Mac OS X "Ghosten"?

Okee, begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen voorstander van illegale software, maar soms is de trial periode simpelweg te kort, of vertik ik het 200 Euro te dokken voor iets wat ik minder dan eens per maand gebruik...

Toen ik nog een PC dwaling was gebruikte ik voor dit soort “Extended Trialware” het programma Ghost. Eens per maand zette ik een komplete image van een goed werkende (lees: slechts 10 maal per dag crashende) Windows installatie terug en zette daar opnieuw de (inmiddels verlopen) trial software op.

Mijn uiteindelijke vraag is dus; bestaat er ook iets als “Ghost” voor de Mac? M.a.w. een programma om in een keer een kant en klaar geinstalleerde image op je Mac terug te zetten?

Tot nu toe probeer ik het met cccloner en dat ziet er goed uit. Alleen ik heb problemen met geinstalleerde apps zoals die van adobe. Ik probeer ze zonder serie nummers te installeren, dat lukt alleen nog niet.

Als jij een manier weer hoor ik het graag?!

Suc 6 Bert

Met Disk Copy kan je images maken en versleutelen. Vaak verstoppen programma's ook nog eens voorkeuren ergens, dus of het zin heeft weet ik niet.

1 [quote:084c84e34a="iRuben"]Okee, begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen voorstander van illegale software, [/quote:084c84e34a]

2

[quote:084c84e34a]maar soms is de trial periode simpelweg te kort, of vertik ik het 200 Euro te dokken voor iets wat ik minder dan eens per maand gebruik…
[/quote:084c84e34a]

Mooie redenering, volgens mij begrijp ik je… :wink:

Ik zie eerlijk gezegd niet zo goed het verschil tussen het gebruik van illegale software en het steeds opnieuw installeren van probeerversies.

Als je niet van plan bent je aan de probeertermijn te houden (waar het de fabrikant om te doen is) kun je in mijn optiek net zo goed een illegale versie installeren.

My point exactly! :D

[quote:05dd855aed="Adriaan Mol"]Vaak verstoppen programma's ook nog eens voorkeuren ergens, dus of het zin heeft weet ik niet.[/quote:05dd855aed]

Het gaat vaak maar om 1 of 2 programma’s die ik echt zeer zelden gebruik of die een maand te gebruiken zijn. Mijn bedoeling was dus ook juist om niet een “image” te maken van een systeem waar de apps al op staan, maar juist een leeg, compleet geupdate OS X systeem en dan na een “restore” die apps weer opnieuw erop te zetten.

[quote:2cea07886f="MacX"]Als je niet van plan bent je aan de probeertermijn te houden (waar het de fabrikant om te doen is) kun je in mijn optiek net zo goed een illegale versie installeren.[/quote:2cea07886f]

Ten eerste kan ik niet van alles een illegale versie vinden en daarnaast wil ik het op den duur ook wel gewoon aanschaffen. Ik vind de trial-methode van een maand echter nog knudde. Ik heb nu bijvoorbeeld een trial van Dreamweaver op mijn iBook staan om te zien of het wel gaat werken voor mij. Als het wat is, ga ik het echt wel aanschaffen, maar ik heb te weinig tijd om er iedere dag even mee te prutsen en de teller loopt gewoon door. Ik heb wel eens een programma getest dat echt alleen de dagen telde dat ik het programma ook echt opstartte, dan is een “maand” ofwel ECHT 30 dagen gebruiken meer dan een redelijke periode. Ik weet alleen nu al dat ik Dreamweaver over een maand misschien hooguit 10 keer even heb kunnen proberen en dat is gewoon te weinig als je echt helemaal over moet stappen van meer dan 5 jaar intensief Frontpage gebruik.