Mac OS X installeren op 'n PowerBook G3 - Wie kan mij uit de brand helpen?

Hoi Allemaal,

Ik heb hier tijdelijk een Powerbook G3. Nu draait er OS 9.0.4 (Nederlands) op, maar ik zou er graag Mac OS X op willen installeren. Ik heb, logischer wijs, geen originele CD van Mac OS X. De enigste manier om 'm op een CD te krijgen is, de file te downloaden, en 'm te schrijven op m'n PC (met Windows XP) Maar, ik weet natuurlijk niet of het uberhaupt kan op een PowerBook.

Hier onder staan de specificaties:

Powerbook G3, PowerPC G3 met 500 Mhz. Ram geheugen van 384 Mb. Er is nog zo'n 13 Gb vrij op de harde schijf, en hij beschikt over een Atapi DVD Rom.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes en alvast bedankt,

Marc.

je kunt beter gewoon 9 blijven draaien, het bespaart je waarschijnlijk een hoop ellende. ox10 en 9 werken over het algemeen alleen goed als je ze van twee verschillende schijven of partities op kunt starten anders is de kans op kernel panics groot. het zal ik niet erg snel zijn op een g3 book

Ik heb een iMac 400 met os9 en x op dezelfde partitie en dat heeft mijn in een half jaar in totaal NUL kernel panics opgeleverd! Dus gewoon installeren :)

Op m'n iMac 400 MHz met 13 GB HD een partitie OS 9.1 en een partitie OS 10.1.4. De boel draait probleemloos. Ik heb na één jaar goedgeteld slechts één kernel panic gehad. Je hebt, zie ik, ook genoeg RAM ter beschikking. Waarop wacht dan je nog? ;)

heb je daar niet dat unsuported utility voor nodig? Gewoon istalleeren hoor, draai ook OS X op m'n 9600

Als je aan deze voorwaarden voldoet [url=http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/requirements.html]http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/requirements.html[/url] moet het zeker wel lukken. Je hebt ook genoeg ram. Ik weet alleen niet of het lukt om via windows een bootable CD te maken.

"ox10 en 9 werken over het algemeen alleen goed als je ze van twee verschillende schijven of partities op kunt starten"

Munga, met dit soort aperte onzin help je niemand mee…

nou je moet op een Powerbook G3 twee paties maken voor het os twee parties moeten kleiner zijn dan 4GIG en op een van deze twee kunt u de OS instaleren

[quote:post_uid0="ringenoldus"]nou je moet op een Powerbook G3 twee paties maken voor het os twee parties moeten kleiner zijn dan 4GIG en op een van deze twee kunt u de OS instaleren[/quote:post_uid0] Ringenoldus volgens mij staat dit hierboven ook al vermeldt en is hier ook al op gereageerd. En je MOET helemaal niet osX en os9 op verschillende schijfparties te zetten. Kennissen van mij hebben osX en os9 op dezelfde partie en hebben nog NOOIT problemen gehad.

Een voordeel om met twee partities te werken is het gescheiden houden van OS 9 en OS X systeembestanden en toepassingen. Je krijgt zo een duidelijker overzicht van wat bij elk van de twee besturingssystemen hoort. Os X vindt de OS 9 bestanden probleemloos om Classic aan het werk te zetten. Wil je liever niet partitioneren? Geen probleem. Je krijgt enkel een ikoontje meer op je bureaublad: een alias van Desktopfolder OS 9. En de systeembestanden staan iets meer in elkaar verweven (wat onoverzichtelijker naar mijn smaak). Verder draait de boel even goed.

Ik wil hier toch even een opmerking plaatsen.

Piroxo heeft een powerbook G3 en die valt onder Macs waarbij Mac OS X alleen geinstalleerd kan worden op een harde schijf of de eerste partitie van een harde schijf die maximaal 8GB mag zijn.
Aangezien Piroxo een schijf heeft die groter is dan 8GB zal hij dus MOETEN partitioneren als hij Mac OS X wil installeren.
Zie KBase Document: 106235

Goed gedaan, Paul. Een erg belangrijke inbreng om Piroxo niet in moeilijkheden te brengen. Die configuratie heb ik "even" over het hoofd gezien.

is dat met een powerbook g3 alleen ?  Ik heb een g4 powerbook. en gebruik 1 partitie van 30 gb.

The one!, het gaat alleen om G3 processoren en wel om de volgende:

PowerBook G3 Series
Power Macintosh G3 Desktop
Power Macintosh G3 Mini Tower
Power Macintosh G3 All-In-One
Macintosh Server G3
iMac 233 MHz
iMac 233 MHz/B
iMac 266 MHz
iMac 333 MHz

Als je op de link naar het KBase document had geklikt, dan had je het ook zelf kunnen lezen.
:wink:

de vraagsteller wil een illegaal kopietje installeren....... help Apple koop het OS!

[quote:post_uid0="Guest"]de vraagsteller wil een illegaal kopietje installeren....... help Apple koop het OS![/quote:post_uid0] ho ja? hoe weet jij dat? als je d'r zeker van bent :"wat een gierige spin". :p