley: Succes!

Ik moet nu de combo-update gaan doen. Spannend! Ik heb al wel de bevoegdheden hersteld, en dat is gelukt. Blijft toch raar dat als je net geinstalleerd hebt, en nog niets gedaan, er al allemaal dingen hersteld moeten worden!

Deze Link verwijst naar een aantal adviezen m.b.t. installatie en onderhoud van OS X. [url]http://www.macattorney.com/tutorialnl.html[/url] Zelf had ik in het begin ook meerdere partities, in de veronderstelling dat scheiding van beide systemen een logische en goede oplossing was. Enig nadeel, Als ik in OS 9 wil opstarten moet ik dit eerst in OS X (opstartschijf) opgeven en omgekeerd als ik terug wil. Omdat ik dit zelden doe is dit voor mij geen storende factor.

Omdat ik bijna niets meer te zoeken heb in OS 9 heb ik het advies om met een grote (1) partitie waarop beide systemen staan geïnstalleerd. De grote aaneengesloten vrije ruimte kwam vrijwel direct in positieve zin naar voren met het bewerken van video met iMovie, het draaide soepeler en ik kon grotere bestanden maken. Ik draai na elke de/of installatie van software met Schijfhulpprogramma het onderdeel Schijf-EHBO, Herstel volume bevoegdheden en merk dat er heel wat te herstellen valt.

Defragmenteren doe ik met Norton vanaf de CD, andere utilities van het pakket gebruik ik niet en het lijkt er op dat ik die ook niet nodig heb.

Voor het nachtelijke UNIX onderhoud gebruik ik als vervanger het perfect werkende GRATIS MacJanitor.

Eh MacX, bij meerdere partities kun je opstarten met de ALT-toets ingedrukt, dan krijg je een keuzemenu met al je opstartschijven, klik de juiste aan en druk op enter. Een volgende keer met opstarten start je weer automatisch op van de opstartschijf die je in systeemvoorkeuren had ingesteld, dus niet die je met ALT gedaan hebt... :D

Weet ik, maakte ik tot voor kort ook nog gebruik van. Als je wat in OS 9 te zoeken hebt is het de overweging zeker waard. Ik gebruik OS 9 nog maar heel incidenteel en dan alleen voor Virtual PC (vanwege de Postbank ellende) of om voor mijn werk iets uit te proberen, dan start ik gewoon even opnieuw op.

Even hier op inhaken... is er een tool die partities weer samenvoegt, zonder dat je een format moet toepassen?

Ik ben nu zover dat ik met de Home en Documents folders van X werk om bestanden gestructureerd te bewaren. Maar ik heb mijn HD gepartitioneerd en de X partitie is nu erg ‘klein’ aan het worden.
Iemand suggesties?

Daar heb ik dan ook weer een vraag over.

De update naar 10.2.3 is gelukt, en ik heb dus nu een machine met drie partities, 1 voor X, 1 voor 9 en een overige.
Is het nu ook mogelijk om de home en documents map van X, of de user-map, op die laatste (en grootste) partitie te zetten? Wordt er dan nog automatisch naar toe geschreven?